• Cazza

    När kan jag amma igen efter att ha varit på fest och druckit alkohol?

    Jag planerar att gå på fest nästa helg och killen får vara hemma med lilltjejen på 3 veckor. Hon tar ersättning/utpumpad mjölk i flaska men jag funderar på hur jag ska göra med den mjölk som produceras medan jag dricker alkohol. Måste jag pumpa ut och slänga mjölken eller försvinner det automatiskt efter något dygn? Tänkte ju inte dricka järnet men ändå ta ett par glas vin.

  • Svar på tråden När kan jag amma igen efter att ha varit på fest och druckit alkohol?
  • Emmis

    Du kan amma och dricka samtidigt om du vill. Bröstmjölken får samma promillehalt som blodet, alltså väldigt liten mängd alkohol når mjölken.

  • Bebis i Dec 2010

    Undrar över vad några skrivit, att mjölken får samma promillehalt som blodet.
    Vilket innebär att om man vill ut och dricka drinkar, bli berusad, så måste man vänta med amning tills man är helt nykter?
    Samma promille till bebis måste väl påverka bebis ännu mer än en vuxen kropp?

  • älskarlivet81

    Fast låt säga att du har 2 promille i blodet, det är detsamma som att barnet får i sig 0,2% och det är alkoholfritt..


    Bebis i Dec 2010 skrev 2013-08-08 09:22:48 följande:
    Undrar över vad några skrivit, att mjölken får samma promillehalt som blodet.

    Vilket innebär att om man vill ut och dricka drinkar, bli berusad, så måste man vänta med amning tills man är helt nykter?

    Samma promille till bebis måste väl påverka bebis ännu mer än en vuxen kropp?

  • stickkontakt
    Bebis i Dec 2010 skrev 2013-08-08 09:22:48 följande:
    Undrar över vad några skrivit, att mjölken får samma promillehalt som blodet.

    Vilket innebär att om man vill ut och dricka drinkar, bli berusad, så måste man vänta med amning tills man är helt nykter?

    Samma promille till bebis måste väl påverka bebis ännu mer än en vuxen kropp?



    Vinet du dricker har en alkoholhalt på ca 12 %. Om du dricker och blir ordentligt full hamnar alkoholhalten i ditt blod och mjölk på ca 1 promille. Det är en hundradel av halten i vin. Barnet får ju inte den halten i blodet, lika lite som du får 12% i blodet av ett glad vin.
  • stickkontakt
    Bebis i Dec 2010 skrev 2013-08-08 10:51:14 följande:
    Hänger inte riktigt med, hur kan det vara mindre om bröstmjölken har samma som mitt blod när jag är full?



    Ditt blod får inte samma alkoholhalt som det du dricker, utan väldigt mycket mindre. Alkoholhalten i mjölken är samma som i ditt blod, och bebisens blod får ännu mycket lägre halt.
  • malzac
    Bebis i Dec 2010 skrev 2013-08-08 10:51:14 följande:
    Hänger inte riktigt med, hur kan det vara mindre om bröstmjölken har samma som mitt blod när jag är full?
    Bebisen dricker ju inte vinet utan din mjölk. Om du har 0.1% (en promille) i blodet (är full alltså) så dricker bebisen en dryck med 0.1% alkoholhalt (inte 12% som vinet du själv dricker). Tänk dig sådan där Kiviks-cider som de säljer i mataffären. Den har 0.7% alkohol. Hur mycket sådan cider måste du dricka innan du blir påverkad? Och den är ändå 7 gånger starkare än din bröstmjölk i exemplet. För att vara helt korrekt så har barnet mycket mindre massa än du, så hon/han behöver inte dricka lika mycket för att bli påverkad men det är ju ändå skapliga mängder det handlar om.

    Själv håller jag mig gärna till rekommendationen om max 1-2 glas vin, ett par gånger i veckan, men det är mest för att jag alltid ska vara redo att ta hand om min dotter. Är jag påverkad så kan så mycket gå fel.
  • malzac
    Poloc skrev 2009-09-14 23:07:43 följande:
    kattis b skrev 2009-09-13 22:13:43 följande:
    100% fri från alkohol är ingenting. Det finns alkohol i juice och mjölk också.
    En hel del personer har känslomässiga skäl att inte amma då man druckit alkohol, vilket jag anser också ska respekteras.

    För att alkohol ska bildas krävs en jäsningsprocess, så vitt jag vet, så om inte den mjölk och juice du nämner stått och blivit dåliga (och därmed odrickbara) kan du få ge en trovärdig källa till påståendet om alkoholinnehåll.

    (Nej, jag är absolut ingen anti-alkohol-fanatiker. Ammar _och_ njuter själv av ett glas vin då och då. Men blir trött på sakfel som förekommer flitigt i argument från olika håll.)
    Jag har inte tid att hitta jättepålitliga källor just nu, men här står det att alkoholen byggs upp i skalen på citrusfrukter och en del av det följer med när frukten pressas till juice. Vetenskapsartikeln som nämns i texten och som finner alkoholhalter på upp till 0.4% är lätt att googla fram.
    quezi.com/14067

    Mjölk vet jag ingenting om dock. 
  • Niiiiki
    Poloc skrev 2009-09-14 23:07:43 följande:

    kattis b skrev 2009-09-13 22:13:43 följande:


    100% fri från alkohol är ingenting. Det finns alkohol i juice och mjölk också.
    En hel del personer har känslomässiga skäl att inte amma då man druckit alkohol, vilket jag anser också ska respekteras.

    För att alkohol ska bildas krävs en jäsningsprocess, så vitt jag vet, så om inte den mjölk och juice du nämner stått och blivit dåliga (och därmed odrickbara) kan du få ge en trovärdig källa till påståendet om alkoholinnehåll.

    (Nej, jag är absolut ingen anti-alkohol-fanatiker. Ammar _och_ njuter själv av ett glas vin då och då. Men blir trött på sakfel som förekommer flitigt i argument från olika håll.)
    konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/finns-det-alkohol-i-mejeriprodukter/
  • möjligt

    Nu är det egentligen inte alls trådens ämne men då det ofta kan bli relaterat och folk drar felaktiga slutsatser så vill jag påminna/tillägga att nikotin däremot i hög grad går över i bröstmjölken. Däremot går det ur kroppen ganska fort men värt att tänka på

  • SI12344

    Nu är det en gammal tråd men jag funderar ändå på hur man orkar gå på fest OCH dricka alkohol när bebisen är tre veckor? Vad har man för magisk sovbebis då? Eller magisk ork?!?

  • älskarlivet81
    SI12344 skrev 2019-03-17 17:06:37 följande:

    Nu är det en gammal tråd men jag funderar ändå på hur man orkar gå på fest OCH dricka alkohol när bebisen är tre veckor? Vad har man för magisk sovbebis då? Eller magisk ork?!?


    Jag var på personalfest när min äldsta var 8 dagar. Jag drack inget men hade med mig bebisen och vi var kvar rätt länge vill jag minnas. Var underbart att kunna vara social igen efter att ha varit sängliggande pga foglossning i flera månader.
  • SI12344
    älskarlivet81 skrev 2019-03-26 19:51:24 följande:

    Jag var på personalfest när min äldsta var 8 dagar. Jag drack inget men hade med mig bebisen och vi var kvar rätt länge vill jag minnas. Var underbart att kunna vara social igen efter att ha varit sängliggande pga foglossning i flera månader.


    Jag är mycket förundrad!

    Jag förstår såklart hur underbart det är, hehe.
Svar på tråden När kan jag amma igen efter att ha varit på fest och druckit alkohol?