• Eber75

Nybliven farsa / undehåll??

Hej! Jag blev nyligen pappa och fick en jätte fin son för en stund sedan..
    Det tråkiga i mitt fall var att mamman ville separera från mig
    mitt under graviditeten. Vi funkade inte tillsammans tyckte hon
    och blev istället kär i sin graviditet mer eller mindre...
    Självklart var det en jobbig tid för mig eftersom detta inte fanns på
    min karta. Jag försökte å få det att funka på nytt men det blev aldrig
    någon utdelning så vi blev (vänner) istället för att göra det bästa av
    situationen och det gick väl lite bättre. Hur som hällst så är jag
    glad över att vara pappa nu. Vi kommer nu att ha delad vårdnad och
    eftersom han nu till en början bor hos sin mamman så börjas snacket
    direkt om underhåll. Jag vet inte riktigt vad som är rimligt å betala och
    försäkringskassans uträknings sida är så kompliserad att räkna på.
    Mamman tyckte att två tusen i månaden var rimligt. Men med
    tankte på att hon nu får barnbidraget på 1100 spänn vilket gör
    att hon då får in ca 3000 spänn i månaden så låter det lite väl mycket.
    Pratade med en kollega som satt lite i samma sitts som jag sedan en tid
    tillbaka och han betalade inte en spänn eftersom mamman fick behålla barnbidraget och det fick hon nöja sig med.. Min fråga är! vad tycker ni
    är rimligt att betala?

• Svar på tråden Nybliven farsa / undehåll??
  • Pappa06

Så länge ni inte har varannan vecka eller liknande så är väl minsta beloppet 1173:-

• Morrande rullar

Precis beloppet är 1173:-
    Som det är nu så har ju mamman i detta fallet rätt att söka underhåll på dig lagen är som lagen är tyvärr. Tycker väl iof oxå att det räcker att hon behåller barnbidraget, det täcker mer än väl utgifterna för den lille i denna åldern. Allt idag bygger på att man ska vara överens, det funkar ju sådär oftast, vet jag själv.

Säg till att hon ska söka utfyllnadsbidrag från FK, på det viset får hon beloppet som inte du kan täcka upp direkt från FK, och du betalar resten baserat på din inkomst.

Med utfyllnadsbidrag blir du inte skyldig FK en massa pengar om du inte skulle ha, det blir du däremot om hon söker fullt underhållsstöd.

Lycka till

• Eber75

Har pratat med FK två gånger nu under veckan och där fick jag till slut
    lite bra råd. Fick tex veta hur man själv kan räkna ut vad som är rimligt
    i sitt fall att betala. Man tar förra årets årsinkomsten
    minus 100 000 x 0,10 delat på 12 mån och då får man en
    rimlig summa som man kan komma överens om att betala istället
    för att ta det via FK. När jag räknade på detta så blev det lite mindre
    en tvåtusen istället precis under 1500kr. Om vi nu inte kommer överens
    om den summan så får vi väl ta det genom FK i så fall.

• Arp

om hon lägger 1173 kr och du gör detsamma så har ni råd med det mesta tilsammans med barnbidraget. Dryga 3 lax i månan.

• wellyes

Underhållet är på 1273 kr/månad, inte 1173 kr.

Det intressanta är att på Försäkringskassans hemsida står det att ett barn i åldern 0 ? 6 år kostar 2318 kr/månad. Detta är dock ett schablonbelopp som domstolar använder, men jag antar att man ändå kan se det som någon slags riktlinje (om inte barnet har speciella behov).

Mamman får ju automatiskt också hela barnbidraget på 1050 kr/månad, vilket alltså innebär att hon får totalt 2323 kr/månad (1273 + 1050).

Med andra ord är det bara pappan (umgängesföräldern) och barnbidraget som ska försörja barnet, mamman behöver inte betala ett öre själv.

• Ulfino

@Eber - Du säger att ni fortfarande är vänner. Innebär det att ni kommer spendera en hel del tid tillsammans, alla tre, utöver den tid som den "delade" vårdnaden stipulerar?

Varför i så fall inte göra en gemensam barn-budget? Enligt Wellyes budget så hamnar kostnaden, i alla fall till en början, långt under underhållsbiten samtidigt som ni kanske kan arbeta ihop er som en familj igen...

• teddybörn

Tjena eber är i exakt samma situation med undantaget min dotter är 1 år min fråga till dig är har ni skrivit på för gemensam vårdnad om inte gör det blankett finns hos skatte myndigheterna och heter 7620 och gör det fort har själv kämpat för att få gemensam vårdnad på det vänliga sättet dvs familje-rättens sätt vid en vidare efter tanke skulle inte gjort det utan gått till tingsrätten på en gång det enda som hände var att tiden gick och mamman använde alla sina dagar och mina pappa dagar utom 60 dagar som hon inte kommer åt så om du inte har något kriminellt förflutet drog eller alkohol problem tveka inte min vän om mamman vägrar skriva på gå till tingsrätten och få rätten till ditt barn och inte den långa vägen som jag och många andra har blivit "på lurade" för att stärka relationen mellan mamma och pappa och underhållet är 1273 hoppas att allt löser sig för dig och ta hand om dig kämpa på min vän

• Snowboarder

På försäkringskassans hemsida kan man räkna ut underhåll på sisådär.

