• baralillajag71

Varför är det så jobbigt när min sambo säger till mina barn?

Hej, vet inte riktigt vart jag ska vända mig... men hoppas få lite svar/stöd här inne... Har två barn på 5 och 8 år och är frånskild sedan några år. Jag har dock träffat en man som jag blev störtförälskad i och han har också 2 barn sedan innan. Nu bor vi ihop sedan 1 1/2 år och för det mest har vi det jättemysigt ihop. Men, jag har ett problem som jag inte vet vad jag ska göra med... När något av mina barn blir tillsagt av min sambo kan jag inte låta bli att stanna upp och tänka efter, var det rätt eller fel av honom att säga till... Så jag håller hela tiden på att värdera hans tillsägningar. Oftast är de helt befogade, men ibland så tycker jag inte det, utan tycker att han är för lättirriterad eller "på" och då får jag en obehagskänsla i magen för mina barns skull. Vet inte hur jag ska hantera detta? Någon som känner likadant? Hur gör ni??? Jag har oftast mer tålamod och är inte lika känslig, så mina tillsägningar hinner liksom inte komma, för min sambo hinner före. Ibland händer det också att jag säger till hans barn och jag märker då att han också värderar det jag säger... så vi gör så att säga samma sak båda två...

• Svar på tråden Varför är det så jobbigt när min sambo säger till mina barn?
  • Lilli by the Sea

Men är inte det helt normalt & kännetecknar en bra förälder?? Att man värnar om sina barn & vill skydda dem? Tycker jag är bara bra!

• baralillajag71

Tack för ditt svar! Du har ju helt rätt, det borde vara helt normalt. Fast jag upplever det som jobbigt, för det blir slitningar mellan mig och min sambo. Men jag kanske bara har sett det på fel sätt? Om jag istället ser det som att vi båda bryr oss om våra barn väldigt mycket, så känns det genast mycket bättre!

• Lilli by the Sea

Jo, men jag tror att lite slitningar är normalt när man "slår samman" familjer.. Jag har hört av några par, i samma sits som du, som har samma "problem".. Det enda du & din sambo kan göra är ju att prata med varandra om ni tycker att de ena säger till bonusbarnen för mycket. Men just att ni båda bryr er så mycket om era barn är ju superbra :)

Svar på tråden Varför är det så jobbigt när min sambo säger till mina barn?