• SaJo81

Hur länge fick erat barn stanna på neo?

Födde den 3 september tvillingpojkar i vecka 30+1 som nu vårdas på Neonatal på Mölndals sjukhus, dom e små duktiga liv som kom ut ur kuvösen o cpap:en efter bara några timmar=)
    Nu undrar jag ungefär hur länge ni har fått stanna på neo med era barn?
    Hur länge innan småttingarna kom hem???

• Svar på tråden Hur länge fick erat barn stanna på neo?
  • MammaDiana

Min minsting kom också v 30+1. Han låg i respirator några dagar pga phenomothorax, 1dag i c-pap och i kuvös i 2 veckor. Han kom hem när han var exakt 1 månad. Men då hade vi neonatal hemvård, han behövde inga mediciner eller övervakning men sondmatades fortfarande så det gjorde vi hemma och åkte in på kontroller varannan dag ungefär. Helt utskriven när han var 27 veckor ungefär

Äldsta dottern föddes v 34+5 och låg inne i drygt 2 veckor och helt utskriven när hon var 3 veckor.

Lillan föddes v 36+0 och låg i 2 veckor.

• SaJo81
    MammaDiana skrev 2009-09-10 12:42:39 följande:
    Min minsting kom också v 30+1. Han låg i respirator några dagar pga phenomothorax, 1dag i c-pap och i kuvös i 2 veckor. Han kom hem när han var exakt 1 månad. Men då hade vi neonatal hemvård, han behövde inga mediciner eller övervakning men sondmatades fortfarande så det gjorde vi hemma och åkte in på kontroller varannan dag ungefär. Helt utskriven när han var 27 veckor ungefär
    Okej så d gick såpass fort, kan hoppas våra ´pojkar e lika duktiga o snabba, dom kom ju ur kuvös o c-pap efter bara några timmar o hamnade i vattensäng, övervakning av andning o hjärtslag o så sondmatas dom såklart annars e dom hela o friska, shit vad jag vill ha hem dom små!
  • cloudberry79

Här finns ingen hemvård, vi låg 63 dygn, alltså nästan precis nio veckor. Det finns en sorts gräns där runt 33-34 veckor, de barnen behöver sällan ligga mer än en kort stund. Innan dess blir det ungefär fram till BF, mer eller mindre.

If you love me - please don't feed me!
  • gosnosens mamma

Hej! Vi låg 11 veckor på neo, vår son föddes i vecka 26+5!

• cajsagve

5 veckor för min kille född 29+6. Ingen hemsjukvård

• SaJo81

För vissa går det visst väldigt fort, hoppas våra pojkar hamnar under den kategorin, hur klarade ni av den tiden på neo?
    Mitt hjärta brister varje gång jag går därifrån å ändå hinner man inte göra nåt vettigt hemma emellan, hur får man allt att fungera?

• allakantralla

Vet du hur länge de kommer få stanna där? Har ni någon plan eller vad man ska kalla det? Jag vet att det ofta handlar om att ta en dag i taget, och det är väl det som är det svåra. Förstår att hjärtat brister.

Vi hade tur, fick stanna på neo med sonen. Första dagarna var sambon med, andra veckan bara jag. Det var för att sonen var så "frisk" som jag fick stanna. Fick ett rum eftersom jag liksom kunde vara till nytta. Han kunde amma tex - även om det var några ynkliga ml varje gång, men ändå. Tyckte det var så hemskt synd om dem vars barn var sjukare, som inte fick stanna av just den anledningen. Barn som låg i kuvös tex, någon som hade så tunn och skr hud så föräldrarna inte ens fick klappa på henne.

Hur mycket orkar du/ni vara där? Vad kan ni/får ni göra med tvilllingarna?

SaJo81 skrev 2009-09-11 10:00:54 följande:
    För vissa går det visst väldigt fort, hoppas våra pojkar hamnar under den kategorin, hur klarade ni av den tiden på neo? Mitt hjärta brister varje gång jag går därifrån å ändå hinner man inte göra nåt vettigt hemma emellan, hur får man allt att fungera?
  • Millies

Hej! Vi fick stanna i drygt fem veckor med vår pojke som föddes i v 28+6. Sedan hemsjukvård i två-tre veckor. Det var otroligt skönt att komma ifrån sjukhuset men också skönt att ha kvar hjälpen med hemsjukvården. Sedan har allt gått hur bra som helst. Nu är han 1.5 år och en toppenkille som just börjat dagis och klarar det galant. Vi är så stolta. Lycka till med dina små.

• SaJo81
    allakantralla skrev 2009-09-11 14:14:56 följande:
    Hur mycket orkar du/ni vara där? Vad kan ni/får ni göra med tvilllingarna?
    E där mellan åtta o tio timmar om dagen just nu, vå får göra ganska mycket, dom ligger hos oss i flera timmar, problemet e ju alla sladdar för övervakning av hjärta o andning, vi får tyvärr inte ta ut dom ur rummet än dock, men i nästa vecka nu efter helgen kommer vi få låna ett rum under dagen å simulera "vardag" å så...
  • Umetjejen79

Hej
    Jag födde min son i v. 30+1, precis som du. Det tog 32 dagar innan vi gick ut ut salen första gången. Vi åkte hem första gången när han var 7 veckor, men han hade inte ork att äta tillräckligt så det tog 2 veckor till innan vi kunde flytta hem, då hade vi börjat med nappflaska som komplement. Utskrivna blev vi dagen innan BF. Här i Umeå finns ingen hemsjukvård.

• TissTassTess

vår lilla grabb tittade ut v 23, vi var kvar på neo i 16 veckor.
    blev utskriva 1 vecka innan bf.

• knäppisen

Född v 29+0.
    Var på neo i fem och en halv vecka. Sen hemsjukvård lika länge.

• allakantralla

Bra att ni kan ha dem så mycket, även om jag förstår att det känns alldeles för lite. Spännande det blir nästa vecka, eget rum är skönt även om det bara är för ett par timmar!

SaJo81 skrev 2009-09-12 00:32:17 följande:
    E där mellan åtta o tio timmar om dagen just nu, vå får göra ganska mycket, dom ligger hos oss i flera timmar, problemet e ju alla sladdar för övervakning av hjärta o andning, vi får tyvärr inte ta ut dom ur rummet än dock, men i nästa vecka nu efter helgen kommer vi få låna ett rum under dagen å simulera "vardag" å så...
Svar på tråden Hur länge fick erat barn stanna på neo?