• Mannehkunda

Premis och välling?

hejsan!
    Jag har en son som föddes i april i v 33. Han är nu snart 4 månader och 2,5 korrigerat.
    Hur ska jag göra med maten? Jag hade tänkt börja med smakisar när han verkar intresserad, och det lär dröja ett tag till så det är inte aktuellt. Jag tänkte mer på välling/gröt, ska jag räkna honom som 2,5 eller 4 månader nu? Han har kommit ikapp på vikt och längd och med vissa andra saker, så hur ska man veta? Han äter ungefär 6 gånger per dygn, och sover 6h efter kvällsmålet.

Jag tycker inte att ja får något bra svar på BVC, så ni med egna premisar eller kanske till och med flera, vad säger ni?

När är hans mage mogen att börja med välling/gröt?

Jag kan inte mycket om prematurbarn

• Svar på tråden Premis och välling?
  • Trollet Ludenben

vi började när han var 3 mån korr med gröt, en vecka senare med smakisar av potatis. vi tar det lugnt med det... har gjort potatis, morötter, majs och broccoli. vi har hållt på en månad med det nu. sonen är född i v 31.

• The Black Lady

Min son föddes i vecka 29 och enligt vår barnläkare ska man börja med mat/välling efter korrigerad ålder. Så vi gjorde så.

• Trollet Ludenben

till oss sa de att man skulle vänta men inte så långt som till korrigerad ålder.

• cloudberry79

Man måste inte vänta till korrigerad ålder, eftersom magen i sig är redo för mat i okorrigerad ålder. Däremot vill man ju gärna att barnen ska vara redo att svälja och äta innan man börjar. Vi började vid sex månader okorr, men tog en paus till nio månader okorr. Fram till drygt ett år okorr åt sonen ersättning som huvudsaklig föda och smakade mat en gång om dagen. Först när han började i förskolan började han äta vanlig mat alla mål. Välling har vi inte börjat med förrän han började äta vanlig mat helt ut, för jag ville inte att välling skulle konkurrera med riktig föda.

If you love me - please don't feed me!
  • Mannehkunda
    cloudberry79 skrev 2009-08-23 10:22:29 följande:
    Man måste inte vänta till korrigerad ålder, eftersom magen i sig är redo för mat i okorrigerad ålder. Däremot vill man ju gärna att barnen ska vara redo att svälja och äta innan man börjar. Vi började vid sex månader okorr, men tog en paus till nio månader okorr. Fram till drygt ett år okorr åt sonen ersättning som huvudsaklig föda och smakade mat en gång om dagen. Först när han började i förskolan började han äta vanlig mat alla mål. Välling har vi inte börjat med förrän han började äta vanlig mat helt ut, för jag ville inte att välling skulle konkurrera med riktig föda.
    Vilken vecka föddes din i då? Det låter som att det tog lång tid innan maten funkade.

Lillen verkar inte intresserad av just mat än, men han slukar sina järndroppar på sked utan problem. Han verkar gilla smaken
  • Mannehkunda

Trollet Ludenben skrev 2009-08-23 10:01:40 följande:

vi började när han var 3 mån korr med gröt, en vecka senare med smakisar av potatis. vi tar det lugnt med det... har gjort potatis, morötter, majs och broccoli. vi har hållt på en månad med det nu. sonen är född i v 31.
    Ok, det låter ju rätt sunt. Än så länge tittar han mer på oss än på maten, men det låter ändå som att man kan börja lite smått om en månad eller så. Han äter 1-2 mål ersättning per dag, det skulle passa bra att byta ut dem till välling/mat istället.
  • Mannehkunda

The Black Lady skrev 2009-08-23 10:07:11 följande:

Min son föddes i vecka 29 och enligt vår barnläkare ska man börja med mat/välling efter korrigerad ålder. Så vi gjorde så.
    Det sa de till oss med, men det känns lite extremt då han ändå tagit igen sig så bra.
  • Trollet Ludenben
    Mannehkunda skrev 2009-08-23 10:35:52 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-08-23 10:01:40 följande: Ok, det låter ju rätt sunt. Än så länge tittar han mer på oss än på maten, men det låter ändå som att man kan börja lite smått om en månad eller så. Han äter 1-2 mål ersättning per dag, det skulle passa bra att byta ut dem till välling/mat istället.
    ja testa lite så smått om någon månad eller så. Är han inte redo så lägger du bort det och testar igen lite längre fram. Min äter full portion av gröt nu men av puréerna är det ca 1-2 matskedar per gång. Frukten har vi inte kommit till än. Steg två från 5 mån med köttpuré känns fortfarande långt borta. Man får låta det ta sin tid så går det nog bra Välling har vi inte börjat fundera på än. Han äter ersättning och inte bröstmjölk förutom gröten och smakisarna men när han äter större portioner så byter vi till välling helt sen.
  • Mannehkunda

