• Evangeline72

Här delar vi tips på god och enkel vardagsmat=)

Jag tillhör dem som fasar för att komma på 7 olika middagar varje vecka. I synnerhet vardagarna är hopplösa. Man har lite tid och är trött.

Därför kan vi ju hjälpas åt att komma på mat som är lätt att laga och inte alltför dyr.

Mitt tips är:

1 pkt ex torskfilé (fryst)
    Några tomater
    Creme fraiche med äpple och pepparrot
    salt och peppar

Lägg fisken i en ugnsfast form, skiva tomat och lägg över. Salta och peppra. Häll över creme fraichen.

Sätt in i mitten av ugnen, 225 grader i ca 20 minuter. Severa med ris eller potatis.

Supergott och superenkelt=)

• Svar på tråden Här delar vi tips på god och enkel vardagsmat=)
  • Evangeline72

Pasta med pesto

Koka pasta
    Blanda i grön pesto, körsbärstomater och ruccola.

Funkar bra ihop med en bit kött eller bara som en vegetarisk måltid.

• Nöjd
    Evangeline72 skrev 2009-09-24 15:06:21 följande:
    Pasta med pestoKoka pastaBlanda i grön pesto, körsbärstomater och ruccola.Funkar bra ihop med en bit kött eller bara som en vegetarisk måltid.
    Gottgott. Vi brukar också blanda i kassler, skinka el.dyl + mozzarellaost i detta så har man en komplett måltid. Servera med gott bröd. Mums
  • Lina S

TS - vad gjorde du med äpplet och pepparroten i ditt recept? Lät gott!

Jag brukar köpa färka lasangeplattor. Skära upp i ca 15 cm långa bitar, lägga på skinka, mozzarella och basilika, rulla ihop till canneloni, lägg i form och häll över krossade tomater och in i ugnen.

Superenkelt och gott!

Sam och Elliot - världens finaste killar
  • 10000volt

Morotsbiffar. Enkelt och billigt!

Smeten till biffarna:

ca. 8 rivna morötter
    3 ägg
    Mjöl tills det binder
    Salt & pappar
    Persilja

Blanda som en pannkakssmet och klicka ut i pannan. Blir supergott och passar till både potatis och lingonsylt eller pasta och tzatziki

• Evangeline72

Det finns en färdig creme fraiche gourmet, med äpple och pepparrot=) Så man behöver bara klicka över den.

• Längta83

Mitt tips med kyckling:

Stek hackad lök och kycklingfileer skurna i lite mindre bitar, i en gryta. Skär zuccini i bitar och lägg i tillsammans med soltorkade tomater i olja som delats lite.

Tillsätt Creme Fraich smaksatt med tomat och basilika.

Låt puttra tills zuccinin blivit lagom mjuk. Smaka ev av med salt o peppar eller annan krydda om du tycker det behövs.

Man kan lägga svarta oliver överst när man serverar, så ser det lite festligare ut.
    Godast med ris till, men även pasta går ju bra.

Brukar bli mycket uppskattat och är såååå enkelt!

• Stefanie

Pasta med tonfiskröra:

Bryn gul lök i en stekpanna
    Häll i krossade tomater & tonfisk på burk
    Krydda med Salt och svartpeppar
    Låt puttra en kort stund
    Häll över svarta oliver
    Servera med pasta

Enkelt, billigt och riktigt gott. Godast att servera till riktigt tunn spaghetti...

• Stefanie
    Gryntroll skrev 2009-09-22 17:24:43 följande:
    Panbiff - går faktiskt fortare än man tror Köttfärs, blandat med lite havregryn (uppblött med vatten, salt, peppar och ev lite fond) gul lök Matlagningsgrädde Soya Salt Peppar lite fond/buljongtärning Gör biffar direkt i en stekpanna med slev, stek så att de får färg på båda sidorna, Skiva löken och stek lite lagom Häll på matlagningsgrädde och resten Lår koka ihop tills biffarna är genomlagade Servera med pasta, potatis eller vad man nu gillar
    Det roliga med färsbiffar är att de går att variera på alla sätt. Jag brukar göra ungefär så här...

Färsbiffar a'la Stefanie

Blanda köttfärs, hackad lök, ägg, ströbröd & kryddor

Om du har blanda gärna i en eller flera av t.ex. följande saker:
    Dijojnsenap
    Hackade örter
    Hackade oliver
    Smulad feta
    Kapris
    Hackade soltorkade tomater
    Vitlök

Servera med pasta eller potatis, stekt lök och någon sås ni tycker om.
  • goldfish

Lövbiffgryta

Stek strimlade lövbitar
    skiva ner purjolök och zuccini + ev kapris och ½ paprika
    Pressa i en vitlöksklyfta
    Häll över 1 pkt matlagningsgrädde
    salt, peppar
    späd med konc äppeljuice
    Koka upp

servera med ris.

