• Anonym (Vill ha barn)

    Spermadonator sökes???

    Jag undrar hur man på laglig väg hittar en donator här i Sverige utan att blanda in kliniker mm.

    Min man är steriliserad och vi önskar få ett barn till...

    Tacksam för svar som kan hjälpa oss på vägen.

  • Svar på tråden Spermadonator sökes???
  • Gaytjej
    Anonym (Vill ha barn) skrev 2009-09-01 19:45:41 följande:
    #3: Det kostar 200 att vara medlem i rfsl.
    Det kanske det kan vara värt ifall ni inte hittar ngn donator på annat sätt.
  • Anonym (biologiskt)

    Men varför kan ni inte låta dem ta ut dem och spruta in dem? Är det ekonomin?

    Anonym (Vill ha barn) skrev 2009-09-01 19:58:15 följande:


    Ja vi funderar på det faktiskt att åka till Danmark och fixa det. men här i sverige får dom inte plocka ut spermier utan att inseminera också.Har ringt runt till kliniker här i sverige som nekar till att bara ta ut spermierna.
  • Anonym (Vill ha barn)

    Ja 27000 kostar det att göra sånt här i sverige och det är ju ingen småsumma för en som tjänar 14000 efter skatt.

    Det är två månadslöner.

  • Anonym (Inte så svårt)

    Men det går väl att inseminera hemma med en låg pipett och färsk spärma. och så pricka in Äl också såklart- Behövs inga kliniker. Tror inte det är så svårt. Eller har jag helt fel? Finns ju dom som stoppat in sperma med fingrarna och blivigt gravida!

  • Anonym (Inte så svårt)

    Anonym (Inte så svårt) skrev 2009-09-01 20:07:00 följande:


    Men det går väl att inseminera hemma med en låg pipett och färsk spärma. och så pricka in Äl också såklart- Behövs inga kliniker. Tror inte det är så svårt. Eller har jag helt fel? Finns ju dom som stoppat in sperma med fingrarna och blivigt gravida!
    Lång pipett ska det stå inte låg!
  • Bling1975

    Tänk bara på att om ni inte går via en klinik så har ni heller inget lagligt skydd. Via en klinik så blir din man pappa till barnet och donatorn kan aldrig bli det. Mecklar man själv hemma kan donatorn ångra sig och vilja ha en del i barnets liv. Ni vet ju inte heller om donatorn har några sjukdomar. Det screenas väldigt noga på klinik. Barn är ju det mest värdefulla man har så det kanske kan vara värt att spara ihop några tusenlappar och göra det på ett tryggt vis.


    Stitch längtar efter Lilo
  • Anonym

    Jo det finns ju för och nackdelar med allting

    Fördelen att gå via privata sidor som donor är att du får möjlighet att verkligen se hur donotarn ser ut IRL

    Du kan även uppge ett påhittat namn när du träffar donatorn om du inte vill ha någon kontakt, kollade in nyligen på donor och det fanns över 300 spermadonatorer att välja bland varav de flesta såg ganska bra ut enligt profilbilderna.

    Kräver du bara ett fräscht blodtest från donatorn så är det väl bara tuta och köra

  • Tänkefterföre

    Hej,

    Det här var en gammal tråd (vet inte ens om den är aktuell längre...) och jag har inte läst alla inlägg. Men ett par som jag ögnade igenom var rent ut sagt skrämmande!

    "Synd att man inte kan få barn på sina villkor"? Sina villkor???

    Jävligt egoistiskt. Barn är ingen rättighet utan innebär idel skyldigheter.

    Alla barn ska ha rätt att veta sitt ursprung! Jag var själv 18 år när det uppdagades att min farsa inte var min biologiske far... det var en vän till familjen som "hjälpt" till då det stod klart att mina föräldrar inte kunde få barn tillsammans. Det var fan inte kul - men det hade naturligtvis varit värre om lögnen fortsatt.

    Så till alla er som har för avsikt att hitta en spermadonator, straighta som homosexuella; kör med öppna kort från första början. Barn bli vuxna och ursprung är ingenting man sopar under mattan. Alla människor ska ha rätt att, i den mån det är möjligt, få veta vart man kommer ifrån.

