• Fru PB

snitt eller inte?

Hej!
    Jag är i valet och kvalet om jag ska be om planerat snitt eller inte. Min förra förlossning slutade i akut snitt efter att både jag och bebis drabbades av infektion under värkarbete samt en hotande fosterasfyxi.
    Dessutom så har jag en viss förlossningsrädlsa sedan innan då min lillebror drabbades av syresbrist under förlossningen och fick en cp-skada, och min halvsyster likaså. Hon är mycket gravt cp-skadad och det var läkarna som agerade för sent i det fallet så hon hann avlida innan de fick ut henne.
    Nu vet jag inte hur jag ska göra med min förlossning!?
    Jag både vill och vill inte föda vaginalt. Jag är rädd för att det ska hända bebis något! Har försökt väga för och nackdelar mot varann men är så rådvill. Jag ska snart börja gå på samtal kring detta och vill gärna få lite erfarenheter och synpunkter från andra mammor!
    Vill helst inte hamna i akutsnitt igen. Det är främst ren rädsla att något går snett under en vaginal fröslossning och bebis drabbas på något sätt som jag är rädd för och därför tror mig vilja ha ett planerat snitt.
    Problemet är att jag velar fram och tillbaka och kommer bli omkullpratad om jag inte bestämmer mig snart.

• Svar på tråden snitt eller inte?
  • Mälaröbo

Jag har fött barn på båda sätten och ur mitt perspektiv, som inte handlar om rädsla utan enbart om mig själv efter förlossningen, så föredrar jag vaginalt ALLA gånger!
    Smärtan efter snittet vill jag aldrig uppleva igen!

• Cia o krabaten

Jag hade valt planerat snitt.

Jag fick akutsnitt första gången pga dåligt värkarbete.
    Gick på aurora och försökte våga vaginalt igen och även den slutade med akutsnitt och då mådde sonen dåligt och hade bara 3 på Apgar när han kom, bla ingen andning
    Allt hade varit mycket lugnare både innan och under förlossningen om vi valt KS istället...
    Fast så harmanju den där önskan om att det skulle fungera vaginalt iaf...

• mithrandil

Antar att du blev sövd  under ditt akutsnitt?
    jag råkade ut för precis samma som du under min förlossning med sonen och jag var livrädd för hur jag skulle göra nästa gång. Sen blev jag gravid igen och med tiden bestämde jag mig för att föda vaginalt, vill inte bli snuvad på känslan av att få föda fram mitt barn själv och se den ligga på bröstet alldeles röd och geggig.

Missade min sons första dygn och det vill jag aldrig uppleva igen, så jag skulle kräva en garanti, försäkran att inte gå miste om det igen. Först försöka föda vaginalt men få till ett vaket snitt ifall minsta lilla känns fel eller avviker.

tänkte dela med mig om hur jag kände det, men vågar inte råda dig till något.
    Det är ett hemskt känsligt ämne och jag vågar inte ge fel råd.

• Fru PB

Cia o krabaten skrev 2009-08-16 21:59:36 följande:
    Gick på aurora och försökte våga vaginalt igen och även den slutade med akutsnitt och då mådde sonen dåligt och hade bara 3 på Apgar när han kom, bla ingen andning Allt hade varit mycket lugnare både innan och under förlossningen om vi valt KS istället...Fast så harmanju den där önskan om att det skulle fungera vaginalt

• Fru PB

hmm, blev något fel när jag skulle svara Cia och Krabaten...
    Tack för svar iaf : )
    Jag var vaken under mitt snitt och fick träffa min bebis och man efter ett par timmar på uppvaket. Jag hade svårt att röra mig första 12 h efters nittet men sedan tycker jag att det fungerade bra och jag var ute och rullade vagn efter 5 dagar.
    Min upplevelse blev således rätt positiv i slutändan.
    Mithrandil, jag uppskattar din ödmjukhet!
    Jag är bäst, jag har sett några av dina tidigare inlägg och måste bara få säga att jag tycker att du har skön stil ! : )
    Tack för synpunkter kära medmammor!!!

• JAG är BÄST

Fru PB skrev 2009-08-16 22:10:01 följande:

hmm, blev något fel när jag skulle svara Cia och Krabaten...Tack för svar iaf : )Jag var vaken under mitt snitt och fick träffa min bebis och man efter ett par timmar på uppvaket. Jag hade svårt att röra mig första 12 h efters nittet men sedan tycker jag att det fungerade bra och jag var ute och rullade vagn efter 5 dagar.Min upplevelse blev således rätt positiv i slutändan.Mithrandil, jag uppskattar din ödmjukhet! Jag är bäst, jag har sett några av dina tidigare inlägg och måste bara få säga att jag tycker att du har skön stil ! : )Tack för synpunkter kära medmammor!!!
    "Tackar å bockar å rodnar ända ner till tårna "
  • mithrandil
    Fru PB skrev 2009-08-16 22:10:01 följande:
    hmm, blev något fel när jag skulle svara Cia och Krabaten...Tack för svar iaf : )Jag var vaken under mitt snitt och fick träffa min bebis och man efter ett par timmar på uppvaket. Jag hade svårt att röra mig första 12 h efters nittet men sedan tycker jag att det fungerade bra och jag var ute och rullade vagn efter 5 dagar.Min upplevelse blev således rätt positiv i slutändan.Mithrandil, jag uppskattar din ödmjukhet! Jag är bäst, jag har sett några av dina tidigare inlägg och måste bara få säga att jag tycker att du har skön stil ! : )Tack för synpunkter kära medmammor!!!
Svar på tråden snitt eller inte?