• Coming Soon

Kanintråd #11

Ni är välkomna till vår 11:e tråd om våra fantastiska skuttande vänner!

Här diskuteras ALLT om kaniner! Vi som håller till här är både erfarna uppfödare och oerfarna nybörjare..

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

• Svar på tråden Kanintråd #11
  • mlinz

Här har jag sålt en del ungar och 11 avelsdjur, alla blå och svarta. Bara 2 ungar till utställning och 2 till kel kvar till salu. Bara 13 kaniner hemma, känns tomt :p

Fylls nog snart upp med schwarzgrannen, chinchilla, viltgul och viltgrått dock :p

• Pluttis mamma

Hej hej! Jag och min son på snart 6 år funderar på att införskaffa en kanin. Dock har vi inte någon tidigare erfarenhet av kaniner. Då såg vi att man kunde hyra en kanin för att "prova på". Bra idé, tyckte vi. MEN ingen av de uppfödare jag kontaktat har burar att hyra ut utan den skall man ordna själv.. Då faller ju liksom hela hyres-idén.. Svårt.. Vet heller inte om jag vågar köpa en kanin utan att ha provat på, ser ju galet många kaniner på blocket som folk vill bli av med.. Tragiskt, tycker jag! Så vad anser ni med erfarenhet att vi bör göra?

• mlinz

Ska ni ha den inne eller ute? Bägge hittar man ju ofta begagnad på blocket för 1-300. Behöver ju inte vara fint när ni ändå bara ska prova på, om ni bestämmer er för att ha kanin på heltid sedan kan ni ju köpa en bättre bur då

• Pluttis mamma

Vi vill ju helst ha den inne och ta ut den emellanåt. Vi tänker att han får en närmare relation med en kanin som främst är inne?

• mlinz

Jo, det får man :) då är det ju enkelt, bara att köpa en begagnad bur för någon hundring. Om du hade bott i Dalarna hade du fått köpa/låna en av mig

• Pluttis mamma

Ok! Tack för hjälpen!! När jag tittar på uppfödare så verkar de flesta ha sina kaniner ute, blir det då svårt att vänja den vid att vara inne?

• oONinniOo
    Pluttis mamma skrev 2012-07-20 17:28:07 följande:
    Ok! Tack för hjälpen!! När jag tittar på uppfödare så verkar de flesta ha sina kaniner ute, blir det då svårt att vänja den vid att vara inne?
    Om man köper under sommaren så är det inga problem att vänja en utekanin vid att vara inne. Glad
    Den som letar efter fel, finner inget annat.
  • mlinz

Precis, när det är lika varmt ute som inne så spelar det ingen roll. Men om man tar in en utekanin under vintern så kan den dö av värmeslag i värsta fall.

• Pluttis mamma

Oj! Spelar det nån roll om man köper en bebis eller typ 4-årig kanin?

• mlinz

Nej, det spelar ingen roll :) men detta är ju på vintern, nu spelar det ingen roll

• Anna86

Synd du bodde långt bort annars hade du kunnat hyra både bur och kanin av mig :) 

Det kan t.o.m vara en fördel att ta en vuxen kanin för den vet man hur den är i temperamentet redan till skillnad från en unge som kan ändras ganska mycket :)

• Pluttis mamma

Tack för alla svar! Vad snälla ni är i den här tråden!! Man blir ju lite orolig när man läser andra trådar på FL!:)

• Pluttis mamma

Här är jag, kanin-nybörjaren igen!:) Har ni era kaniner försäkrade i typ Agria? Om man har dem lösa under kortare stunder i huset, är risken stor att de förstör?
    Tack för all hjälp!

• Pluttis mamma

Hej igen! När min son håller vår kanin i knät i soffan så gräver kaninen hela tiden i filten. Skall de göra så? :) vi är lite nybörjare här..:)

• BookLady

Hej pluttismamma. Att gräva är ett naturligt beteende för kaniner men det kan vara lite individuellt vad de menar med det. Min börjar gräva sådär ibland när han vill komma undan, om man tex plockat upp honom och han vill ner, men ibland bara gräver han på golvet för han tror att han gräver gångar . Ibland bäddar de åt sig genom att gräva.

När det gäller att ha kaninen lös så är A och O att se till att den inte kan komma åt sladdar! Biter de av en sladd kan de dels dö och dels kan det börja brinna och så förstörs ju förstås apparaten de tuggar på. Man kan inte lära dem att inte tugga på sladdar eftersom de tror det är grenar. Annars är det bara att släppa ut om kaninen är rumsren åtminstone när det gäller kiss, några bajspluttar kan man ju sopa upp. Min har tuggat lite på böcker och längst ner på skåp och sånt, men det har han slutat med, man får säga nej och ta bort dem därifrån. En annan sak man ska ha lite koll på är att de inte kommer åt att äta krukväxter, kan vara giftiga för dem.

Jag har min försäkrad i Sveland, smådjursförsäkringen. Den och Agria är i princip samma villkor och pris. Jag rekommenderar att försäkra, det kan verkligen löna sig om kaninen blir sjuk. Observera att det är veterinärkostnader man får ut och inte kostnader för det som kaninen förstör i hemmet .

Svar på tråden Kanintråd #11