• Lajkie

Snabba förlossningar

Visste inte om jag skulle lägga under förlossning eller förlossningsrädsla... Jag är gravid med mitt 3:e barn.
    Första barnet tog ganska exakt 5 timmar från första värk och andra barnet lite mindre än 4 tim från första värk att komma till världen. Ví bor ute i skogen och har ungefär 7 mil till förlossningen. Andra barnet föddes dessutom i v.37 helt oväntat.
    Och smärtan! Värkarna började ju med 2-3 min mellanrum direkt på båda barnen och smärtchocken blir ju olidlig. :S Jag är helt oplanerat gravid med nr 3 och jag gruvar mig så inför förlossningen att jag gråter på kvällarna och kan inte tänka på något annat än att föda i bilen/hemma och smärtan!
    Jag är bara i runt v.12 ännu och har seriöst övervägt abort pga smärtan. Har pratat med BM och hon har lovat att hon ska hjälpa till med en förlossningsplan och att jag ska få åka in och prata med någon på förlossningen lite längre in i graviditeten.
    Men vad hjälper det?

Skriver säkert jätteflamsigt, är trött!

Ni som har snabba förlossningar, hur har det utvecklat sig från barn till barn... ?

• Svar på tråden Snabba förlossningar
  • Lajkie
    honeybee78 skrev 2009-10-16 13:26:03 följande:
    Jag blev igångsatt med med första barnet i vecka 37+6 pga vattenavgång två dagar tidigare. Värkarbetet kom igång nästan omedelbart efter att de satt i droppet och från första värken tog det allt som allt 4, 5 timmar tills sonen var ute. Det gick väldigt fort och smärtan var intensiv, utan några värkpauser att tala om, men jag tycker att det var en drömförlossning iallafall.Nu väntar jag barn nr 2 och har snart gått halvvägs i graviditeten. Barnmorskorna vid sonens förlossning sa att jag bör nog snabba mig in till förlossningen om jag skulle få fler barn eftersom de trodde att det skulle gå fort då också. Nu har jag så förspänt att jag har många bb:n på nära avstånd (det närmaste tar nog max 7 min att åka till) så jag bör ju hinna in... Är det någon som har erfarenhet av att blivit igångsatt med första barnet och vill berätta hur snabbt förlossningen av andra barnet gick? Det skulle vara kul att höra
    jag blev igångsatt med första. Eller ja, såhär var det: Jag hade havandeskapsförgiftning och skulle bli igångsatt på Bf. Dagen före bf ska jag få lite livmoderuppmjukande tablett för att förbereda igångsättningen inför morgondagen. Jag är då öppen 2-3 cm utan att ha känt något. BM säger att det kan vara så att förlossningen är på g ändå, men vi ska avvakta. Klockan är 21 på kvällen. Iaf så får jag tabletten och så ska vi invänta morgonen. Strax efter klockan 23 känner jag hur jag blir toanödig och får magknip. Men, det är alltså värkarna som börjar. Klockan 04.11 är hon född. Alltså ungefär timmar.

Med nr 2 går vattnet i v.37+2 och värkarna börjar några minuter efter. Vattnet går klockan 00.00 prick och värkarna börjar ungefär 00.15.
    03.44 är flickan född.
    Oj, det är ju bara 3½ timme nu när jag räknar. Jag som sagt 4 tim hela tiden.

Jag har mina förloss.journaler i bloggen.
  • Hello Kitty 80
    Lajkie skrev 2009-10-16 13:57:58 följande:
    Hello Kitty 80 skrev 2009-09-30 17:50:01 följande:
    haha såg att jag hade skrivit skitknasigt!! =)Jag mena ju såklart att man får räkna med från att värkarna börjar... inte från när man skrivs in på förlossningen :) Annars kan man ju säga att man hade en 3timmarsförlossning, fastän man egentligen hade 23 typ. Det var SÅ jag mena.
    Jaha Då räknar vi precis likadant då
  • brainn

Hade också en snabb första förlossning.

Vattnet gick i v 33 kl 00,30. Åker in till FL eftersom det är så tidigt och dessutom två barn. Inga känningar alls.