• Anders 78

det är ju inte meningen att det är du som bara skall lägga ner pengar på barnet, jag tycker det är en bra idé att du köper lite blöjor o saker med, mycket bra idé. hon kommer få mer för det än att bara få en summa imånaden. jag o min förre detta gjorde så med våran dotter o det fungerade jätte bra.

• qwoxy

Jag tror bankerna räknar med att ett mindre barn kostar 2 500 kr i månaden när de gör kalkyler och liknande.

• regnbågspappan

Om du nu är så glad över att vara pappa så varför inte ge mamman 2000 i månaden, men be henne visa genom kvitton att pengarna verkligen går till barnet

• wellyes
    regnbågspappan skrev 2009-10-17 03:04:43 följande:
    Om du nu är så glad över att vara pappa så varför inte ge mamman 2000 i månaden, men be henne visa genom kvitton att pengarna verkligen går till barnet
    Han kan inte begära att hon ska visa några kvitton. Så går det inte till. Ett sånt förslag skulle nog resultera i en polisanmälan...

Som pappa ska man hålla sig i bakgrunden, vara tyst, och betala...
  • regnbågspappan
    wellyes skrev 2009-11-14 22:25:54 följande:
    Han kan inte begära att hon ska visa några kvitton. Så går det inte till. Ett sånt förslag skulle nog resultera i en polisanmälan... Som pappa ska man hålla sig i bakgrunden, vara tyst, och betala...
    Jamen då kan han ju istället ge den lagstadgade summan, och skämma bort sonen då han är hos honom. Eller starta ett konto ssom inte mamman har tillgång till som han får om han behöver antingen något speciellt eller då han blir tillräckligt gammal att sköta dem själv.
  • RallyPalle

Jag pröjsar 1200kr och jag köpte alla kläder upp till 4 månader + en massa leksaker ( mest på blocket begangnat ).. babygym , gåstolar hoppgungar mm. Villket hon tyckte vart helt okej med tanke på att han blev till efter en krog natt och vi alldrig vart tillsammans. Behöver du kläder kan du få köpa några hundra plagg upp till han är 68 lång + massa babygym och annat :)

jag tar han Tis och Torsdag kvällar efter jobbet hos henne så hon kunnde ut och handla eller sova eller vad hon nu ville göra. Nu har jag han även alla helger som jag kan.

Idag är han 1år och ska snart börja på dagis så efter det kommer hon få klara sigsjälv med pengar. Jag gav henne 120 dagar av minna pappa dagar eftersom han fortfarande inte sover hela nätter hos mig . ( Håller på att vänja in han ).

en bebis kostar inte så mycket i början. Så 1200kr + att du kommer att köpa lite leksaker och kläder borde räcka. Ni delar ju på kostnaden så 2200kr kostar han inte + att hon får barnbirdag.

sedan kan man ju räkna in bensin kostnader och parkering kostanader. Det kostar mig bara parkering 150kr/mån + bensin 1000kr/mån...

sedan ska du kanske ha barnvagn. bilbanstol osv ..

• lovespappa

Ja ni är vänner nu men räkna med att ni kommer bli ovänner!
    Säg till henne att ta det med försäkringskassan för all den tid som du nu betalar och inte har någon typ av kvitto på kommer hon att kräva att få igen eftersom du ju inte betalt, eller hur? (ironi)
    Hon kommer att berätta för allt och alla att du inte köper dit barn något och de saker som du har köpt kommer hon gladeligen sälja och behålla pengarna för att gå ut och festa eller (i mitt fall) röka upp!
    FIXA MED FK SNARAST! Ev. överföring på banken som också lämnar elektroniska spår...
    Lycka till!

• regnbågspappan
    lovespappa skrev 2009-11-18 20:36:11 följande:
    Ja ni är vänner nu men räkna med att ni kommer bli ovänner!Säg till henne att ta det med försäkringskassan för all den tid som du nu betalar och inte har någon typ av kvitto på kommer hon att kräva att få igen eftersom du ju inte betalt, eller hur? (ironi)Hon kommer att berätta för allt och alla att du inte köper dit barn något och de saker som du har köpt kommer hon gladeligen sälja och behålla pengarna för att gå ut och festa eller (i mitt fall) röka upp!FIXA MED FK SNARAST! Ev. överföring på banken som också lämnar elektroniska spår...Lycka till!
    man får ju hoppas att alla inte är som ditt ex
Svar på tråden Nybliven farsa / undehåll??