• udda3

dagis personal som pussar barn?

vet inte om jag är helt fel ute.

men jag lämnade mitt barn på dagis i morse, så var det en fröken, som hade min dotter i knät när vi sa hejdå..

och dagis fröken, pussade min dotter, ett flertal gånger på kinden,

jag vet inte riktigt om jag tycker att det är OK.

vad tycker ni?

vad är för mycket?

tacksam för svar

• Svar på tråden dagis personal som pussar barn?
  • Sennaboo

Jag tycker inte att det är något konstigt att de pussar på dem. Kan tänka mig att när man jobbar med barn får man ett nära förhållande till dem. Barnen tycker säkert att detta är mysigt.

• Lillefotan

Jag jobbar som förskollärare och jag pussar bara barnen på jobbet om de själva tar initiativ till det. Vill de pussas så har jag pratat med barnen om att det gör jag gärna (det betyder ju att de tycker om mig som pedagog), men att vi pussas på kinden, på munnen pussar mamma och pappa. En gång kom en flicka och pussade mig på munnen innan jag hann att reagera, men då tog jag upp detta med föräldern några dagar senare när det passade sig att prata om det.

Man träffar ju ändå barnen väldigt mycket när man jobbar med dem, om man tycker om de flesta barn väldigt mycket!

• udda3
    Lillefotan skrev 2009-08-13 20:15:34 följande:
    Jag jobbar som förskollärare och jag pussar bara barnen på jobbet om de själva tar initiativ till det. Vill de pussas så har jag pratat med barnen om att det gör jag gärna (det betyder ju att de tycker om mig som pedagog), men att vi pussas på kinden, på munnen pussar mamma och pappa. En gång kom en flicka och pussade mig på munnen innan jag hann att reagera, men då tog jag upp detta med föräldern några dagar senare när det passade sig att prata om det. Man träffar ju ändå barnen väldigt mycket när man jobbar med dem, om man tycker om de flesta barn väldigt mycket!
    så om mitt barn inte tar initiativ till detta.. så är det inte riktigt ok eller?
  • Turvann

Jag jobbar själv på förskola och jag medger att det har händer att jag pussar barn på kinden, det är inget jag riktigt har tänkt på utan det bara blir så. Där e mot skulle jag själv aldrig pussa ett barn på munen. Men har fått många pussar på munen då barnen har tagit insiativet, och föräldrarna har inte haft något emot det utan tycker bara det är gulligt att vi har en sådan härlig relation.

• Elli77

Ofta kommer sådana pussar naturligt för dem som gör det. Skulle bara se det som kul att hon var naturlig med barnen och därför pussade.

På munnen är annorlunda och självklart är det fel (i alla sammanhang) om barnet inte vill!

• Greta Anna

Jag skulle inte tycka det var ok som förälder. Inte ens jag får pussa min dotter så hon tycker inte om pussar om någon pedagog då skulle pussa på henne skulle jag bli sur. Hon är inte den som vågar säga till heller. Men det är nog väldigt olika på barn vad som är ok eller inte. Jag skulle ta upp det med förskolan.

• Dripknot

Min dagmamma brukar ha pusskalas med min lilla tjej :) Mig gör det inget, så länge min dotter tycker det är okej såklart...

Jag kan ju inte rå för att min lilla tjej är så söt! *mallig*

• Lillefotan

udda3: Det beror väl på barnet kan jag tycka. Men jag vill inte tränga mig på något barn så att det känner sig utnyttjat (om du förstår vad jag menar). Jag har naturligtvis inte den relationen till alla barn och det är ju bara vissa barn som vill pussas. Men för att det inte ska bli fel i känslorna hos barnet (som kanske inte vågar säga nej), väntar jag på deras initiativ. Föräldrarna är ju en känslig fråga också (ser man ju till exempel på ts), man vill inte stöta sig med dem. Men ofta känner ju föräldrarna sina barn och vet att de är "pussiga". Flickan som gav mig en puss på munnen när mamma såg, har ju också en mamma som vet att hennes dotter blir extra förtjust i vissa personer och de visar hon det också för.

• Lillefotan

udda3: Jag menar inte att det är fel varje gång en pedagog pussar ett barn på kinden även om inte barnet tar initiativ, det beror ju vilken relation man har till just det barnet. Men i inledande "fas" i en sån pussrelation så tycker jag att det är jätteviktigt att barnet är den som initiativet!!

• Eisa

Tycker det låter jättemysigt jag!

• hannaliza

Om det är så den fröken beter sig med alla barn blir det ju konstigt om hon INTE gör det med din dotter. Då kan man ju som barn undra varför andra får pussar och inte man själv.

Jag är själv sådan som brukar pussa lite på barn som jag har i knät... på kinden eller håret. Jag tänker inte riktigt på det - det kommer på köpet om man sätter sig där sas. Skulle de visa att de inte vill låter jag förstås bli.

Har själv minnen av hur min bror (som var väldigt frammåt och kramig) fick mycket mer kramar och pussar än jag - och hur ledsen jag var för det. Jag trodde att det berodde på att jag inte var lika gullig, men det var förstås pga att jag inte själv tog några initiativ... men det förstod jag inte.

Det viktigaste är nog att personalen gör lika med alla barn.

• Läsia

Lagen förbjuder pussa, kramma och ha i knäna barnen! Barnet kan vara rädd att säga NEJ till vuxen. Du få prata med rektor!

Svar på tråden dagis personal som pussar barn?