• Ladycocos

Aktiviteter i Linköping med omnejd?

Jag är nyinflyttad i Linköping, och hemma med vår son som är 4 veckor. Jag känner att det är svårt att ta sig utanför dörren då jag inte vet vad jag ska hitta på. Ja, promenader blir det nästan varje dag, men jag skulle vilja ha något mål/något att göra... Är det någon som har bra tips på vad jag kan hitta på för att komma ut och kanske tom träffa lite nya människor...?

• Svar på tråden Aktiviteter i Linköping med omnejd?
  • ladyinblue

Nu bor ja utanför Lkpg men bästa sättet att träffa andra bebisföräldrar är nog på öppna förskolan där du bor.
    Filmstaden har ibland barnvagnsbio. Gå tll museet. Busfabriken. Babysim i simhallen eller på von dufva.

• Ladycocos

Jag har funderat på öppna förskolan, men känns som om det är för lite större barn, likaså Busfabriken... Babysim vore nog skoj...

• ladyinblue

Ja det är svårt när de är så små. När min pojke var så liten så var vi ofta på IKANO och strosade med en annan mammaledig kompis. Shoppa och luncha medan bebbarna sov..=)
    Nu är min pojke 6 månader och vi gör massor kul. Hänger på förskolan, babysim mm.
    Vart kommer du ifrån från början?? Bor ni i centrala Lkpg?

• ladyinblue

Kom på en sak..Jag går på babysång som är en gång i veckan på öppna förskolan och då är det faktiskt 4 mammor där med sina 4 veckors bebbar! Bebisarna ligger mest och lyssnar eller sover men det gör ju inget. Tror de tycker om det ändå...Efter sången så fikar vi alltid på öppna fs och då lär man ju känna varandra!

Så du kan nog anmäla dig till ngt sådant redan nu. Vi betalar 100 kr för en termin men du får vi ju fikat så det är det verkligen värt!

Jag tror det finns ett barnvagnscafe mitt i city. Claras coffe tror jag att det heter. Där hänger mkt mammor med sina bebisar.

• rockmamman
    ladyinblue skrev 2009-08-31 19:42:11 följande:
    Kom på en sak..Jag går på babysång som är en gång i veckan på öppna förskolan och då är det faktiskt 4 mammor där med sina 4 veckors bebbar! Bebisarna ligger mest och lyssnar eller sover men det gör ju inget. Tror de tycker om det ändå...Efter sången så fikar vi alltid på öppna fs och då lär man ju känna varandra!Så du kan nog anmäla dig till ngt sådant redan nu. Vi betalar 100 kr för en termin men du får vi ju fikat så det är det verkligen värt!Jag tror det finns ett barnvagnscafe mitt i city. Claras coffe tror jag att det heter. Där hänger mkt mammor med sina bebisar.
    Hoppar in o lånar lite tråd :P
    Vill också gå på öppna förskolan i Linköping, har ett troll på snart 5 månader.
    Vart ligger det, vad gör man och hur funkar det?
    Vill också träffa mammor i Linköping!
  • Ladycocos
    rockmamman skrev 2009-08-31 20:16:52 följande:
    Hoppar in o lånar lite tråd :PVill också gå på öppna förskolan i Linköping, har ett troll på snart 5 månader.Vart ligger det, vad gör man och hur funkar det?Vill också träffa mammor i Linköping!
    Det har jag oxå undrat!! Tvekar lite att gå dit, inbillar mig att alla redan känner varandra....

Ja, vi bor rätt centralt. Jag kommer från Stockholm, och flyttade hit permanent för bara 7 veckor sen, innan dess veckopendlade jag till jobbet..
  • ladyinblue

Det borde finnas olika öppna förskolan att gå till beroende vart du bor. Det var BVC som berättade och gav info till mig men det kan ju vara olika.
    Det vanligaste är väl att det är kyrkans hus som anordnar men alla som går dit är vanliga småbarnsföräldrar. Du behöver absolut inte vara kristen. Det är till för alla.

Som det fungerar hoss oss så är det bara att komma dit. Ingen anmälan behövs. Hos oss är det öppet tre dagar i veckan och tre timmar åt gången.
    Det börjar med fri lek ca en timme då bebisar, föräldrar, barn leker i lekrummet tillsammans. Då har man bra möjlighet att prata med andra föräldrar. Vi brukar sitta i en stor klump på golvet allihopa..=)Finns massor roliga leksaker och böcker.

Sedan är det lite sångstund ca 30 minuter då vi sitter i ring och sjunger de vanligaste barnsångerna och gör rörelser till.
    Sen är det fika med bröd, smör, ost kex, kaffe, the som du betalar 10 kr/familj för. Då sitter man i långbord och pratar om allt mellan himmel och jord.

Personalen är kristna men det är inte alls någon kristen stämning där. Bara jättetrevligt. Sedan skiljer det sig säkert mellan olika öppna förskolor. Men du får nog gå till vilken du själv väljer..