Trollet Ludenben skrev 2009-08-23 10:58:12 följande:

ja testa lite så smått om någon månad eller så. Är han inte redo så lägger du bort det och testar igen lite längre fram. Min äter full portion av gröt nu men av puréerna är det ca 1-2 matskedar per gång. Frukten har vi inte kommit till än. Steg två från 5 mån med köttpuré känns fortfarande långt borta. Man får låta det ta sin tid så går det nog bra Välling har vi inte börjat fundera på än. Han äter ersättning och inte bröstmjölk förutom gröten och smakisarna men när han äter större portioner så byter vi till välling helt sen.
    Det låter jättebra, vi får se om någon månad om han vill smaka på något. Tack för svaren! Men välling är det från 4 eller 6 månader? Det var så länge sen sist, 5 år
  • cloudberry79
    Mannehkunda skrev 2009-08-23 10:32:59 följande:
    Vilken vecka föddes din i då? Det låter som att det tog lång tid innan maten funkade. Lillen verkar inte intresserad av just mat än, men han slukar sina järndroppar på sked utan problem. Han verkar gilla smaken
    Ja, det tog lång tid och fungerar inte helt ännu, han är väldigt liten i maten och går på utredning hos dietist och barnläkare på grund av tillväxtproblem. Ändå har vi tagit det lugnt, för stressar vi honom så blir det tvärstopp. Han är född i vecka 28.
    If you love me - please don't feed me!
  • Trollet Ludenben
    Mannehkunda skrev 2009-08-23 11:05:54 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-08-23 10:58:12 följande: Det låter jättebra, vi får se om någon månad om han vill smaka på något. Tack för svaren! Men välling är det från 4 eller 6 månader? Det var så länge sen sist, 5 år
    Det är från 6 månader så vi kände att det var bra att vänta med det till smakisarna är en vanesak
  • Mannehkunda

Trollet Ludenben skrev 2009-08-23 12:27:11 följande:

Det är från 6 månader så vi kände att det var bra att vänta med det till smakisarna är en vanesak
    ok, då dröjer det ju ett tag till.
  • Mannehkunda
    cloudberry79 skrev 2009-08-23 12:12:09 följande:
    Ja, det tog lång tid och fungerar inte helt ännu, han är väldigt liten i maten och går på utredning hos dietist och barnläkare på grund av tillväxtproblem. Ändå har vi tagit det lugnt, för stressar vi honom så blir det tvärstopp. Han är född i vecka 28.
    ok, ja min är väl nästan tvärtom, äter för mycket Så olika det kan vara.
  • Inka Silver

Jag gav mina lite mosad mat när de var "2,6 mån" Funkade finfint, och som du beskriver så tror jag att din kille är redo för det också. Prova kan du ju alltid göra, det är inte farligt att ha smakisar för tidigt.

• Mannehkunda

Inka Silver skrev 2009-08-23 12:52:02 följande:

Jag gav mina lite mosad mat när de var "2,6 mån" Funkade finfint, och som du beskriver så tror jag att din kille är redo för det också. Prova kan du ju alltid göra, det är inte farligt att ha smakisar för tidigt.
    Jag har inte bråttom med just smakisar, tänkte mer på gröt/välling. Ska testa lite gröt och se om han gillar det.
  • Nea76

Jag har tvillingar och jag började nog rätt tidigt med smakportioner, de var inte mer än 1½ mån korrigerat, men 4½ månader okorr. De kunde det där med att svälja på en gång så det har aldrig varit nåt jättekladdande med mat utan de äter så fint!

Eftersom vi började med ersättning rätt snart efter hemkomst från neo så har jag varit ivrig att börja med annan mat då NAN HA gör dem lite hårda i magarna. Idag är de 6 månader okorr och äter gröt med katrinplommon en gång om dagen. Nu har vi dessutom börjat lite smått med havrevälling för att se om de håller sig mätta längre (framförallt nattetid). Har även testat lite kalvkött och potatis med lite större bitar och det har väl inte riktigt gått hem än. Tror ena pojken fick lite ont i magen av det så vi håller oss till vällingen och gröten än så länge.

Det enda jag har hört är att man inte behöver korrigera åldern för när man ska börja med mat, men jag tror det är högst individuellt, jag menar man märker ju om barnet är intresserat och vill ha det som erbjuds!! Och får de inte ont av det så är det ju bara att köra på!!

• pcr

Jag vet inte inte exakt hur gamla mina små pojkar var när jag började med smakportioner. Vi hade problem med ersättningen så min bvc-sköterska sa att jag kunde testa med smakportioner och gröt. En sked om dagen av en sort i en vecka och sedan öka succesivt.
    Nu blev dom 7 månader den 5 oktober (korr. minus 15veckor) och dom äter gröt på dagarna och välling på nätterna.
    Vi började ganska nyligen med välling för vi hade problem med ersättningen igen och testade med majsvälling som ska vara den mildaste vällingen och det har gått bra.
    Vissa på Neo sa att man skulle korriger åldern och vissa sa att man inte behövde det. Vi har valt att räkna ett mellanting med deras ålder, dom är ju inte som en 7 månaders bebis men ändå mognare än en som är 7 månader minus 15 veckor.
    Prematurer har känsligare magar så man får ta det försikigt.

Svar på tråden Premis och välling?