• AAEV

Hur funkar det här med vårdnadsbidrag?

Ja som rubriken lyder. Kan någon förklara för mig...

• Svar på tråden Hur funkar det här med vårdnadsbidrag?
  • Xeni

Att man inte sätter sitt barn på dagis. Man får 3000 kr i månaden fram tills barnet är 3 år. Man får jobba eller göra vad man vill under tiden, som sagt bara man inte sötter barnet på dagis.

• AAEV

Kan man ta ut föräldrapenning för annat barn under tiden?

• Busbellan

OM det finns att få i din kommun kan du få det om du inte har nån kommunalt barnomsorgsplats för ditt barn som är mellan 1-3 år.
    Man får 3000 kr/mån skattefritt. man får inte ta ut nån fp samtidigt. Man måste tagit ut 250 av barnets föräldradagar innan man kan få bidraget.
    Sen finns det en hel del andra regler till, men orkar inte riktigt skriva allt här
    Men detta är nog egentligen det viktigaste.

Jo förresten en sak till. Du får jobba hur mycket du vill samtidigt som du har bidraget

Mamma till Nora, August och Ella
  • hammarby
    Xeni skrev 2009-08-27 22:12:49 följande:
    Att man inte sätter sitt barn på dagis. Man får 3000 kr i månaden fram tills barnet är 3 år. Man får jobba eller göra vad man vill under tiden, som sagt bara man inte sötter barnet på dagis.
    Man får ha barnet på dagis, upp till 25 tim/veckan. Då får man ett halvt vb, alltså 1500

Det är 250 uttagna SGI-dagar som gäller..

Det bästa är att gå in på kommunens hemsida och läsa igenom allt. Det är en massa kriterier som måste uppfyllas innan man får det beviljat..
    Eddie 060913 ~~ Dante 071019
  • Busbellan
    hammarby skrev 2009-08-27 22:34:48 följande:
    Man får ha barnet på dagis, upp till 25 tim/veckan. Då får man ett halvt vb, alltså 1500 Det är 250 uttagna SGI-dagar som gäller..Det bästa är att gå in på kommunens hemsida och läsa igenom allt. Det är en massa kriterier som måste uppfyllas innan man får det beviljat..
    Det där gäller inte överallt, man får precis som du säger läsa hos sin kommun
    Här kan man bara ha antingen helt vårdnadsbidrag eller inget
  • hammarby

Busbellan..
    Ja jag har också fattat det som att det är olika beroende på var man bor. Orättvist många gånger anser jag..

• Busbellan
    hammarby skrev 2009-08-27 22:44:19 följande:
    Busbellan..Ja jag har också fattat det som att det är olika beroende på var man bor. Orättvist många gånger anser jag..
    ja, absolut är det orättvist. Inte minst det att bidraget inte ens finns i alla kommuner
  • solen13

Kanske därför jag inte hittar det i vår. Satt just och letade men hittar inget om det. Bor i Kristianstad.

• hammarby
    Busbellan skrev 2009-08-27 22:45:05 följande:
    ja, absolut är det orättvist. Inte minst det att bidraget inte ens finns i alla kommuner
    Håller med dig..

Alla borde få samma möjlighet att vara hemma längre med sina barn. Ok, 3000 är inte mycket men om man behöver få in mer pengar så kan man ju jobba lite extra utöver.

Om man tänker hur mycket en barnsomsorgsplats kostar (har ingen aning vilka summor det är med lokal, personal o annat) så tycker jag att kommunerna borde tjäna på att införa vårdnadsbidraget och låta barnen vara hemma med sina föräldrar istället..

Eller?
  • Anne69

Ja, kommunerna tjänar på att betala vårdnadsbidrag istället för att du har ditt barn på dagis!

Svar på tråden Hur funkar det här med vårdnadsbidrag?