    Hoppas innerligt att detta påverkat någon att INTE hämta hem några okända vita springare för den egna sakens skull. 

  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

    Varför vill så många män hjälpa och vara donator?

    Det finns ju inga fördelar men många nackdelar... Blir ni kåta av det eller vad är dealen..?

  • Cattis82
    "Varför vill så många män hjälpa och vara donator? 

    Det finns ju inga fördelar men många nackdelar... Blir ni kåta av det eller vad är dealen..?"

    Tyvärr så är nog hjälperbjudandet rätt falskt från dessa killar. Jag har lite erfarenhet av detta och vet att de män som ivrigt erbjuder sin hjälp nästan uteslutande bara hoppas på att få sig ett ligg. De känns igen på att de inte tydligt erbjuder donation via kopp från början, vilket en seriös donator självklart gör. De brukar också hålla mycket tvivelaktig kvalitet beträffande seriositet, intelligens och även utseende.

    Dessa kåtbockar ska hållas kort. Märkligt att de inte känner sig minst sagt lumpna när de försöker utnyttja en utsatt person för att själva få sex.
  • Anonym (..)
    Cattis82 skrev 2015-11-29 16:18:56 följande:
    "Varför vill så många män hjälpa och vara donator? 

    Det finns ju inga fördelar men många nackdelar... Blir ni kåta av det eller vad är dealen..?"

    Tyvärr så är nog hjälperbjudandet rätt falskt från dessa killar. Jag har lite erfarenhet av detta och vet att de män som ivrigt erbjuder sin hjälp nästan uteslutande bara hoppas på att få sig ett ligg. De känns igen på att de inte tydligt erbjuder donation via kopp från början, vilket en seriös donator självklart gör. De brukar också hålla mycket tvivelaktig kvalitet beträffande seriositet, intelligens och även utseende.

    Dessa kåtbockar ska hållas kort. Märkligt att de inte känner sig minst sagt lumpna när de försöker utnyttja en utsatt person för att själva få sex.
    Det är väl upp till var och en hur man vill gå tillväga, på det naturliga sättet eller via kopp/annat hjälpmedel. Jag förstår inte på vilket sätt "hjälperbjudandet skulle vara mer falskt" för den sakens skull? Finns både män och kvinnor som tycker det känns konstlat och onaturligt med insemination. Huvudsaken man är överens innan hur man ska göra.

    Sen ang. det sista du skrev - man är knappast utsatt för att man vill ha barn. Det är inte direkt en mänsklig rättighet att få det eller något som överhuvudtaget är nödvändigt för en enskild individ. Däremot tar män som ägnar sig åt privata donationer en avsevärd risk. Känner en man som hjälpte sin tjejkompis bli gravid med förståelsen att han inte skulle ha något ansvar för dem överhuvudtaget. Slutade med att han fick betala underhåll för flera barn i 18 år. 

    Men nej, det är förstås kvinnan som är utsatt och usch och fy för kåtbockar till män som ens vågar föreslå att göra det på det naturliga sättet, de ska ju ställa upp så snällt och göra det exakt som du vill...
  • Cattis82
    "Jag förstår inte på vilket sätt 'hjälperbjudandet skulle vara mer falskt' för den sakens skull?"
    Som jag tyckte att jag tydligt skrev ovan så är tyvärr många av dem som erbjuder detta inte primärt intresserad av att hjälpa en medmänniska utan bara intresserade av att för egen vinning få sig ett ligg. Detta sker ofta halvt mot kvinnans vilja. Hon står inför valet att inte förverkliga drömmen om barn om hon inte ställer upp på donatorns krav att få sex.
    "Finns både män och kvinnor som tycker det känns konstlat och onaturligt med insemination."
    Jo visst om kvinnan vill det så är det så klart inte ett problem. Att en man skulle tycka det känns konstlat och onaturligt är ju verkligen helt irrelevant. Det är ju liksom inte primärt för hans skull som donationen genomförs. Från hans synvinkel så är donationen tämligen exakt som när han "använder en hjälpande hand" i vanlig ordning, så det är ju bara en lam bortförklaring.
    Beträffande utsatthet så är det faktiskt så att kvinnor som väljer att skaffa barn med donator gör det därför att de är beredda att gå väldigt långt för att uppfylla drömmen om barn. Att som donator då försöka utnyttja det för att få sig ett ligg är minst sagt tarvligt. En seriös donator erbjuder självklart koppdonation. Om han bara är ute efter ett ligg så kan han packa sig iväg till ett annat forum.
    Beträffande underhållsskyldigheten så är det så klart en risk som mannen tar. Därav att många donatorer väljer att vara helt anonyma.
    Jag känner igen flera av personerna ovan från andra forum på nätet där de förekommit. Motala-killen försökte t ex motivera fördelen med samlag med att det en gång blivit ett missfall när han donerade via kopp. Snacka om bristande biologikunskaper! En annan av killarna ovan ville bara donera via samlag trots att han var sambo och ville ha en "leverera-och-glömma" möte, alltså en ren otrohetsaffär.
    Dessutom så det ju så att en man som är beredd att donera via samlag uppenbarligen inte är så nogräknad med risker och tydligen är beredd att ligga med vem som helst. Det om något borde vara en varningsklocka beträffande seriositet.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tänk före)

