• The Black Lady

Någon av era prematurer som ej går upp i vikt? (treåring)

Isak föddes 10 veckor för tidigt....vägde 1130 gram och var 39 cm.

Han har aldrig stått still så här i vikten....

Isak är nu 3 år och har inte ökat i vikt sedan 31 mars..... han är 92 cm lång och väger exakt 13,2 kg.

Idag sa barnläkaren att vi ska börja med jättemycket fett i maten som ex grädde osv... Vi ska även börja med näringsdrycker.....!

Han är superpigg och mycket aktiv... men äter som en fågelunge...

Fler som haft så här?

Hur har det löst sig för er?

• Svar på tråden Någon av era prematurer som ej går upp i vikt? (treåring)
  • Hope08

Vår dotter föddes vecka 29 och vägde 1520gr och var 42 cm lång. Är nu ganska precis 1 år och väger 7050gr och är 74,5 cm lång. alltså en väldigt lång och smal tjej.... Blir livrädd varje gång hon blir sjuk eftersom hon tappar så otroligt fort. Vi går hos dietist och har fått Barnsondnäring (Mini Max) till henne för att byta ut vällingen 2 ggr om dagen. Det funkar men hon lägger inte på sig värst mycket. Hon är också väldigt sprallig och aktiv. Brukar smyga ner lite grädde i gröten sen får hon delikatess yoggi (4,5% fett) Det är väl det extra som går att få i henne, hon är väldigt misstänksam på maten och har jag smör i så börjar hon kvälja och kräkas :(

Alla tips välkomnas...

• Ell

Hope08: Hej! Såg att du skrivit i min gästbok. Hur stora (små...) portioner äter hon? Och hur ofta?

• The Black Lady
    Hope08 skrev 2009-09-06 23:04:07 följande:
    Vår dotter föddes vecka 29 och vägde 1520gr och var 42 cm lång. Är nu ganska precis 1 år och väger 7050gr och är 74,5 cm lång. alltså en väldigt lång och smal tjej.... Blir livrädd varje gång hon blir sjuk eftersom hon tappar så otroligt fort. Vi går hos dietist och har fått Barnsondnäring (Mini Max) till henne för att byta ut vällingen 2 ggr om dagen. Det funkar men hon lägger inte på sig värst mycket. Hon är också väldigt sprallig och aktiv. Brukar smyga ner lite grädde i gröten sen får hon delikatess yoggi (4,5% fett) Det är väl det extra som går att få i henne, hon är väldigt misstänksam på maten och har jag smör i så börjar hon kvälja och kräkas :( Alla tips välkomnas...
    Jag har börjat ge turkisk youghurt med sylt, den är det 10% fett i!
  • kaffebönan

Min lilla flicka född 5 veckor för tidigt är nu 11 veckor.
    Hon ökar bara ca 60 g i veckan så jag är tvungen att ge henne tillägg till amningen och väga henne ca 2 gg/vecka.
    Hon är alltså 11 v och väger bara 3.300 g

Är det vanligt att prematurbarn väger mindre än andra barn så länge som upp till 3 år?
    Mina andra barn är också prematurer..inte så mycket..men de är födda 4 v för tidigt.
    De vägde snabbt som sina jämnåriga och min son är störst i sin dagisgrupp.
    Min stora flicka däremot är 5 år och har nu börjat rasa i vikt.
    Hon äter lite sämre än vanligt men ändå lunch och middag.
    Vi ska börja ge henne lite extra fet mat också.
    Usch vad jobbigt det är med den här maten och vikten!

Mina barn är ju ändå inte födda så jättetidigt men vikten är jobbig ändå..att hålla bvc kurvan etc.

mina tre älsklingar
  • Definitivt Kanske

Min son som föddes i v27 har inte gått upp i vikt på två år. Han står på ca 12,3-12,7kg. Han fyller 6 om en vecka.
    Han växer på längden men går inte upp i vikt.
    Läkarna har gjort alla tänkbara prover. Han har fått mjölkfritt, han har fått näringsdrycker extra fett i maten men inget har hjälpt.
    För två veckor sedan var han och gjorde en tarmbiopsi för att kolla att tarmen var normal. (den opererades en liten bit när han var nyfödd). Första snabbkollen på tarmen visade inga avvikelser så nu väntar vi på de djupare proverna.
    Han är verkligen bara skinn och ben. ca 103 cm lång.

• kaffebönan
    Ell skrev 2009-09-07 13:24:50 följande:
    kaffebönan: Hur mycket vägde hon vid födseln?
    Hej!