03,00 börjar jag få HELT smärtfria sammandragningar.

04,45 börjar de göra LITE ont, nu menar jag lite. 05,15 gör de lite mer ont. Då undersöker BM mig för första gången och säger. Ja det är visst dags att föda!

Då drog det igång och kl 06,30 var två barn och två moderkakor ute. Moderkakorna var i o f sig i slamsor.

Tur man åkte när vattnet gick och inte när det började göra ont för då hade det nog aldrig gått väl att föda prematura tvillingar i bilen.

• Illspecko
    brainn skrev 2009-10-20 18:35:31 följande:
    Hade också en snabb första förlossning.Vattnet gick i v 33 kl 00,30. Åker in till FL eftersom det är så tidigt och dessutom två barn. Inga känningar alls.03,00 börjar jag få HELT smärtfria sammandragningar.04,45 börjar de göra LITE ont, nu menar jag lite. 05,15 gör de lite mer ont. Då undersöker BM mig för första gången och säger. Ja det är visst dags att föda!Då drog det igång och kl 06,30 var två barn och två moderkakor ute. Moderkakorna var i o f sig i slamsor.Tur man åkte när vattnet gick och inte när det började göra ont för då hade det nog aldrig gått väl att föda prematura tvillingar i bilen.
    Vilken vecka födde du i?
  • BigMama08
    Lajkie skrev 2009-10-16 13:57:58 följande:
    Hello Kitty 80 skrev 2009-09-30 17:50:01 följande:
    haha såg att jag hade skrivit skitknasigt!! =)Jag mena ju såklart att man får räkna med från att värkarna börjar... inte från när man skrivs in på förlossningen :) Annars kan man ju säga att man hade en 3timmarsförlossning, fastän man egentligen hade 23 typ. Det var SÅ jag mena.
    När man ska börja räkna beror ju på vilken fas man räknar från. Vissa kan gå med förvärkar i veckor och andra kan ha en lång latensfas på ett par-3 dygn. Aktiv förlossning räknas från första regelbundna värken. Det är här latenfasen går över i aktiv förlossning.
  • Lajkie

Ja, men jag räknar iaf från första "riktiga" föda-värken. Inte krystvärk, inte förvärk. Om jag räknar förvärkar/sammandragningar så tog min förlossning cirka 10 veckor ;) Förvärkar molar ju bara lite och riktiga värkar känns ju verkligen. Mina förlossningar har startat med kraftiga värkar direkt och sen har bebisen kommit nån timme efter.

• L P

Många verkar tycka att förlossningstiden ska räknas från när man börjar få regelbundna värkar.

Riktigt så enkelt är det inte för alla, förlossningar kan se ganska olika ut.

I mitt fall gick vattnet 09.45. Jag ringde in till förlossningen, och vi kom överens om att jag skulle komma in för kontroll kl 14.00 för kontroll eftersom jag inte hade värkar utan bara hade haft ett par sammandragningar innan.

Under förmiddagen blev sammandragningarna lite starkare, men de var fortfarande oregelbundna. Strax före 13 började jag packa ihop på jobbet, 13.05 åkte jag därifrån. I bilen började det bli lite jobbigt, då började sammandragningarna komma mer regelbundet. Klev in på förlossningen 13.20, några minuter senare undersökte de mig och strax därefter började krystvärkarna. DE var regelbundna och gjorde ont, men hade jag väntat till dess med att åka in hade jag fått föda i bilen, eller på jobbet, eftersom pyret föddes 13.55

De flesta har nog regelbundna värkar som är så kraftiga att de kan räkna från "första värk", men långt ifrån alla. Om jag ska räkna från första regelbundna värk så kan jag bara räkna krystvärkarna, vilket var ca 10-15 minuter totalt, så personligen räknar jag från när vattnet gick.

• Lajkie

Ok LP du fick ner det i ord som jag ville formulera, men misslyckades med!

Med nr 1 började mitt förlopp med värkar alltså runt kl 23.05 och hon är född 04.11.

Med nr 2 vattenavgång kl 00.00, värkar 00.20 och flickan ör född 03.44.

