• tickelina

Hur går en barnlöshetsutredning till?

Hallå!

Jag (25) & min sambo har försökt att bli gravida sen ca. 3 månader tillbaka. Eftersom att min läkare har sagt att jag ser ut att ha lite pco så har jag bokat tid redan nu så vi får gå på utredning i november ( då ca 7 månader försök) & skulle det bli något så avbokar vi såklart.

Men hur går en sådan utredning till?
    Det står att jag ska ha urinprov med mig, ska man köpa behållare på apoteket då?

Kommer hon då tro säga att jag ska försöka yttligare i ett halvår, när min andra läkare sa att jag skulle kontakta dom efter 6 månader? Om jag står på mig kan jag i så fall få hjälp med pergo el. liknande direkt?

Har oregelbunden mens & TROR jag har haft ÄL (stickor) Men eftersom att man inte ska använda stickor när man har pco så vet jag inte?! Snurrigt det dära =)

JÄTTE tacksam för er som svarar! Ha en bra dag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 12:06
    puff puff, ingen som vill dela med sig

• Svar på tråden Hur går en barnlöshetsutredning till?
  • Pimpinellan

Urinprov tillhör inte standard att man tar. Vad skulle de kolla med det liksom? I vanliga fall tar de blodprov på dig dag 3 och 21 i cykeln-eller en vecka efter förväntad äl-,spermaprov på sambon,gör VUL på dig och sen ser de vad de hittar. Eftersom ditt problem troligen är äl så får du pergo utskrivet. Skulle det mot förmodan inte vara fel på din äl och du inte blivit gravid inom ett år så spolas äggledarna för att se om det finns passage. Egentligen borde alla spolas för även om man har problem med äl kan man ju ha problem med äggledarna också och pergo utan passage ger ju inga barn ändå. Funkar inte pergo eller inga fel hittas och du inte blir gravid inom lång tid får ni antingen göra insemination eller IVF.
    Här kan du läsa mer:
    www.fertilitetsguiden.nu

• tickelina

Okej, det står att kvinnan ska ha med urinprov.

Jo det är väl kanske ÄL som det är fel på så hoppas dom kan skriva ut pergo direkt!
    Kanske ska fråga vad dom gör annars & säger hon att dom spolar Äggledarna så kan jag fråga varför man inte gör det direkt i så fall... =) Tack för svar!!!! De hjälpte..

• drömmaromsmått

Jag tror att det är lite olika beroende på vart man gör sin utredning, det kan ju vara så att de t ex vill ha ett urinprov för att se om det finns några könssjukdommar t ex.

Svar på tråden Hur går en barnlöshetsutredning till?