Hon vägde 2372g...
  • Ell
    kaffebönan skrev 2009-09-08 12:45:49 följande:
    Hej!Hon vägde 2372g...
    Men har hon alltså minskat sin viktökning (förstår du hur jag menar? Tappat på sin kurva) För räknar man rakt av har hon gått upp 928 gram på 6 veckor = ca 150 gram i veckan vilket väl borde räknas som bra, eller? Äter hon för sällan/vill ej äta?

Rent generellt brukar man säga att prematurer beroende på födelsevikt och catch-up kan behöva ända upp till skolåldern på att komma ikapp.
  • Guld gossarnas Super Mamma

Inte tycker jag att den vikt och längd låter oroande lite...har en syster son som väger 13kg och är 93cm nu,han blir tre år nu i september,föddes med vikt 2700g ca.bvc tycker han växt fint.

• Tualisa

VI har inte fått någon hjälp med dietist och liknande.. min dotter föddes i v 31 och vägde 1055 gram 35 cm lång. Hon väger idag 16 månader gammal 8200 gram. HOn är jätte aktiv, och är en liten matvägrare, det enda som går är välling och gröt.

Lilla Alva är här 080514
  • Hope08

Ell:
    Lilltjejen äter inte stora portioner heller, en liten brk om det är biffstroganoff som är en favorit annars är jag glad om hon efter mycket trugande får i sig 0,5 - 0,75 av en liten brk. Sen brukar hon kunna få i sig ca 2-3 matskedar fruktpurè. Jag har provat alla varianter, väntat ut henne för att se om hon "säger" till hon är hungrig för att då kanske få i sig lite mer, men inte det kan gå mer än 4 - 5 timmar utan att hon visar tecken på att vara hungrig! Längre har jag inte vågat vänta. Sen har vi provat att mata mindre mängder ofta ca varannan timme men det har inte heller vart riktigt bra, hon blir uttråkad och visar inge intressse för maten. Så nu försöker jag ge var 3 - 4:e timme och hon äter det hon vill ha, äter hon jätte lite så brukar jag erbjuda Mini Maxen efter en stund och då kan hon äta ca 50 -60 ml. Jag har även prövat att ge henne utav vår hemlagade mat, men det har inte gått alls :(

Tualisa; Tycker du ska ta upp med er läkare om ni vill ha kontakt med Dietist.

• Maria C S 75

The Black Lady skrev 2009-08-12 17:00:52 följande:

Isak föddes 10 veckor för tidigt....vägde 1130 gram och var 39 cm.Han har aldrig stått still så här i vikten....Isak är nu 3 år och har inte ökat i vikt sedan 31 mars..... han är 92 cm lång och väger exakt 13,2 kg.Idag sa barnläkaren att vi ska börja med jättemycket fett i maten som ex grädde osv... Vi ska även börja med näringsdrycker.....!Han är superpigg och mycket aktiv... men äter som en fågelunge...Fler som haft så här?Hur har det löst sig för er?
    Hejsan. Våra killar är nog ganska så lika då. Min född aug 2006, 1970 gram, 46 cm, tillväxthämmad men född i v42+1. Alltså inte prematur men men ... Idag väger han 13,2 kg och är 94 cm lång. Han stod oxå stilla i vikt och längd hela vintern och våren men sedan växte han 4 cm under sommaren och gick upp 1,5 kg. Så han verkar växa i etapper. Får ofta höra från vänner att han är sååå smal och sååå tunn. Men hans läkare säger att han är perfekt Så länge som han mår bra och har gott om energi så är jag glad och nöjd
  • cosmos13

Min dotter föddes vecka 31, 1160 g och 38 cm. Mellan 2,5 och 3,5 år vägde hon 12-13 kg utan att lägga till nåt alls (kändes i alla fall så). Men hon växte från ca 90 till 100 cm under den tiden. Nur med 3,5 år så kom hon "över natt" upp i 14 kg, medan längden ligger kvar någonstans runt 102. Hon är pigg och har bra musklar (jag skulle vilja ha såna...). Hon får vanligt mat, älskar smör, så om hon slicker ner dan får hon en gång till (kanske inte det bästa pädagogiskt sett). Så länge de mår bra är det ingen fara, blir de sjuka, så bilr det inte heller livshotande på en gång, återhämtningen kan ju ta lite längre. Vad jag personligen tycker jobbigast, är att alla byxor åker ner, men t o m det är ju praktiskt när de behöver gå på toan

Svar på tråden Någon av era prematurer som ej går upp i vikt? (treåring)