Trend att skaffa barn?
Har det inte blivit lite av en trend att skaffa barn i ung ålder? Jag är själv ung förälder så ta inte illa upp, men det känns nästan lite som att det blivit något mode att skaffa barn som ung.
Vad tycker ni?
Har det inte blivit lite av en trend att skaffa barn i ung ålder? Jag är själv ung förälder så ta inte illa upp, men det känns nästan lite som att det blivit något mode att skaffa barn som ung.
Vad tycker ni?
Jag känner inte igen det...
Vi har precis fått vårt första barn, jag är 29 och pappan 35, och här i Sthlm så kändes det nästan som vi var yngst, både på MVC, profylaxkurs och föräldrautbildningen!
Då gick vi iochförsig på Östermalm och är är nog medelåldern för första barnet högre än genomsnittet.
Jag tror absolut att fler unga skaffar barn nu, det är den känslan jag fått iaf. Kanske inte så unga som 16, men jag ser fler runt 19-20 som skaffar barn nu.
Var går gränsen för "ung" förälder? Är själv 24 och känner mig rätt ung, är dock gift och har hus så har ändå kommit en bit på vägen.. Men känner mig inte helt "vuxen" heller. Men vet ex fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor. Blev uppsagd mitt i graviditeten och sedan sjukskriven så nu går jag, tyvärr, också på bidrag (sjukpenning). Men ser inte detta som någon långsiktig lösning utan ett nödvändigt ont.
Jag har full förståelse för de som verkligen behöver soc. Men den här tjejen verkade bara utnyttja systemet. Tyvärr. Och sen hitta henne här där hon frmastår som jag vet inte vad.. det var bara så sjukt.
En tanke bara - ni snackar många om att egen bostad och egen inkomst är nyckeln till att vara tillräckligt mogen för att skaffa barn, men titta på andra kulturer runt om i världen där den gravida kvinnan efter förlossning totalt omhändetas av omgivningen. Är det inte så att vi är så totalt låsta i kärnfamiljetänket, att vi inte ens kan se utan för dess ramar och hjälpa mammor och barn oavsett ålder, civilstånd och inkomst. Är inte socialbidrag till för just utsatta människor så att de kan ge sina barn en tryggare uppväxt än vad de annars hade varit rustade till. Socialbidraget har kanske blivit ett substitut i vårat i-lands samhälle för den omhändetagande rollen som de nära och kära en gång tog sig an efter barnets nedkomst.
I våran del av världen är normen att man skaffar barn när man är mogen och för många är väl kärnfamiljen det optimala. Men är man inte mogen och blir gravid i alla fall så hoppas jag att vi alla bugar och tackar vårat fina land för att vi ställer upp som stöd på vårat vis: genom ung mamma grupper och det sociala bidrags stöd de behöver. För visst är det mest moraliskt rätt att när man väl hamnat i den situationen att man får bästa möjliga utgångspunkt för barnet som ska komma.
Jag inser ju att tråden kanske inte alls ligger på detta plan, utan att det försöker peka mot och komma åt dessa planerade graviditeter som inte riktigt håller måttet av vad som anses krävs i vårat samhälle idag. Tanklösa steg som inte tänker till och inte inser alla konsekvenserna, pga att deras identiteter ska bli socialt erkända inför en viss grupp. Men de har endast sina egna erfarenheter och gör ju det som känns rätt i deras liv. Det är ju svårt för personen som inte är förmögna till det att kritiskt granska sina val. Därför tycker jag att det är fel att klandra dem helt.