Jag har VÄLDIGT svårt att tänka mig att dagisbarn skulle få mer språklig stimulans och vara tidigare i talet än hemmabarn. Jag vet inte vad Lövet hänvisar till för statistik men jag ifrågasätter den starkt (och har heller aldrig hört talas om den statistiken).
Jag och min ettåring pratar, pratar, pratar hela dagarna. Han pekar och visar vad han vill och jag svarar. Han säger "kopa och pekar på grävskopan", och jag svarar "ja, titta en grävskopa, den gräver, ser du grävskopan?". Han går till diskbänken och pekar, jag lyfter upp honom och frågar "vad är det du vill ha, vill du ha ett äpple?".Dvs jag upprepar det han säger, benämner, pekar, bygger ut meningar. Den stimulansen skulle han garanterat inte fått på samma sätt på dagis, han skulle knappast haft en person som bar runt honom, pekade och pratade med honom i all oändlighet som jag gör. Sen läser vi en massa böcker också och pekar och pratar om vad vi ser på bilderna, det skulle inte hänt på dagis heller. Där skulle han nämligen ha ramlat runt på gården i sin förstora overall tillsammans med de andra barnen och knappast fått den uppmärksamheten och språkliga stimulansen han får nu.
Min äldsta började på dagis när han var två och han var väldigt tidig i talet, kunde alla färgerna, räkneord mm mycket för att jag hade haft tid att stimulera honom och prata och leka med honom så mycket. Nu är han tre år, är väldigt verbal och kan hela alfabetet och skriva sitt namn och det har han lärt sig hemma, inte på dagis. Så min uppfattning är helt klart att en engagerad hemmaförälder ger sitt barn betydligt mer språklig stimulans än vad förskolan ger. Men förskolan ger ju annat, tex vana vid att vara i grupp, följa regler och rutiner, samsas och leka med andra barn. Det är också viktigt tycker jag.