• VeronikaK

Lajke - vad har din BM sagt om kommande förlossning när det gäller hur snabbt det förväntas gå? En del menar ju att tredje gången brukar vara helt olik.

• Lajkie

Hej!
    BM sa att när vi närmar oss ska jag få gå på samtal på förlossningen. Jag är bara v.18 så jag har bara varit på inskrivning. UL nästa vecka och sen BM igen 2 nov, så får diskutera lite mer då. Det är ju ett tag kvar. Är inte så nervig för att föda hemma längre, har läst massa positiva berättelser =)
    Har sett att mångas 3:e förloss. varit olik, men min mammas förlossningar har gått snabbare varje gång. Fast inte i närheten så snabbt som mina.

• L P

Angående funderingar över hur nästa förlossning blir:

Jag väntar andra barnet, och i början av graviditeten var jag rädd för att det kanske går ännu snabbare andra gången, att jag kanske inte ens kommer hinna in, etc. Vi har inte långt till förlossningen i Västerås (bor i Köping), men det kommer att vara kallt och troligen halt på vägen eftersom jag har BF i januari, vilket gör att det inte bara är att köra som en blådåre. Dessutom bor barnvakten en timme bort.

Det jag har gjort för att komma över skräcken är att jag satte mig ned, gick igenom de scenarion som skrämde mig mest och hur vi ska kunna lösa de problem som kan tänkas dyka upp. Att gå igenom och göra upp planer för hur vi ska hantera problem när/om de kommer gör att jag känner mig mer förberedd, och jag är inte alls orolig nu för att det ska gå fort. Antingen hinner vi eller också hinner vi inte. Den oro som finns kvar är smärtan, hur hanterar man den? Å andra sidan hade jag enbart lustgas förra gången, och även om det skulle göra ont så finns det ju gott om kvinnor som överlevt utan smärtlindring vid förlossningar, så det gör nog jag med om det nu skulle bli aktuellt {#lang_emotions_smile}

• Lajkie

Ja jag hade EDA och lustgas med ettan och varmdusch och sen lustgas vid kryst med 2:an.
    Lustgasen var enl mig värdelös utan EDA. Så klarade jag att föda tvåan med enbart dusch så klarar jag att föda vartsomhelst. Men känns ju ändå sådär att föda lite vartsomhelst, haha =) Jag ska ha i mars. Kallt och eländigt. :) Menmen, som du säger - kvinnor i andra länder föder själv ute på åkrar och i grottor. Nog fan kan jag föda i en bil. Och jag har fött två barn utan komplikationer så då ska väl denna glida ur UA också :)

• Toka2

L P: Jag var också orolig över smärtan, särskilt då när jag stod och parerade krystvärkar i hallen. Jag ville att ambulansen skulle komma med lustgasen innan smärtan blev outhärdlig. Men det blev den aldrig. Tvärtom, när krystvärkarna kom så kom den där lättnaden som så många pratar om, den jag aldrig upplevde under min första vaginala förlossning.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • VeronikaK
    Toka2 skrev 2009-10-22 21:16:03 följande:
    L P: Jag var också orolig över smärtan, särskilt då när jag stod och parerade krystvärkar i hallen. Jag ville att ambulansen skulle komma med lustgasen innan smärtan blev outhärdlig. Men det blev den aldrig. Tvärtom, när krystvärkarna kom så kom den där lättnaden som så många pratar om, den jag aldrig upplevde under min första vaginala förlossning.
    Jag önskar att jag också fått uppleva den där lättande känslan under krystfasen. Men båda mina förlossningar har varit så intensiva och krystningen har varit värst. Med nr 1 (4 timmar) tog krystningen 1 timme och det gjorde ju superont men ändå hanterbart.

Med nr 2 gick det ännu fortare (knappt 1,5 timme) varav krystningen tog ca 30 min. Den krystningen var om möjligt ännu värre. Vet inte om det berodde på att bebisen låg i säte eller ej.

Undrar vilken chans det finns att uppleva en mindre smärtsam krystning med en ev. 3:a? Är också rädd att inte hinna in.
Svar på tråden Snabba förlossningar