• Evangeline72

Mm nu börjar det komma in många recept=) Fortsätt gärna, ju fler desto bättre!

• Bettyboopan1984

pastasås

kassler (jag skar i små tärningar)
    creme fraiche
    lite grädde (för att dryga ut)
    lite chilisås
    ananas (idag körde jag på krossad)
    lök
    salt och peppar

Jag stekte kassler och lök lite först, sen hade jag i ceme fraiche, grädde, och chilisås lät puttra ihop, salta o peppera för att till sist ha i ananas... Serverade ihop med pastasnäckor.. Blev väldigt gott, o väldigt enkelt!

• goldfish

Sweet chilikorv och makaroner

400 g falukorv
    1 lök
    2 msk tomatpuré
    1-2 msk sweet chilisås
    2 dl creme fraiche
    1 dl mjölk

Strimla korven
    hacka löken och fräs i smör
    lägg i korven och tillsätt tomatpuré och chilisås
    Rör i mjölk och creme fraiche

Servera med makaroner

Wokad lövbit

Strimla och woka till lövbitarna

sås:

3 dl tomatjuice/passerade tomater
    ½ dlsoya
    1 msk socker
    1 tsk sambal olek eller paprikapulver och chilipulver
    ½ msk senap
    2 vitlöksklyftor
    2 dl vatten

Häll såsen över lövbitarna och koka upp, tillsätt wokgrönsaker

Servera med ris

• flosa

angel: Körde på ditt recept just... drog i baacon istället för ananas.. men guu va gott . thanks !

• Evangeline72

Mmm nu blir jag hungrig=) Vad många bra recept!

• Längta83

Skinksås och pasta

Hacka gul lök och fräs i en klick smör i en kastrull. Skär kassler/skinka/bacon i mindre bitar och låt det fräsa med lite. Strö över lite mjöl, rör runt och häll på mjölk tills det blir en lagom tjock sås. Salta, peppra, kanske lite curry eller knorrs kött-och grillkrydda. Låt puttra några minuter till. Servera med spaghetti eller annan pasta.

Ibland lägger jag även i broccoli, vilket blir ännu godare.

• virrevapp

Enklaste kasslergratängen

Kassler
    färska champinjoner
    rödlök
    creme fraiche franska örter

Hacka kassler, champinjoner och rödlök. Bred över 1 burk creme fraiche franska örter. In i ugnen på 200 grader i ca 15 min och servera med sallad och kokt pressad potatis. Överraskande gott!

Krämig rostbiffspasta:
    250 g rostbiff (påläggsvarianten)
    150 g sockerärtor
    1 paket färsk tagliatelle
    1 burk grillad paprika
    2 dl lätt creme fraiche
    1 tsk salt
    malen svartpeppar

Strimla rostbiff och sockerärtor.
    Koka pastan.
    Mixa paprikan med creme fraiche och smaka av med 1/2 tsk salt.
    Stek rostbiff och sockerärtor i olja, krydda med 1/2 tsk salt och svartpeppar
    Blanda pastan med paprikasåsen. Servera i djupa tallrikar och toppa med rostbiffsfräs.

Sötpotatisgryta med räkor och currypasta:
    1 kilo räkor med skal
    600 gram sötpotatis
    2 knippor salladslök
    1 msk rapsolja
    1 burk kokosmjölk
    2 msk röd currypasta
    1 tsk salt

Skala räkorna. Skala sötpotatisen och skär i kuber. Ansa och strimla salladslöken. fräs potatis och lök i ca 2 min. häll på kokosmjölk och krydda med currypastan och salt. Puttra under lock ca 10 min. Blanda i räkorna och låt de bli varma. Servera grytan med bröd eller ris.

rostade grönsaker och hummus i pitabröd
    1 Aubergine
    1 röd paprika
    1 gul paprika
    1 gul zuccini
    1 grön zuccini
    1 kruka persilja
    1 vitlöksklyfta
    1 msk olivolja
    1 tsk chiliflakes
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 burk hummus (el. så har jag ett jättegott recept på hummus, hojta om du vill ha)
    pitabröd

Sätt ugnen på 225 grader. Strimla grönsakerna och persiljan. Skala vitlöksklyftan. Lägg alltihop i en ugnssäker form och ringla över oljan. Krydda. Rosta i ugnen ca 20 min. Servera med hummus och pitabröd.

• jaxsons21

har varit inne och kikat lite på ingmar.app och dem har massor med grymma recept som är riktigt goda så här har ni lite tips på lite vardagsmat som kan hjälpa er variera er lite i köket ;)

https://ingmar.app/blogg/middagstips-barn-lista-med-vardagsmat-for-barnfamiljer/

själv föredrar jag https://ingmar.app/blogg/pannkakor-pannkakssmet-till-plattar/ sjukt enkelt och går sjukt snabbt att göra! Cool

vardagsmat tips
Svar på tråden Här delar vi tips på god och enkel vardagsmat=)