Hej
Det var första gången som jag anordnade ett rötterseminarium och var kanske lite nervös men tycker att det blev lyckat. Totalt blev vi ca 10 deltagare. Jag tror att det var första gången ett rötterseminarium anordnades för vuxna adopterade från Sri Lanka. Det var nog viktigt eftersom det möjliggjorde för ett erfarenhetsutbyte mellan dom adopterade.
TV-programmen om dom adopterades möten med ursprungsfamiljen har gjort detta möte till underhållning för majoritetsbefolkningen i den adopterades värdland. Pga att programmen ska innehålla ett underhållningsvärde visas främst solskenshistorier. Men varje möte är unikt och många möten med den adopterades familj slutar inte som i dom västerländska underhållningsprogrammen och man får inte veta vad som hände efter mötet. Det här rötterseminariet syftade till att fylla det tomrummet genom att fokusera på den adopterades upplevelser och erfarenheter, den biologiska familjen och ursprungslandet.
Texterna som presenterades kommer att sparas på SLadopterads kommande hemsida. Dom blir förhoppningsvis till hjälp för adopterade som inte har träffat familjen i ursprungslandet. Och kanske även för andra som inte är adopterade men ständigt konfronterar adopterade med den klassiska frågan: Har du träffat din biologiska familj??? Denna fråga som alltid kommer upp i möten med nya människor som nästan kräver av den adopterade att berätta om detta trots att det kan vara väldigt personligt.
När alla texter hade presenterats fanns det möjlighet att reflektera över texterna och ställa frågor. Vi drog över tiden och diskuterade i flera timmar efter seminariet var slut och njöt av Nam Kangs goda koreanska och japanska maträtter.
Sammantaget tycker jag att detta rötterseminarium blev väldigt intressant och visade att varje möte med familjen i ursprungslandet är unikt och att alla möten inte blir solskenshistorier, som i de västerländska underhållningsprogrammen. Det är mycket man som adopterad måste ta ställning till om man bestämmer sig för att söka sina rötter i ursprungslandet och eventuellt träffar sin familj, både innan, under och efter mötet. Dessvärre finns det få texter där de adopterades upplevelser och erfarenheter delges av dom själva. Jag ser redan fram emot nästa rötterseminarium som kommer hållas under sommaren 2010.
Vänliga hälsningar,
Daniel