• myrstacken

Är jag elak för att vi ej går på det?

Jag är hemma med min lilla ettåring. Många andra mammor med barn i samma ålder går på babyrytmik osv. Min flicka tycker om musik och barn. Är jag elak för att vi ej går på det?

Känner att jag blir trött mentalt av att vara med för många barn och för mycket liv. Känns obekvämt på något sätt.

• Svar på tråden Är jag elak för att vi ej går på det?
  • The Black Lady

Om du är elak för det?? Nej, varför skulle du vara elak för det? Du gör väl som du vill?

• logg81

Sätt på musik och dansa hemma

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • myrstacken

Jo, men vår flicka tycker om sådant som babyrytmik och andra barn men inte jag.

Samma sak med dagis. Vår flicka är självsäker, har stark egen vilja och blommar upp bland andra barn. Men mig kan hon ofta vara gnällig och vara arg.
    Så kanske hon skulle trivas bäst och utvecklas mest på dagis.
    Där är det jag igen som känner att jag vill ha henne hemma medans hon är liten. Tids nog blir hon äldre...

The Black Lady skrev 2009-09-02 09:23:03 följande:

Om du är elak för det?? Nej, varför skulle du vara elak för det? Du gör väl som du vill?
  • 071001

Myrstacken, du ställer väldigt mycket frågor och en del rätt knasiga sådana. Det är många som inte går på rytmik eller liknande och det går lika bra att sjunga hemma.

• Busbellan

Inte behöver man gå på babyrytmik heller

Men om man är hemma med sin 1-åring så måste man självklart då och då ta sig ut och träffa lite annat folk.
    Jag har själv varit hemma med mina barn tills de varit ca 2 år, vi har gått på öf och liknande just för att de ska få träffa andra barn

Mamma till Nora, August och Ella
  • Spexig

Du gör självklart vad du anser är bäst för ditt barn och du är absolut inte elak.

Däremot är det jättebra för din lilla att få den sociala träning det innebär att vara tillsammans med jämnåriga, det är oerhört viktigt för hennes sociala och personliga utveckling. Men du behöver ju inte gå på babyrytmik för det, bjud hem kompisar, gå till lekplatsen, starta en liten föräldraträffgrupp...

• 071001

Spexig, det är det som är problemet. Ts är inte intresserad av att umgås med andra föräldrar och bjuder sällan hem vänner. Därav hennes frågor om det är taskigt mot barnet.

• myrstacken

Jo, det är jättekul att prata med andra föräldrar och träffa andra barn men helst inte på hemmaplan. Känenr att det måste vara supertopp frächt hemma och allt i ordning då alla andra mammor där jag bor har städerskor hemma..

071001 skrev 2009-09-02 10:46:42 följande:
    Spexig, det är det som är problemet. Ts är inte intresserad av att umgås med andra föräldrar och bjuder sällan hem vänner. Därav hennes frågor om det är taskigt mot barnet.
  • 071001

Ts, du har för höga krav på dig helt enkelt. Släpp ner garden och var dig själv bara. Inte tror jag att andra kollar in dina dammråttor bara för att du gör det.
    Har inte er öf sångstund? Vår hade det en gång i veckan. Dock var aldrig Siri så intresserad av det utan sång uppskattade hon senare och då sjöng jag för henne, hemma. Låter illa som tusan men hon var glad!

• myrstacken

Ok, för på helgerna har vi ibland gäster hemma när min man är hemma. Men jag är inget vidare för att bjuda hem andra på dagarna. Då vill jag liksom UT med vår tjej till ÖF, lekparker osv.

071001 skrev 2009-09-02 10:56:56 följande:
    Ts, du har för höga krav på dig helt enkelt. Släpp ner garden och var dig själv bara. Inte tror jag att andra kollar in dina dammråttor bara för att du gör det.Har inte er öf sångstund? Vår hade det en gång i veckan. Dock var aldrig Siri så intresserad av det utan sång uppskattade hon senare och då sjöng jag för henne, hemma. Låter illa som tusan men hon var glad!
  • 071001

Men det är väl super om du går till parken eller öf nån gång. Tids nog börjar hon på dagis och då är det ungar tamejtusan överallt! Det är ingen fara som det är nu. Lovar.

• Spexig
    myrstacken skrev 2009-09-02 10:50:59 följande:
    Jo, det är jättekul att prata med andra föräldrar och träffa andra barn men helst inte på hemmaplan. Känenr att det måste vara supertopp frächt hemma och allt i ordning då alla andra mammor där jag bor har städerskor hemma.. 071001 skrev 2009-09-02 10:46:42 följande:
    Kan du släppa det är det bra, för det är en stress som varken du eller resten av familjen behöver. Träna med de närmaste först. Stäng in den värsta röran i sovrummen och umgås i köket. De som inte accepterar det vill man ju ändå inte umgås med.

Och gå ut till parker och liknande. Eller sök upp/starta en liten föräldragrupp med folk i omgivningen.

Tänk på att du inte nödvändigtvis måste sitta och prata med de andra föräldrarna för att din dotter ska ha det kul i sandlådan med deras barn. Om det nu känns jobbigt att tränga sig på främlingar.
  • myrstacken

Faktum är och det kanske verkar konstigt men många andra tror att vår flicka träffar många andra barn då hon är mycket social och frammåt och glad. Kanske hennes personlighet. Men vi träffar andra varje dag. Det är det att jag känne rinte för att bjuda hem vänner så ofta.

071001 skrev 2009-09-02 10:59:59 följande:
    Men det är väl super om du går till parken eller öf nån gång. Tids nog börjar hon på dagis och då är det ungar tamejtusan överallt! Det är ingen fara som det är nu. Lovar.
  • myrstacken

Ni är så rara här! Skönt att man kan öppna sig anonymt! Tänk om man hade mammkompisar som er!

Spexig skrev 2009-09-02 11:00:31 följande:
    Kan du släppa det är det bra, för det är en stress som varken du eller resten av familjen behöver. Träna med de närmaste först. Stäng in den värsta röran i sovrummen och umgås i köket. De som inte accepterar det vill man ju ändå inte umgås med.Och gå ut till parker och liknande. Eller sök upp/starta en liten föräldragrupp med folk i omgivningen. Tänk på att du inte nödvändigtvis måste sitta och prata med de andra föräldrarna för att din dotter ska ha det kul i sandlådan med deras barn. Om det nu känns jobbigt att tränga sig på främlingar.
  • 071001

Vad har du för slags mammakompisar då? Hur är din mammagrupp? Jag kände inte nåt intresse för den alls utöver träffarna som var på bvc, men ofta blir ju mammorna i gruppen hur tajta som helst.

• Hemmaföräldern

Var sak har sin tid. Har du valt att bli hemmaförälder och stanna hemma lite längre så kommer ni ha all tid i världen att göra såna saker senare. Om du vill ha lite sång och musik så gå till öppna förskolan och sångstund eller varför inte bara sätta på musik hemma och "rocka loss" med din lilla? :)

Svar på tråden Är jag elak för att vi ej går på det?