• Mysig

KALAS lite panik

Hejsan,

Min dotter fyller fyra år och ska få ha sitt första kalas. Hon är väldigt flickig så nu har vi bestämt att vi skall bjuda alla flickor i hennes dagis grupp (vi kan heller ej bjuda alla 21 hem till oss så vi måste göra en avgränsning).

Vi tänkte hon skulle få ha prinsess tema... Den stora frågan är.... vad ska de få göra på kalaset? Hur lägger vi upp det? Fiskdamm sist... det är ungefär vad jag vet. Vi har ännu ej varit på kalas heller så vi har ingen direkt input...

TIPS mottages MYCKET GÄRNA! Hur länge skall kalaset vara är två timmar lagom?

Tack och kram

• Svar på tråden KALAS lite panik
  • ElinOlsson

2 timmar är lagom.
    Fixa en tårta som är prinsessig (prinsesstårta ). Eller bjud på glass med massa olika strössel.
    Servera med papptallrikar i prinsessmodell, glas och servetter. Brukar finnas på leksaksaffärer.
    Fixa små kronor till alla barn.
    Byt ut fiskedammen mot en skattjakt? Lägg godiset i en kista eller liknande. Lägg "prinsessiga" saker i påsarna.
    Vid 4 år brukar de leka bra utan styrning. Det är oftast roligast.

• Pinje

Det finns massor med kul man kan göra ... men barnen har oftast så kul utan några planerade lekar! Mina barn gillar fiskdamm, vi skickar ofta några andra bottennapp som en socka, blöja eller så innan de får riktiga nappet (godispåsen). Du fick bra råd av Elin Olsson. Vill du göra egen princesstårta går det att beställa masipanlock i valfri färg på konditori, eller så färgar du grädden rosa med lite röd karamellfärg till tårtan. Varför inte ha en glassbomb med rosa grädde? Olika vad barn gillar.

• SöderA

Jag älskar kalas! :) Min lilla tös är också väldigt flickig, och till hennes kalas häromveckan tog jag fram guldpapper och saxar och så pysslade vi och gjorde våra egna kronor med glitterlim och fjädrar. Jag hade förberett lite, så vi satt inte så länge. Och så hade jag köpt jättebillig tyll som de hade som mantel och magiska trollstavar. Vi satt nog ner och pysslade en halvtimme ungefär, sen sprang alla töserna omkring i sin utstyrsel och lekte. De fick de ta utstyrseln med hem, därför fick de bara lite godis i sin godispåse och inte mer leksaker. Vi ordnade inte mer lekar än så, och det funkade bra (beror väl på barn kan jag tänka).

Så klart hade vi prinsesstema i all dukning, det var duk och tallrikar, muggar och servetter, serpentiner....osv osv. Hon älskade det, hela vardagsrummet gick i guld och rosa :) (Min man höll på att smälla av), och så klart tårta med prinsessorna som jag hittade på tradera (oblat, jättelätt, bara att lägga på tårtan) med ett ljus med hennes nummer och en prinsessa. Jag var lite nervös att det skulle bli dyrt innan, vill verkligen göra "allt" när barnen fyller år, men hittade kalaslagret.se som hade bra priser och dessutom 15% rabatt, så det blev inte alls dyrt!

Kalaset varade i 3,5 timmar, men tror att det var i längsta laget, lite griniga mot slutet...
    Lycka till med kalaset! Längtar tills min nästa unge fyller år :)

Svar på tråden KALAS lite panik