• Jenni80

Ni som fött för tidigt , hur har det gått?Snälla, känner en enorm oro.

Hej!
    Bär på två små gryn i magen och min tapp har bara 1.2 cm kvar, sammadragningarna kommer var tionede minut tydligen enl ctg men jag känner det inte eftersom de har varit så mkt värre innan.

Hemma och vilar nu hela tiden.

Är i v 32+4 idag och känner ju såklrat en oro att de ska titta ut snart.De väger normalt enl tilväxt men ändå.

ni som har erfarenhet, när kom era?Hur gick det?Fick ni ligga inne?Hur länge?

• Svar på tråden Ni som fött för tidigt , hur har det gått?Snälla, känner en enorm oro.
  • Niinis

fick min son i v.24+3 och det gick bra! v.32+ är jätte bra! kommer säkert gå galant! lycka till!

• Dessie
    Dessie skrev 2009-09-14 16:38:47 följande:
    Vår pojke är född i v 32+6 (okt -00).Han vägde då 2196 g & var 45, 5 cm lång - nu väger han 27 kg & är 129 cm lång.Finns en bild på honom i mitt bildgalleri när han egentligen inte skulle vara född Det enda som är "fel", eller vad man ska säga, är att han har astma & allergi - men det har han tyvärr ärvt efter mig.Han har oxå ADHD & Tourette som BUP säger att det beror på att han är prematur.
    Komplettering - han låg på biva i 1 vecka och neo i 4½ veckor.
  • Anki85

Mina tvillingar föddes i v 34+4, gick jättebra, de vägde 2325g och 2885g
    behövde ingen hjälp med andningen utan klarade det själva, fick sondmatas och ligga på värmemadrass, fick även sola 1½dygn pga gulsot.
    men efter en vecka ammade stora tjejen fulla mål och lilltjejen ammade fulla mål efter ytterligare några dagar,

• Anki85

glömde, fick ligga inne på neo i 10 dagar, hade neovård i hemmet i ytterligare en vecka sen blev vi utskrivna till vanliga bvc

• SaJo81

Tror inte du ska oroa dig så mycket, jag fick mina tvillingpojkar i vecka 30+1, d räknades som normalstora (för den veckan)och mår hur bra som helst.
    Nu e dom fortfarande kvar på Neo dock för dom föddes 3 september, var beräknad till 10 November.
    Men jag hör ju hur barnmorskorna pratar o så på neo när man e där, asså över ett kilo räknas ju som "stora" på neonatal o liksom "problemfria" mina pojkar vägde 1580 respektive 1280 och låg i kuvös i cirka 5 timmar samma med cpap:en, sen dess har dom legat i vattensäng för att få hjälp med att hålla värmen, dom andas själv och övervakas bara med neo-trak (puls o andning), imon ska dom få en vanlig säng!
    Idag vägde dom 1605 respektive 1390 så d går stadigt åt rätt håll! räknar med att få åka hem i oktober=)

• hotten

om det inte är nått annat än att barnet födsförtidigt så är det verkligen ingen fara! Knake behöver cpap å kuvös några timmar men sen är det vattenbädd (för värmenskull) ni blir nog kvar ca 1 månad så att barnet årkar äta ordentligt..

som sagt om inget tillstöter å det vet man ju ladrig med fullgågna heller...

vår tjej vägde som minst 354 gr å var 27 cm lång, hon fyller 10 år om några veckor hon är visserligen huvidet mindre de i klassen men annars ingen skillnad..

• Jenni80
    Tack alla snälla underbar människor!!Mår så mkt bättre, läst varje inlägg och ser verkligen att i min vecka är det ingen fara. v 33+0 imorgon, går alltså in i v 34 och är jätteglad för det.

Stort{#lang_emotions_heart} till er alla för all pepp och solskenshistorier!Jag är inte rädd mer.Tack!

Slemmet har komit idag, tror inte jag håller mer än en vecka till, kanske till 34+0, hoppas på det.
  • mammaNena

skriv gärna och berätta ur det går lycka till!!

• Jenni80

Det ska jag verkligen göra. 1.2 kvar på tappen är inte fy skam, håller kanke nån vecka til, men lovar att uppdatra!

