• hemlis

Ni som har barn som armen hoppat ur led på!

Hej!

Har en 2-åring som armen hoppat ur led på två gånger.

Ena gången så var han precis som vanligt när den hoppade tillbaka, av sig självt när vi kom till sjukhuset.

Men igår hände det igen och han har blivit röntgad och undersökt av läkare som också vridit armen så att den möjligen skulle hoppa tillbaka.
    Men han har fortfarande ont och använder inte armen, den är något rörligare idag än igår, men inte bra.

Hur har era barn haft, har det tagit ett tag innan det blivit bra eller har det blivit bra på en gång?

• Svar på tråden Ni som har barn som armen hoppat ur led på!
  • Busbellan

Det hände min dotter en gång och hon var precis som vanligt direkt de fått tillbaka den i rätt läge.
    Kommer ihåg när vi gick ut från sjukhuset med henne och hon ville hålla mig och sin pappa i varsin hand och hoppa mellan oss.
    Kändes inte särskilt lämpligt så det fick hon INTE

Mamma till Nora, August och Ella
  • Kazeer

Sonens armbåge hoppade ur led i början av sommaren. Efter ett besök på akuten, där en läkare fick den på plats igen, så blev han omedelbart besvärsfri. Läkaren han knappt ut ur rummet innan sonen började använda armen normalt. Det kändes lite onödigt att behöva sitta där och vänta på röntgen...

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • hemlis

Ja, det är därför jag undrar lite, sist blev det bra omedelbart.
    Men nu börjar det bli lite bättre tror jag

Busbellan, förstår att ni inte tyckte hon skulle hänga sig i era armar direkt,
    Men ett bevis på att hon var bra iallfall

• Sencha

Det har hänt vår son tre gånger när han var typ 1½-2 år. Alla tre gångerna har vi fått åka till sjukhuset.
    Jag tror det var första gången som de först hävdade att de hade fått den på plats, men han fortfarande hade ont och inte ville använda armen, och så fick vi åka in igen dagen efter, och då fick de ordning på det.

Jag tycker nog ni ska åka in igen.

0401 & 0807
  • hemlis

Tack för era svar!

Idag på förmiddagen så skulle han försöka ta upp vattenslanget ute och sätta fart på, då helt plötsligt så måste armen hoppat tillbaka.
    Bara på ett ögonblick så använde han armen precis som vanligt och hade inte det minsta ont.
    Så den kan dom aldrig ha fått tillbaka på sjukhuste igår, så ont som han har haft tills att helt plötsligt inte ha det minsta besvär.

Skönt iallafall

Men det kan vara bra att veta OM det händer igen.

• hannaliza

På vår son blev det inte heller bra direkt. Doktorn tyckte det "klickade till" men han hade fortfarande ont och använde inte armen... när vi sedan fick röntga efter låååång väntetid så klickade den rätt då röntgensköterskan vinklade armen uppåt. Sedan använde han den som vanligt igen direkt.

Om det inte blivit mkt bättre till imorgon så åk in igen.

• Fribergskan

Hej!
    Jag är sjukgymnast och kan lugna dig med att det här är ett känt fenomen. Underarmen består av 2 ben som hålls ihop av ett ledband/ligament vid armbågen. På små barn är alla sådana strukturer lite slappare än hos oss vuxna, varför det lättare hoppar ur led. Det här sägs vara en klassiker: att skuldebelagda föräldrar uppsöker akuten för att de dragit sitt barn i armen och armbågen hoppat ur led. Men det är lätt hänt och inte föräldrarnas fel! Klart att det kan vara lite ömt några dagar efter detta har hänt, men har barnet fortsatt ont efter en vecka skulle jag gå till läkare eller sjukgymnast för kontroll. Visst var det armbågen som hoppade ur led.. eller? Axeln??

• hemlis

Jo, det var armbågen.
    Och den satt nog inte riktigt där den skulle när vi kom hem, för man märker så väl när den hamnat på plats igen, från den ena till den andra sekunden så var det helt bra
    Tack för ditt svar!

• Horslover454

Hej jag är 11 år och min axel gick ur led på idrotten när en kompis ryckte tag i mig kraftigt och snabbt det gjorde jätteont och efter vi hade fått den på plats så kunde eller fik jag inte använda armen / axen på ca 4 till 6 veckor beroende på hur det kändes det art 6 oh 1 halv för mig

Svar på tråden Ni som har barn som armen hoppat ur led på!