    Ni som vill ha ett barn mha donator. Tänk på barnets rätt och behov av att få veta sitt ursprung! Bara öppen donation är okej mot barnet. Lyssna på detta om önskan att fa träffa sin biologiska far från en tonårsflicka som blivit till genom donation: sverigesradio.se/sida/avsnitt/878115

    Ni som redan har barn från anonym donator.... gör allt för att hjälpa ert barn att få reda på sin donator om han/hon vill det! Dna?

  • Moaom
    Cattis82 skrev 2015-11-30 20:05:19 följande:
    "Jag förstår inte på vilket sätt 'hjälperbjudandet skulle vara mer falskt' för den sakens skull?"
    Som jag tyckte att jag tydligt skrev ovan så är tyvärr många av dem som erbjuder detta inte primärt intresserad av att hjälpa en medmänniska utan bara intresserade av att för egen vinning få sig ett ligg. Detta sker ofta halvt mot kvinnans vilja. Hon står inför valet att inte förverkliga drömmen om barn om hon inte ställer upp på donatorns krav att få sex.
    "Finns både män och kvinnor som tycker det känns konstlat och onaturligt med insemination."
    Jo visst om kvinnan vill det så är det så klart inte ett problem. Att en man skulle tycka det känns konstlat och onaturligt är ju verkligen helt irrelevant. Det är ju liksom inte primärt för hans skull som donationen genomförs. Från hans synvinkel så är donationen tämligen exakt som när han "använder en hjälpande hand" i vanlig ordning, så det är ju bara en lam bortförklaring.
    Beträffande utsatthet så är det faktiskt så att kvinnor som väljer att skaffa barn med donator gör det därför att de är beredda att gå väldigt långt för att uppfylla drömmen om barn. Att som donator då försöka utnyttja det för att få sig ett ligg är minst sagt tarvligt. En seriös donator erbjuder självklart koppdonation. Om han bara är ute efter ett ligg så kan han packa sig iväg till ett annat forum.
    Beträffande underhållsskyldigheten så är det så klart en risk som mannen tar. Därav att många donatorer väljer att vara helt anonyma.
    Jag känner igen flera av personerna ovan från andra forum på nätet där de förekommit. Motala-killen försökte t ex motivera fördelen med samlag med att det en gång blivit ett missfall när han donerade via kopp. Snacka om bristande biologikunskaper! En annan av killarna ovan ville bara donera via samlag trots att han var sambo och ville ha en "leverera-och-glömma" möte, alltså en ren otrohetsaffär.
    Dessutom så det ju så att en man som är beredd att donera via samlag uppenbarligen inte är så nogräknad med risker och tydligen är beredd att ligga med vem som helst. Det om något borde vara en varningsklocka beträffande seriositet.
    Nu tycker jag du har en väldigt konstig syn på sex och barn, jag förstår om man lever i en relation med en man och inte vill ha sex med en annan man. Men jag var singel när jag sökte en donator, varför skulle inte jag ha sex? Om man är orolig kan man använda kondom och ta av den när han kommer.
Svar på tråden Spermadonator sökes???