• mssixty

Är jag en mördare?

Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet.
    Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:

Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?

Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?

• Svar på tråden Är jag en mördare?
  • Jennie med ie
    Loriyana skrev 2012-11-02 19:49:04 följande:

Djurens rätt är också en intressant fråga. Jag erkänner att jag är rätt nyfiken på det eftersom min mor hävdar att djurrättsaktivister endast ser djurens värde i dess "gullighetsfaktor". Dvs att de bryr sig om "söta" djur som far illa än tex löss eller flugor eller liknande. Stämmer detta?
    Nej det vill jag inte säga stämmer för "djurrättsaktivister" generellt utan oftare för vanliga svenssons liksom, det är hemskt att döda söta djur men fånigt att försöka undvika att döda spindlar, det är hemskt att man i vissa kulturer äter hund och katt men helt okej att vi äter gris, o s v...
  • Jennie med ie
    Zeus skrev 2012-11-02 19:55:53 följande:
    På den punkten är jag helt överens med dig, att det inte är mord alltså.

Misstolka mig inte jag har absolut inget emot att du har den åsikten och jag tycker det är starkt av dig att inte gå till angrepp när jag ifrågasatt ditt åsiktstagande. Jag är som sagt inte helt säker på vad jag ska tycka själv och oavsett vad jag tycker så kommer jag förvisso inte påverka världen mer än vad jag kan. Men mer fakta och fler infallsvinklar har aldrig varit negativt inför ett ställningstagande. 
    För mig är det inte starkt utan helt naturligt Och jag håller med dig, att se saker ur olika perspektiv och vinklar gör ställningstagandet mer stabilt så att säga men ofta också svårare. Det vore enklare om att vore svart eller vitt.
  • Zeus

Klart allt skulle vara lättare om det bara fanns ett rätt sätt, men så är det ju aldrig. Och det är heller inte självklart att man väljer den sidan med flest fördelar kontra nackdelar. Vissa fördelar och eller nackdelar väger tyngre än andra sen har man ju tillvissdel alltid en egen "känsla", man kanske kan kalla den samvetskval. 

Jo med tanke på hur det brukar gå till här på FL så är det starkt, jag tycker förvisso personligen att det känns naturligt att försöka argumentera om saker också. Men allt för ofta om man ifrågasätter eller på något sätt försöker få ett förklarande av bakomliggande tankar till ett ställningstagande så blir man direkt klassad som motståndare och fientlig mot alla som tycker som den man ställer frågan till. Sen att alla har rätt till sin egen åsikt och att vi aldrig samtliga kommer vara överens är en helt annan sak.

• Jenny825200
    rasajj skrev 2009-07-28 03:07:43 följande:
    Spiralen fungerar sa att den gor livmoderns slemhinna tunnare och darmed svart for embrot att fasta. Daremot kan befruktning fortfarande ske, da kvinnan har agglossnig samt att spermierna inte dodas av spiralen.  Har man en hormonsprial sa forandras kvinnans sekret i slidan sa att det blir tjockare och darmed svarare for spermierna att ta sig fram till agget. Men det ar inte helt sakert pa att forhindra befruktningen. Det framsta syftet med spiralen ar just att forhindra inplantering av fostret.   preventivmedel.nu/preventivmedel/hormonspiral/
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.

Alltså whaat? Så har INTE jag fått förklarat för mig.... jag har själv spiral och de säger att den gör att miljön i livmodern blir dålig för spermier o ägg att överleva i....och det är minimal risk att bli gravid med.,......
  • Jennie med ie
    Karolina86 skrev 2012-11-02 20:13:17 följande:

Alltså whaat? Så har INTE jag fått förklarat för mig.... jag har själv spiral och de säger att den gör att miljön i livmodern blir dålig för spermier o ägg att överleva i....och det är minimal risk att bli gravid med.,......
    Det är liten risk att ett befruktat ägg kan fästa sig och liksom må bra där, därmed anses den ha hög säkerhet, väldigt få får en konstaterad graviditet... Men som skrevs ovan: befruktningen kan ske (likväl som med p-piller t ex) och gör den det så gör spiralen det svårt för det befruktade ägget att utvecklas vidare.
  • idontlikeyou

Nej du är ingen mördare

• Zeus
    Jennie med ie skrev 2012-11-02 20:22:13 följande:
    Det är liten risk att ett befruktat ägg kan fästa sig och liksom må bra där, därmed anses den ha hög säkerhet, väldigt få får en konstaterad graviditet... Men som skrevs ovan: befruktningen kan ske (likväl som med p-piller t ex) och gör den det så gör spiralen det svårt för det befruktade ägget att utvecklas vidare.
    Det är/kan vara en kombination. Men det beror sannolikt på vilken typ av spiral man har också, hormonspiraler eller tex kopparspiral. 

• MoaElis

Att säga att det är mord med abort är ju som att påstå att det är kidnappning att använda kondom...

• Jennie med ie
    Zeus skrev 2012-11-02 20:24:17 följande:
    Det är/kan vara en kombination. Men det beror sannolikt på vilken typ av spiral man har också, hormonspiraler eller tex kopparspiral. 

Ja det är en kombination, vissa p-medel har som primärt syfte att hindra ÄL och vissa har som primärt syfte att hindra implantation av ett befruktat ägg och många bidrar med båda delarna. Oavsett vilket kan dock befruktning ske...
  • Marina80
    Zeus skrev 2012-11-02 19:35:51 följande:
    Det är precis vad jag frågar. Det finns inga som helst belägg för att ett embryo är vid medvetande eller ens "självständigt liv." 

