• TyskMamma

Vad heter överklassens barn?

Nu har jag hört så många diskussioner om vad som är dåliga namn att jag inte ens vet vilka namn som är "bra".
    Och eftersom folk påstår att låginkomsttagare/arbetslösa använder "dåliga" namn till sina barn så måste jag utgå från att höginkomsttagare använder mer "acceptabla" namn till sina småttingar, MEN VILKA?!
    Alltså, akademiker och andra höginkomsttagare på FL, kom igen nu.

VAD HETER ERA BARN?!

• Svar på tråden Vad heter överklassens barn?
  • LyckligtSlut
    Mealla skrev 2009-08-28 02:45:12 följande:
    April Mamma skrev 2009-08-25 19:06:01 följande: Du vet att Liam & William ar samma namn va? Liam ar den keltiska/irlandska versionen & William ar den engelska versionen.
    Då är de ju olika även om de har samma ursprung!

Hehe, alla akademiker jag känner är fattiga just nu. Var bara tvungen att skriva det.

Har inga egna barn än tyvärr. Just för att jag är en fattig akademiker :)
  • Syster Luring
    LyckligtSlut skrev 2009-08-28 02:47:35 följande:
    Då är de ju olika även om de har samma ursprung! Hehe, alla akademiker jag känner är fattiga just nu. Var bara tvungen att skriva det. Har inga egna barn än tyvärr. Just för att jag är en fattig akademiker :)
    Tycker det här är en ganska intressant frågeställning faktiskt. Det sägs ju att Tindra, Kevin, Liam, Neo etc är nutidens Ronny, Johnny, Sonny-namn och de namn som slutar på y har statistiskt fastslaget sämre utfall betr utbildningsnivå och kriminalitet t ex. Håller med TS, då borde det ju finnas en motpol och varför skulle den vara svårare att diskutera/analysera än vice versa. Vet inte hur många trådar jag läst ang. sk WT-namn och slutar inte förvånas över hur lätt det är att klanka ner på dem.

Så TS, mina förslag till sk "fiiiinare" namn blir Carl Johan, Charlotta, Sofia, Eleonore, Philip etc samt såna namn som har klassisk bakgrund men lite mer "icke kunglig klang" t ex Xerxes, Tor, Cornelia, Elvira t ex

Blir mkt intresserad av att följa fortsättningen av den här tråden.
    August -95 & Lillebror -09 ♥
  • Syster Luring

Och varför jag citerade just LyckligtSlut kan jag inte svara på.

August -95 & Lillebror -09 ♥
  • Mealla
    LyckligtSlut skrev 2009-08-28 02:47:35 följande:
    Då är de ju olika även om de har samma ursprung!
    Det ar samma namn sasom Henry och Henrik ar samma namn, eller Karl och Charles, eller John och Johan osv. Olika uttal i olika lander, men samma namn.
  • LyckligtSlut
    Mealla skrev 2009-08-28 04:09:20 följande:
    Det ar samma namn sasom Henry och Henrik ar samma namn, eller Karl och Charles, eller John och Johan osv. Olika uttal i olika lander, men samma namn.
    Vet precis vad du menar, men man både ser och hör skillnaden så det spelar väl inte så stor roll? Inte för mig iaf, men kanske andra tänker på det. Vet inte själv vad mina namn betyder. Struntar jag i. Betyder mer för mig vem jag är döpt efter. Skulle jag börja kalla min pappa Charles så skulle han nog tycka att det var ett annat namn än Karl oavsett.
  • Mealla

Det ar klart att det inte spelar nagon roll, jag blev bara intresserad over att denna person valt samma namn till barnen, om det var nagon speciell tanke bakom, eller om det bara var sa att man tyckte om de olika versionerna, that's all.

• LyckligtSlut
    Mealla skrev 2009-08-28 04:26:09 följande:
    Det ar klart att det inte spelar nagon roll, jag blev bara intresserad over att denna person valt samma namn till barnen, om det var nagon speciell tanke bakom, eller om det bara var sa att man tyckte om de olika versionerna, that's all.
    Okej, men de liknar varandra lite, kanske därför? Tänkte om varför en del tycker att det spelar stor roll, men om du inte tycker det så kan jag ju inte fråga dig:)
  • April Mamma
    Mealla skrev 2009-08-28 02:45:12 följande:
    April Mamma skrev 2009-08-25 19:06:01 följande: Du vet att Liam & William ar samma namn va? Liam ar den keltiska/irlandska versionen & William ar den engelska versionen.
    Ja jag vet =)

För mig/oss så är det inte "samma" namn, jag vet betydelsen osv men Liam är Liam och William är William =) Visst är namnen rätt lika men men..
  • vivianne

Spännande tråd. Jag roade mig med att googla fram namnen på kronprinsparets bästa vänners barn. Hittade: Diana, Ivar, Antonia, Angelo, Vendela, Lily, Chloe, Leonie, Ludvig, Märta, Love, Elsa, Caesar och Amelia.

• häxa
    vivianne skrev 2013-08-17 16:59:12 följande:
    Spännande tråd. Jag roade mig med att googla fram namnen på kronprinsparets bästa vänners barn. Hittade: Diana, Ivar, Antonia, Angelo, Vendela, Lily, Chloe, Leonie, Ludvig, Märta, Love, Elsa, Caesar och Amelia.
    Caesar med rätt stavning

• häxa

Tror det ska finnas statistik över vilka namn som är vanligt föremokmmande bland hög- respektive låginkomsttagare. Har för mig att exempelvis Alexander är ett namn som förekommer i båda grupperna.

• Minniemousemommy
    TyskMamma skrev 2009-08-25 19:02:44 följande:
    Nu har jag hört så många diskussioner om vad som är dåliga namn att jag inte ens vet vilka namn som är "bra".
    Och eftersom folk påstår att låginkomsttagare/arbetslösa använder "dåliga" namn till sina barn så måste jag utgå från att höginkomsttagare använder mer "acceptabla" namn till sina småttingar, MEN VILKA?!
    Alltså, akademiker och andra höginkomsttagare på FL, kom igen nu.

VAD HETER ERA BARN?!
    Jag är hemmamamma så min man tjänar rätt bra, jag slipper i alla fall jobba och vi lever inte snålt så!

Våra barn heter Celine och Elina, vilka är dom absolut finaste namnen enligt mig.
  • Cassie

Vad skulle ni då säga om: Heidi?

Hög eller låg inkomst?

• fluu
    Cassie skrev 2013-10-30 06:33:57 följande:
    Vad skulle ni då säga om: Heidi?
    Hög eller låg inkomst?
    Rätt oberoende. Jag skulle mer gissa på isländskt eller tyskt ursprung.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Cassie
    fluu skrev 2013-10-30 06:51:41 följande:
    Rätt oberoende. Jag skulle mer gissa på isländskt eller tyskt ursprung.

Jaha.. Där ser man! Tyskt har jag hört innan. Är dock finsk :)
Svar på tråden Vad heter överklassens barn?