• ladyinblue

Nej,alla känner inte varandra så det är bara att gå dit och sätta sig på golvet och vara med. Jag var själv orolig för det första gången men så fort jag kom in genom dörren där så mötte personalen upp mig och sonen och var jättegulliga och visade runt och berättade hur alllt fungerar.
    Vissa går med vänner men de är väldigt öppna för att prata med de som kommer ensamma. Alla har ju egna erfarenheter gällande barn att bidra till i samtalen. Man har ju den perfekta gemensamma nämnaren....Lätt att prata om bebisar...=)

• rockmamman
    Ladycocos skrev 2009-08-31 20:27:26 följande:
    Det har jag oxå undrat!! Tvekar lite att gå dit, inbillar mig att alla redan känner varandra....Ja, vi bor rätt centralt. Jag kommer från Stockholm, och flyttade hit permanent för bara 7 veckor sen, innan dess veckopendlade jag till jobbet..
    Tror också att alla känner varann, haha, får väl gå dit samtidigt o är det så får vi väl lära känna varandra ;)
  • ladyinblue

Googla på "öppna förskolan Linköping"
    Där hittar ni hur många som helst...

• rockmamman
    ladyinblue skrev 2009-08-31 20:46:37 följande:
    Googla på "öppna förskolan Linköping"Där hittar ni hur många som helst...
    will do :)
  • Ladycocos

Tänk att det i vuxen ålder ska vara så svårt att våga ta steget att träffa nya människor....

Googlade lite och fann bla denna:

www.johannelundskyrkan.nu/verksamhet.asp&data=true&ID=2

Babycafé lät trevligt, för jag känner att jag vill träffa de med barn i ungefär samma ålder, det är ju rätt stor skillnad på att ha ett spädbarn och att ha en 5åring...

• ladyinblue

Men de flesta som hänger på ÖF är ju bebisar eftersom det är föräldralediga som går dit...
    Att det är upp till 5 år är för att de som har äldre syskon ska kunna ta med även dem.
    På mitt ÖF är de flesta bebisarna mellan 4 mån till 1,5 år. Finns ju ett par nyfödingar med men de sitter mest i mammornas famn och sover men det är ju kul för mammorna att gå dit även om barnen är för små för att uppskatta det.

• Ladycocos
    ladyinblue skrev 2009-08-31 22:03:43 följande:
    Men de flesta som hänger på ÖF är ju bebisar eftersom det är föräldralediga som går dit...Att det är upp till 5 år är för att de som har äldre syskon ska kunna ta med även dem.På mitt ÖF är de flesta bebisarna mellan 4 mån till 1,5 år. Finns ju ett par nyfödingar med men de sitter mest i mammornas famn och sover men det är ju kul för mammorna att gå dit även om barnen är för små för att uppskatta det.
    AHA! Det har jag ju inte tänkt på!! Du ser vilken ny värld som öppnar sig för mig!

Ska nog testa kyrkans babycafé i morgon! Ska du med Rockmamma?
  • rockmamman
    Ladycocos skrev 2009-09-01 09:28:48 följande:
    AHA! Det har jag ju inte tänkt på!! Du ser vilken ny värld som öppnar sig för mig! Ska nog testa kyrkans babycafé i morgon! Ska du med Rockmamma?
    Tja, varför inte :P
    Vet dock inte riktigt vart det ligger :S
    Men kan kolla på eniro sen.
  • Ladycocos
    rockmamman skrev 2009-09-01 10:36:51 följande:
    Tja, varför inte :PVet dock inte riktigt vart det ligger :SMen kan kolla på eniro sen.
    Jag måste oxå kolla, tror dock att jag kan gå dit...
  • rockmamman
    Ladycocos skrev 2009-09-01 10:45:37 följande:
    Jag måste oxå kolla, tror dock att jag kan gå dit...
    ja trort me, men de är nog en liten bit, bor i innerstan...
  • Ladycocos
    rockmamman skrev 2009-09-01 11:39:10 följande:
    ja trort me, men de är nog en liten bit, bor i innerstan...
    Borde gå bussar dit... Jag är tyvärr dålig på bussarna här i stan, vet att du kan ta 1 eller 17 upp till Berga, och därifrån kan man gå.. Jag bor tillfälligt i Berga och tänker promenera om vädret tillåter..
  • rockmamman
    Ladycocos skrev 2009-09-01 21:43:43 följande:
    Borde gå bussar dit... Jag är tyvärr dålig på bussarna här i stan, vet att du kan ta 1 eller 17 upp till Berga, och därifrån kan man gå.. Jag bor tillfälligt i Berga och tänker promenera om vädret tillåter..
    Haft en otroligt tuff natt, men nu sover pyret, så kommer inte ge mig ut idag tyvärr.
    Får se om vi tar nästa vecka, men finns visst babycafe mer här i stan me så man slipper ta buss så kanske hoppar på där, tror de är torsdagar.
    Ska du ner på stan o shoppa nån dag eller vill ta en fika så hör av dig, vi bor ju mitt i smeten så har vi bara tid så hänger vi gärna på jag o pyret :)
  • Ladycocos

Ingen fara! Tuffa nätter är något som jga är väl bekant med

Testar gärna bebiscafé, vad sägs om nästa vecka? I morgon ska jag och Bebis besöka hans mormor...

Svar på tråden Aktiviteter i Linköping med omnejd?