Det kanske vi aldrig får reda på. Men grundtanken med ett embryo är att det skall bli en tänkande och kännande varelse. Det är det ju inte med cancern.
  • Blomma88
    rasajj skrev 2009-07-28 01:52:17 följande:
    Det forhindrar implantering av embryot. Darfor kan det inte tas for sent. Befruktning kan anda ske.  Precis som med spiral. Som jag inte heller skulle anvanda sjalv.

Jag ar inte saker pa var de saljs i Sverige om jag ska vara arlig. Har i USA saljs de pa drugstores, i receptbelagda avdelningen.
    Du måste vara emot att killar runkar med va? Du måste vara emot all form av sex där spermien inte sprutas in i kvinnan och befruktas va? Eftersom om killen lägger spermien i kondomen och slänger "avkomman" har han ju mördat? Eftersom då dör spermien och då har man "dödat" avkomman. Ne någon måtta får det faktiskt va! Om man ska vara emot aborter måste man också vara emot alla former, inte bara när man "själv" tycker det blir ett liv.
  • Marina80
    Blomma88 skrev 2012-11-02 20:44:27 följande:
    Du måste vara emot att killar runkar med va? Du måste vara emot all form av sex där spermien inte sprutas in i kvinnan och befruktas va? Eftersom om killen lägger spermien i kondomen och slänger "avkomman" har han ju mördat? Eftersom då dör spermien och då har man "dödat" avkomman. Ne någon måtta får det faktiskt va! Om man ska vara emot aborter måste man också vara emot alla former, inte bara när man "själv" tycker det blir ett liv.
    Varför måste man vara det?
  • Jennie med ie
    Blomma88 skrev 2012-11-02 20:44:27 följande:
    Eftersom just befruktningen är den avgörande punkten för många så faller ju de där måstena... Och det handlar ju just om vad man själv tycker här.
  • Zeus

Marina80, nej det är sant men innan detta skett så kan det väl knappast vara tal om mord? Precis som att krossa en grankotte inte kan ses som skogsavverkning?

• Marina80
    Zeus skrev 2012-11-03 06:45:51 följande:
    Marina80, nej det är sant men innan detta skett så kan det väl knappast vara tal om mord? Precis som att krossa en grankotte inte kan ses som skogsavverkning?

Nej inte med de värderingar och kunskap vi har idag. Men vad tycker vi om 20 år, 50 år? Det är viktigt att vi hela tiden för denna diskussionen då det faktiskt handlar om att avsluta ett mänskligt liv. I ett tidigt stadium men trots det ett mänskligt liv. Jag är nog emot abort rent etiskt och moraliskt MEN jag tycker att rätten till fri abort är varje kvinnas rättighet. Är det motsägelsefullt? Ja antagligen men jag står för det. Jag ser INTE ner på de kvinnor som gjort abort på något sätt eller tycker de är mördare (eller för den delen de personer som utför aborter). Jag tycker bara det är ledsamt. Men om någon av mina kompisar skulle göra en abort och de behövde mitt stöd så skulle jag finnas där till 100%.
  • Zeus
    Marina80 skrev 2012-11-03 09:29:38 följande:

Nej inte med de värderingar och kunskap vi har idag. Men vad tycker vi om 20 år, 50 år? Det är viktigt att vi hela tiden för denna diskussionen då det faktiskt handlar om att avsluta ett mänskligt liv. I ett tidigt stadium men trots det ett mänskligt liv. Jag är nog emot abort rent etiskt och moraliskt MEN jag tycker att rätten till fri abort är varje kvinnas rättighet. Är det motsägelsefullt? Ja antagligen men jag står för det. Jag ser INTE ner på de kvinnor som gjort abort på något sätt eller tycker de är mördare (eller för den delen de personer som utför aborter). Jag tycker bara det är ledsamt. Men om någon av mina kompisar skulle göra en abort och de behövde mitt stöd så skulle jag finnas där till 100%.
    Nej jag tycker inte det är motsägesefullt, jag tycker det är så man ska resonera. Man är fri att tycka vad man själv vill- det blir först ett problem när man försöker tvinga på sin egna åsikt på andra. 

För mig personligen blir det total blockering om jag stöter på personer som försöker få mig att ta en viss åsikt, det blir någon form av trotstänkande. Om personen tror jag är så dum att jag inte kan fatta mina egna åsikter så kan jag helt enkelt inte acceptera att det är en korrekt uppfattning som personen i fråga har. Jag vill bilda min egna och sedan finns det inget som säger att min uppfattning inte kan förändras med tiden. När jag var liten så var den finaste färgmönster jag visste rosa med gula prickar idag så är det nog bland det vidrigaste jag kan tänka mig, jag gillar blåa nyanser nu och gärna blått mot vitt.  
  • Loriyana
    MoaElis skrev 2012-11-02 20:25:13 följande:
    Att säga att det är mord med abort är ju som att påstå att det är kidnappning att använda kondom...

Stämmer inte. Barn blir till genom befruktning. En ensam sperma utan ägg kan aldrig bli en människa.
  • MoaElis
    Loriyana skrev 2012-11-03 13:38:21 följande:

Stämmer inte. Barn blir till genom befruktning. En ensam sperma utan ägg kan aldrig bli en människa.

Vadå stämmer inte? Jag tycker att det är samma sak, lika absurt.
Svar på tråden Är jag en mördare?