• MammaSandra1989

Ekonomi + Hur reagerade era föräldrar?

Hur har ni löst de med ekonomi ? Jobbar eran pojkvän/ni? Eller får ni hjälp av soc?

Och hur reagerade era föräldrar på att ni skulle ha barn?

• Svar på tråden Ekonomi + Hur reagerade era föräldrar?
  • sanna88a

ts hur ser eran situation ut då? med jobb o så?

• MammaSandra1989

Jag är arbetslös, funderar på att plugga fram till jul. Plussade förra veckan , går in i v6, imorgon. Jag lever på soc just nu . Pojkvännen har inget fast jobb, men jobbar lite överallt inom bemanningsföretag. Sen ska han fixa lastbilskort nu!
    Jag har inte bestämt mig till 100 % än, alla är emot mig förutom min pappa och pojkvän. Jag får pengar av soc nu, vilket jag helst vill slippa och pojkvännen å jag bor inte tillsammans , dock har vi varit tillsammans i 1½ år.
    Barnet som ni kanske märker är inte planerat men när jag plussade så kände jag bara nej jag vill inte göra abort. Därför jag tänkte fråga här hur alla andra har löst det.

• sanna88a
    MammaSandra1989 skrev 2009-08-25 18:05:55 följande:
    Jag är arbetslös, funderar på att plugga fram till jul. Plussade förra veckan , går in i v6, imorgon. Jag lever på soc just nu . Pojkvännen har inget fast jobb, men jobbar lite överallt inom bemanningsföretag. Sen ska han fixa lastbilskort nu! Jag har inte bestämt mig till 100 % än, alla är emot mig förutom min pappa och pojkvän. Jag får pengar av soc nu, vilket jag helst vill slippa och pojkvännen å jag bor inte tillsammans , dock har vi varit tillsammans i 1½ år. Barnet som ni kanske märker är inte planerat men när jag plussade så kände jag bara nej jag vill inte göra abort. Därför jag tänkte fråga här hur alla andra har löst det.
    okej jobbig sits :/ men det går bara ni kämpar för det.
  • pussgurkan86
    MammaSandra1989 skrev 2009-08-25 18:05:55 följande:
    Jag är arbetslös, funderar på att plugga fram till jul. Plussade förra veckan , går in i v6, imorgon. Jag lever på soc just nu . Pojkvännen har inget fast jobb, men jobbar lite överallt inom bemanningsföretag. Sen ska han fixa lastbilskort nu!Jag har inte bestämt mig till 100 % än, alla är emot mig förutom min pappa och pojkvän. Jag får pengar av soc nu, vilket jag helst vill slippa och pojkvännen å jag bor inte tillsammans , dock har vi varit tillsammans i 1½ år. Barnet som ni kanske märker är inte planerat men när jag plussade så kände jag bara nej jag vill inte göra abort. Därför jag tänkte fråga här hur alla andra har löst det.
    får din kille jobb så kommer ni att fixa det utan soc och det är nog det viktigaste nu. ska han köra lastbil sen eller?? det är bra betalt men han kommer vara borta mycket vilket kanske känns tråkigt för dig.

vad är han utbildad till och var bor ni??
  • pussgurkan86

och det du kan göra är kanske plugga distans när du är föräldrarledig då får du både fp och bidraget hos csn.

• Nikki S

Jag var bara 16 år när jag blev gravid med min första. Min sambo var då 19 och jobbade lite som lärling. För oss har det löst sig jättebra med tanke på att sambon fick fast jobb som takläggare och gick upp bra i lön. Jag hann aldrig jobba upp min sgi utan fick lägsta nivå men vi klarade oss bra ändå.
    Sambon föräldrar reagerade bra. Min mamma tog det lite sådär men hon sa att det var självklart att hon ställer upp. Idag är hon den mest fantastiska mormorn man kan tänka sig som stället upp i vått och torrt.

Jag skulle nog råda er till att sätte er ner och gå igenom ekonomin. Se om det är möjligt att ni kan klara er på lägsta föräldrapenning samt den inkomst som din sambo kan få in. Börja leta lite efter lägenhet om det är så att ni vill bo tillsammans, helt enkelt försöka få en överblick på hur det skulle bli om det blir så att ni väljer att behålla barnet!

Jag önskar dig lycka till och jag är säker på att det kommer lösa sig hur du än gör!

• MammaSandra1989

Han kan tänka sig ta vilket jobb som helst just nu, men helst vill han köra lastbil.
    Han har lite kontakter inom det, och som du sa Pussgurkan, fixar han jobb eller iallafall mycket småjobb så klarar vi oss utan soc. Jag sa det till honom det spelar ju ingen roll hur vi bor första tiden, vi kan ju ta en etta om det är så, bara vi bor tillsammans och det löser sig ekonomiskt.

Han gick transport men fick aldrig ut sina körkort!

• MammaSandra1989

Går det att läsa och få pengar plus fp när man är föräldrarledig?

Hur mycket får man efter skatt på lägsta fp ?
    Kan ju vara bra och veta sånt =)

• pussgurkan86
    MammaSandra1989 skrev 2009-08-25 18:18:31 följande:
    Går det att läsa och få pengar plus fp när man är föräldrarledig?Hur mycket får man efter skatt på lägsta fp ?Kan ju vara bra och veta sånt =)
    tror man får ca. 4000 kr efter skatt. ja det får man nog. finns flera här på fl som har fått det.
  • chelh

jag är 20 år & ska få en liten pojke i mitten av december, min mamma reagerade rätt starkt när jag sa att jag skulle behålla men efter 3 veckor så hade det lagt sig. jag är ensam & är alltså inte tillsammans med pappan till barnet & jag kommer klara det bra med pengarna jag får från fk både för föräldrarpenningen, underhållet & barnbidraget!

• MammaSandra1989

Pussgurkan - Får kolla upp det där, för det skulle ju förenkla lite saker!

Chelh - Du kommer fortfarande bo hemma när den lille kommer?
    Grattis ! :)

• chelh
    MammaSandra1989 skrev 2009-08-25 18:25:38 följande:
    Chelh - Du kommer fortfarande bo hemma när den lille kommer? Grattis ! :)
    kommer bo hemma första 3-4 månaderna max sen så kommer jag och lillen flytta. & tack så mkt :)
  • A Andersson

jag var 15 när jag blev gravid (9 år sedan nu) och bodde hemma första halvåret. flyttade sedan till eget boende för att jag började skolan på annan ort. ekonomiskt har jag alltid klarat det bra med underhåll*2 (för både mig och min son), bostadsbidrag, barnbidrag *2 (mitt egna med) och sedan har jag en arvsfond som jag fick när jag fyllde 18. har enbart tagit ut fp under helgen nu tills för ett år sedan.

• trisha

Jag fick min första när jag var 18. Då hade jag hoppat av skolan (ej pga graviditeten) Och hade haft flera kortare jobb. Mannen min jobbade (och jobbar fortfarande lite samt söker ett heltids jobb). Vi fick även hjälp av socialen med pengar för att nå upp till normen. Hur min pappa reagerade vet jag inte men han var ju lycklig när barnet kom, mamma suckade bara och i nästa ögonblick gick hon och shoppade bebiskläder =).

Svar på tråden Ekonomi + Hur reagerade era föräldrar?