• SDG

Barn och skola?

Hej!
    Jag studerar just nu på högskola till lärare på Distans.. Men samtidigt så vill jag gärna skaffa barn med min sambo! Han vill jättegärna också och vi älskar varann överallt annat! Men så vet jag ju inte hur det skulle fungera med skolan. Det kommer ju bli praktik och sånt..
    Jag undrar därför om det är någon som har några bra tips? Min sambo frågar mig hela tiden och han blir väldigt ledsen när jag säger att jag inte et om det funkar med skolan men annars hade jag inte tvekat..

Snälla, några bra tips?!

• Svar på tråden Barn och skola?
  • jennyk84

har inga egna erfarenheter, men har hört någon gång att det ska vara bra att kombinera dessa. man är friare än när man jobbar tex.

• Hippiedellan

Hej!
    Jag läser till lärare dock inte på distans, men jag är mamma till min nu 1 åriga dotter.

När hon föddes tog jag studieuppehåll i ett år. På den högskolan jag går i har vi två terminer som vi får göra uppehålle ifrån utan att vi mister vår plats.

Jag föreslår att du kollar upp vad som gäller på din utbildning.
    Att vara mamma och studera funkar jättebra, det enda som gäller är att ha god planering och försöka att ligga steget före.

Många Kramar!

• äppelmos

ett tips: din sambo kan ju vara hemma! så börjar du plugga så fort du återhämtat dig (ta 1 månads uppbehåll kanske?)

• Ruggugglan

Det är tufft att plugga med ett litet barn med tanke på att man måste plugga hemma och har tentor osv. Men funkar gör det! Jag var ensamstående till min dotter som var sjuk ofta. Det är ngt man får planera på. Jag hade god hjälp av min föräldrar. Men ni är ju två stycken så det borde gå bra

BF 24 januari.
  • Millcha

Jag hann gå ett år på lärarutbildningen innan min dotter kom. Jag tog 9mån uppehåll och sen började jag läsa på halvtid en halv termin och min man var då hemma halvtid. Det funkade hur bra som helst. Nu är hon fyra år och jag är på examensterminen. Det har funkat utmärkt att plugga samtidigt! Faktiskt att föredra framför att jobba - speciellt om du pluggar distans. Du kan ju planera din tid själv. Hämta barnet på dagis vid 2-3 tiden på eftermiddagen. Det var fantastiskt mellan 1-2 år för då blev det inte så långa dagar för tösen. Annars blir dagarna så himla långa för små barn om man jobbar till 16-17.

Som student kan du bestämma att du pluggar mellan 8-15 ( se det som ett jobb du måste göra). Det går inte vänta med att plugga tills de sista dagarna innan tentan, utan man måste ha framförhållning. När vi kommer hem så umgås vi, leker och lagar mat. Sen så har det blivit att jag sitter någon timme eller två på kvällarna efter läggdags istället med böckerna.

Nu under praktiken har jag dock "vanliga" arbetstider och hämtar henne vid 15.30-16.00 och det funkar nu när hon är 4 år. Men när hon var 1-2 år så slutade min man tidigare om dagarna och hämta henne så att de inte skulle behöva bli så långa.
    Ganska lyxigt om man frågar andra småbarns föräldrar skulle jag tro. :)

Lycka till med planerna!

Svar på tråden Barn och skola?