Jag skulle precis skriva ett inlägg om mina "lätta" förlossningar, när jag hittade din tråd
Jag är så trött på att bara höra om hemska mardrömsförlossningar och ville därför peppa lite med mina positiva upplevelser. Jag har nu två barn, en dotter född 05 och en liten skrutt som nu är en vecka gammal. När jag var gravid med äldsta dottern var jag nog "normalt" orolig inför förlossningen. Jag läste mycket och pratade med andra som fött barn (tyvärr mycket negativa upplevelser...) Mot slutet av graviditeten blev jag så oerhört lugn, så till och med min barnmorska reagerade. Jag kände liksom att det här fixar min kropp. Kvinnor har ju fött barn i alla tider. Visst oroade jag mig för smärtan och så, men jag kände ändå nån tillit till min kropp.
Tre dar innan bf satte värkarna igång vid sju på morgonen. Dom var regelbundna, kom var 10e minut. Värkarna var ganska starka men gjorde inte ont. Eller det var nästan en skön smärta. Jag och min man var hemma hela dan o bara tog det lugnt. Bla skrev vi ett brev till barnmorskan om våra tankar inför förlossningen. Vid 20.30 kom värkarna var 3e minut och började kännas ordentligt, så vi åkte in till förlossningen. Jag var öppen 6cm! Efter att ha blvit undersökt fick vi komma in i förlossningssalen vid 22.30. Jag fick lustgas o sen kämpade vi på med värkarna. Barnmorskan tittade in då o då o gav lite tips om ställningar osv. Vet inte exakt hur länge jag krystade, men 01.08 föddes dottern. Jag fick sy 3 stygn och återhämta mig ett par timmar innan vi fick komma till BB. Vi stannde tre dygn och min man fick stanna kvar (ett önskemål vi hade skrivit i brevet).
Dotter nr.2s förlossning gick ännu lättare. Jag hade haft ganska mycket förvärkar o trott det var på g ett par gånger. Falskt alarm... Men den 30 augusti, återigen på morgonen, kändes värkarna annorlunda. Även denna gång ville vi vara hemma så länge som möjligt. På eftermiddagen gjorde det rejält ont och vi åkte in. 17.30 var vi på förlossningen. Jag var "bara" öppen 3-4cm och blev lite besviken. Barnmorskan skickade ut oss på en promenad och vi gick för att äta. Tyvärr dröjde pizzorna och mina värkar började komma tätt, tätt, tätt. Snabbt tillbaka igen, ny undersökning; öppen 6cm. Vi fick komma in i förlossningssalen och det förbereddes ett bad o jag fick lustgas. Badet hann jag aldrig med, eftersom värkarna tilltog ännu mer. Det var så lugnt på avdelningen att barnmorskan o uskan satt inne hos oss hela tiden o småpratade med min man. Den här gången var jag helt inne i mig själv. Tror jag blundade genom hela förlossningen och bara följde kroppen. Det var riktigt häftigt! Tydligen var det en kant som satt lite i vägen för barnets huvud o barnmorskan petade undan den. Då jäklar! Oj, nu kommer bebisen, hör jag barnmorskan säga och sen var det en liten stunds krystvärkar och så kom hon. Två timmar efter att vi kom tillbaka efter promenaden! Jag sprack ingenting den här gången, trots att det gick fort. Halv ett kom vi till BB och återigen fick vi eget rum o min man fick stanna. Vi kände att allt gick så bra, så dan därpå bad vi att få åka hem.
Ja, det var mina historier. Jag vet att jag har haft väldig tur som har haft två så smidiga förlosningar. Visst, det gör förbannat helvetes ont, men det är ju en positiv smärta och upplevelsen är så stark.
Lycka till!