• uddevallatjej

att gå över tiden

Bf +7 nu börjar det bli jobbigt!
    Tankarna har ju vart kring förlossningen dem senaste tre veckorna.. innan har det ju känts så långt bort.. men oron blir starkare och starkare speciellt när man inte vet när det är dax. det kan ju komma när som.
    I natt har jag inte sovit så mycket varit så orolig i kroppen rädd rent utsagt. Vill bara få detta överstökat nu!!!! Jobbigt att behöva vänta när man är så rädd för förlossningen =(

• Svar på tråden att gå över tiden
  • mamma till pyret

Men om man har förlossningsrädsla så får man väl bli igångsatt?

• uddevallatjej

Det tror jag inte gäller här, det är något som har kommiit smygandes, min bm säger att detta är så vanlig så =(

• mamma till pyret

Okej men jag är rätt säker på att man får göra så på alla ställen, men det kanske bara gäller om man har haft det en längre period lr så?! Jag vet inte, men ring och prata med bm, och lyssnar inte hon så kanske du kan ringa till förlossningen och förklara allt och säga att du har pratat med din bm men inte får hjälp.
    Jag vet faktiskt inte, för jag har aldrig varit i den situationen, så jag tänker bara på vad jag kanske hade gjort om jag hade känt så.

• falken

De brukar va rätt svåra på igångsättning, om det inte finns en medicinsk indikation förstås. Och med god anledning, det är mycket större risk att förlossningen blir jobbigare, mer utdragen o kan sluta med sugklocka eller snitt. Bättre att föda när kroppen är redo.

Jag är också förlossningsrädd och förstår dig verkligen. Har gått hos Aurora en gång, men min MVC-läk tyckte absolut inte att jag skulle bli igångsatt i alla fall. På sätt o vis kan det ju kännas tryggt att veta tidpunkten, men man kan ju ändå inte veta när det sätter igång trots allt. Det är att be om problem sa hon.

Sen har jag ju sett att en del förlossningsrädda får ett sånt avtal med planerad igångsättning, men det beror väl på vad man är rädd för. För en del är det väl det bästa trots allt? Nu är det ju bara ett par dagar kvar för dig TS, om man ska ha ett sånt avtal så tror jag att det ska va genomgånget för ett tag sen.
    Men tjata kan man ju?

• mamma till pyret

Som du säger Falken: nu är det ju inte långt kvar för Ts! Kämpa vidare, och det är det bästa man kan vara med om i sitt liv! :)

• falken

Jag gick över 16 dagar med första förresten - så jag vet vad du går igenom! Svårt att tänka på nåt annat, men försök att hitta på något litet projekt varje dag som avleder tankarna lite?

Ang planerad igångsättning - kolla tråden bredvid så får du se.

• uddevallatjej

tack för alla inlägg=)
    Skall träffa min bm i morgon och berätta om min ständiga oro.. Så länge jag är sysselsatt tänker jag inte på det så.. och på dagarna vill jag bara att barnet skall komma, men när kvällen kommer det börja mörkna då får jag oros känslor i hela kroppen. Vet faktiskt inte varför dem kommer på kvällen.. har alltid kunnat sovit bra på nätterna somnar direkt när jag lägger huvudet på kudden, men icke längre=(
    Man blir ju ständigt påmind om det när folk ringer och sms ar hela tiden man vill ju bara be dem dra!! Men dem menar ju bara väl. Min sambo förstår inte mycket heller. Försöker prata men han bara det är så normalt så.. Säger han som inga barn har sen innan!!Vill helst inte bli igångsatt heller.

• Pellepellepelle

Min Bm sa att man kan bli igångsatt av humana skäl, dvs om man är verkligt orolig etc.

Jag blev jätteledsen när jag fick veta att jag var tvungen att bli igångsatt på 41+6 men det blev en jättebra upplevelse, hon var ute efter ca 8hrs jag fick lite bara bristningar.

Lycka till!

• falken
    uddevallatjej skrev 2009-09-09 17:12:55 följande:
    tack för alla inlägg=)Skall träffa min bm i morgon och berätta om min ständiga oro.. Så länge jag är sysselsatt tänker jag inte på det så.. och på dagarna vill jag bara att barnet skall komma, men när kvällen kommer det börja mörkna då får jag oros känslor i hela kroppen. Vet faktiskt inte varför dem kommer på kvällen.. har alltid kunnat sovit bra på nätterna somnar direkt när jag lägger huvudet på kudden, men icke längre=(Man blir ju ständigt påmind om det när folk ringer och sms ar hela tiden man vill ju bara be dem dra!! Men dem menar ju bara väl. Min sambo förstår inte mycket heller. Försöker prata men han bara det är så normalt så.. Säger han som inga barn har sen innan!!Vill helst inte bli igångsatt heller.
    Kan säga att jag var ett fullständigt psykiskt vrak när jag gick över tiden, och värre blev det för varje dag, grät och var besvärlig. Men helt plötsligt sätter det igång, och när bebisen väl har kommit till er så kommer du inte att ha en tanke på de där jobbiga dagarna innan förlossningen
  • Rocktroll

Jag kände precis likadant när jag gick över tiden. Födde på bf+9. I början var jag inte alls nervös men när jag gick på övertid gick det liksom upp för mig att jag snart ska föda. När värkarna väl satte igång försvann däremot nervositeten och jag var inte alls nervös under hela förlossningen, bara så himla lättad att hon snart skulle vara ute. Jag hade ändå en lång förlossning på 24 timmar så hade mycket tid att tänka. Men i efterhand tyckte jag bara att det va JÄKLIGT COOLT :) vi planerar t.om barn tätt så jag blev verkligen inte avskrämd. Men nu vet man iaf hur man vill ha sin förlossning inför nästa gång för jag tyckte min var toppen.

Svar på tråden att gå över tiden