• myrstacken

Frågan är om man hinner plugga med en sjövild ettåring hemma?

Funderar på att börja plugga på distans så att jag kan vara hemma längre med lillflickan vår. Är ej med i a-kassan och är eg. arbetslös.

Frågan är om man hinner plugga med en sjövild ettåring hemma?

Hon måste stimuleras, träffa andra barn osv. Hur hinner man? Vill ej behöva dagisplats på ett tag och mannen måste jobba dagtid....

• Svar på tråden Frågan är om man hinner plugga med en sjövild ettåring hemma?
  • Alexi

Du får väl plugga på dagarna och helgerna ganska mycket. På dagarna lär du ju inte kunna plugga mer än om hon sover...

• myrstacken

Skaen är den att hon sover bara en timme per dag och då när jag är ute och går med henne i vagnen...

• piggen

Beror nog på hur du är som person. Jag skulle inte kunna göra det då sonen inte sysselsätter sig själv alls + att jag bara blir irriterad. Men det finns ju kvällar och helger också som sagt. Tror du att du får vara i fred då? Sen beror det på vad du läsre. Helfart eller halv/kvartsfart . Hel utbildning eller enstaka kurser.

• myrstacken

Om jag läser halvfart, har jag ändå rätt att ta studielån tro?

piggen skrev 2009-09-08 12:26:27 följande:
    Beror nog på hur du är som person. Jag skulle inte kunna göra det då sonen inte sysselsätter sig själv alls + att jag bara blir irriterad. Men det finns ju kvällar och helger också som sagt. Tror du att du får vara i fred då? Sen beror det på vad du läsre. Helfart eller halv/kvartsfart . Hel utbildning eller enstaka kurser.
  • 071001

Jag hade inte kunnat göra det så som Siri var. Säkerligen olika för alla dock.

• Mamma Kråkan

Jag har gjort det innan då dottern var 1 tills 2 års åldern funkade perfekt. Läste på morgonen, då hon sov lunch och på kvällen. Då var jag ensamstående med.

Tog sen en paus för lillebror p´kom och nu är han 1 1/2 och jag ska börja plugga igen då med han & storasyster hemma. Kommer bli att plugga då lilleman sover lunch & på kvällen. Och nu jobbar sambon i svergie så då kan han ta barnen på helgen så jag kan plugga lite mer då.

Funkade perfekt tycker jag men det kräver lite planering och disciplin

Lycka till

Nu bloggar jag här igen :)
  • myrstacken

JulaochNelly, vad läser du till?

JuliaochNelly skrev 2009-09-08 12:31:49 följande:
    Jag har gjort det innan då dottern var 1 tills 2 års åldern funkade perfekt. Läste på morgonen, då hon sov lunch och på kvällen. Då var jag ensamstående med.Tog sen en paus för lillebror p´kom och nu är han 1 1/2 och jag ska börja plugga igen då med han & storasyster hemma. Kommer bli att plugga då lilleman sover lunch & på kvällen. Och nu jobbar sambon i svergie så då kan han ta barnen på helgen så jag kan plugga lite mer då.Funkade perfekt tycker jag men det kräver lite planering och disciplinLycka till
  • Mamma Kråkan
    myrstacken skrev 2009-09-08 12:33:46 följande:
    JulaochNelly, vad läser du till?
    Först har jag läst företagsekonomi för att kunna hjälpa min sambo lite. Och nu kommer jag läsa barn & fritid så det kommer ta ungefär 1 1/2 år.
    Nu bloggar jag här igen :)
  • With a devilish smile

Allt går bara man vill ;)
    Man kan läsa på kvällarna & helgerna , bara att man få ha disciplin & verkligen göra det man ska & försöka hålla uppe tempot !

Jag börjar på måndag & min dotter är 10 mån , hon sover del på dagarna men jag tror att oavsett så klarar man det om man är motiverad & verkligen har viljan !
    Självklart blir det ju mer jobb än om man hade hela dagarna lediga ,
    men det blir ju vad man gör det till !

Ängla 081028
  • ester

Jag kan bara tala för mig själv och jag skulle inte fixa det. Jag började läsa i vintras när sonen var ett år, på min föräldraledighet, men jag fick ge upp det ganska så snart Jag kunde INTE koncentrera mig ett dugg när han var vaken. Sen tänkte jag som så, att jag kan nog gott vänta med att läsa tills barnen är lite större. Lätt att säga, när det inte är nån kurs som i större grad påverkar mina möjligheter att avancera på arbetsmarknaden.

Lycka till hur du än gör.

• myrstacken

Men vem tar hand om disken från middagen och plockar undan på kvällen när barnen lagt sig? Man är ju rätt seg i huvet på kvällarna..

With a devilish smile skrev 2009-09-08 14:09:49 följande:

Allt går bara man vill ;)Man kan läsa på kvällarna & helgerna , bara att man få ha disciplin & verkligen göra det man ska & försöka hålla uppe tempot !Jag börjar på måndag & min dotter är 10 mån , hon sover del på dagarna men jag tror att oavsett så klarar man det om man är motiverad & verkligen har viljan !Självklart blir det ju mer jobb än om man hade hela dagarna lediga , men det blir ju vad man gör det till !
  • With a devilish smile
    myrstacken skrev 2009-09-08 17:39:48 följande:
    Men vem tar hand om disken från middagen och plockar undan på kvällen när barnen lagt sig? Man är ju rätt seg i huvet på kvällarna..With a devilish smile skrev 2009-09-08 14:09:49 följande:
    Jag har min man som kommer hjälpa mig och hade inte han varit med i bilden hade nog disken fått stå till morgonen efter & likaväl med plocka undan .
    Eller så hade jag tagit ett snabb ryck i hemmet så det såg anständigt ut bara sen tagit det mesta på dagarna när dotter är vaken .
    Ängla 081028
  • RosaNapp

Jag ska börja studera ett program på halvfart, distans. Har tre barn, varav en i förskola. Kommer mao ha två hemma på dagarna.

Jag hoppas få tid på kvällar och helger. Men eftersom det är halvfart ska det nog gå bra.

Svar på tråden Frågan är om man hinner plugga med en sjövild ettåring hemma?