• annakohler
    Jenni80 skrev 2009-09-16 13:26:37 följande:
    Tack alla snälla underbar människor!!Mår så mkt bättre, läst varje inlägg och ser verkligen att i min vecka är det ingen fara. v 33+0 imorgon, går alltså in i v 34 och är jätteglad för det.Stort till er alla för all pepp och solskenshistorier!Jag är inte rädd mer.Tack!Slemmet har komit idag, tror inte jag håller mer än en vecka till, kanske till 34+0, hoppas på det.
    vi alla här inne säger nog hoppas allt går fint med er...du får komma tillbaka o berätta hur det har gått sen....min yngsta sson kom i 35 fulla veckor o vägde 2800gram 50cm...
  • Lorina

Mina tvillingtjejer kom i vecka 34+5 och den ena fick ligga i C-PAP i ca 1 vecka men sen har det gått jättebra. De kröp tidigt och de gick när de var 1 år. Det enda idag är att den som fick ligga i C-PAP har ansträngnings/förkylningsastma men det har antagligen inget med C-PAP:en att göra för deras lilla syster har det oxå antagligen. Du kan läsa mer om twinsen på min sida.

Lycka till med dina bebbar.{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_sunny}

5 barns mamma!!
  • supergrl

Min son föddes i vecka 34, han fick ligga i CPAP en natt och vi åkte hem efter 10 dagar. Det enda som var lite struligt i början var amningen.. annars gick det hur bra som helst. Han är 2 år nu!

• Toke

Hejsan! Håller mina tummar och tår att det går bra för dig!
    Jag födde en son i kejsarsnitt den 20/7 i år efter att ha legat inne i ca en månad med havandeskaps förgiftning. Detta var då i v. 34 +6, Leo vägde när han kom 1950 och var 42 cm lång, gick ner till 1890, innan vikten vände...Han låg på värmebädd första dygnet och hade socker dropp de 2 första dagarna, fick mat i sond i en knapp vecka men redan dagen efter han föddes åt han på mig innan sonden, detta gjorde att han aldrig åt "fulla" mål i sonden och efter 7 dagar tog de bort sonden och dag åtta fick vi åka hem. Då vägde han 1990g och åt bara från mig. Nu är han snart två månader och väger runt 4kg.

Timmen skall bli Storebror i Augusti...
  • nattisss

min dotter är född 35+5 hon låg inne på neo i 12 dagar o såndmatades i 8 dagar låg på värmemadras i ca en veka.. hon va lien vägde 1880 o va 44 cm lång.. idag är hon 2 1/2 år o är som vilket annat barn som hälst.

min son föddes i veka 29+1. med honom började jag att läcka fostervatten i veka 17 så hans lunger va inte utveklade med han låg vi på neo i 4 1/2 månad sen till avd 29 han kom aldrig hem o gick bort är han va 18 månader gammal...

• Erkens mamma

Hej!

Jag har tv tidiga barn Emma som är född i vecka 36. Hon mådde bra hela tiden och andades och åt precis som en fullgången bebis. Vi åkte hem efter två dagar på bb.

Elias hade däremot lite mer bråttom och han kom i vecka 29. Vi låg på neo i 10 veckor. Först på intensivvårdsavdelningen och sedan på lättvårdsavdelningen. Han mådde efter omständigheterna bra hela tiden.

Hoppas att du kan gå så länge som möjligt eftersom det är den lättaste vägen för barnen men även om bebisarna kommer nu så kommer det att gå bra.
    Mycket tålamod och all lycka till önskar jag er!

• Dalva

Vår dotter föddes i vecka 30+3. 1420 gram och 40 cm. Det gick jättebra! Cpap i ett dygn (men behövde aldrig extra syre), kuvös i tre dygn och sedan vattensäng. Inga komplikationer! Vi har aldrig behövt korrigera hennes ålder när det gäller motorisk och mental utveckling. Dock väger hon lite mindre. Hon är nu 15 månader, har bara varit förkyld en gång (för någon månad sedan) och är hur pigg och glad som helst. Tog sina första steg vid 11 månader (9 korrigerat). (Om du vill se henne idag och läsa om vår tid då hon föddes kan du gå in på min blogg: lisasbetraktelser.blogspot.com/)

Oroa dig inte! I den veckan du är i behöver du inte känna dig bekymrad. På neonatalen tyckte de att min flicka var stor... Visst är det traumatiskt för en själv som förälder och man oroar sig för viktuppgång osv, men barnen klarar sig oftast mycket bra!

Stort lycka till!!!

• cajsagve

hejsan!
    Mitt lillgryn föddes i dec -08 i vecka 29+6dgr. Vikt 1825 gram. Är idag strax 9 månader och mår finfint! Inte några komplikationer mer än att han var omogen som sig bör vara...min äldre kille föddes i v 36 vikt 2815 gram. Var inlagda 5 dgr,ingen CPAP sond eller liknande.

Svar på tråden Ni som fött för tidigt , hur har det gått?Snälla, känner en enorm oro.