Marina80 skrev 2012-11-03 09:29:38 följande:
Nej inte med de värderingar och kunskap vi har idag. Men vad tycker vi om 20 år, 50 år? Det är viktigt att vi hela tiden för denna diskussionen då det faktiskt handlar om att avsluta ett mänskligt liv. I ett tidigt stadium men trots det ett mänskligt liv. Jag är nog emot abort rent etiskt och moraliskt MEN jag tycker att rätten till fri abort är varje kvinnas rättighet. Är det motsägelsefullt? Ja antagligen men jag står för det. Jag ser INTE ner på de kvinnor som gjort abort på något sätt eller tycker de är mördare (eller för den delen de personer som utför aborter). Jag tycker bara det är ledsamt. Men om någon av mina kompisar skulle göra en abort och de behövde mitt stöd så skulle jag finnas där till 100%.
Nej jag tycker inte det är motsägesefullt, jag tycker det är så man ska resonera. Man är fri att tycka vad man själv vill- det blir först ett problem när man försöker tvinga på sin egna åsikt på andra.
För mig personligen blir det total blockering om jag stöter på personer som försöker få mig att ta en viss åsikt, det blir någon form av trotstänkande. Om personen tror jag är så dum att jag inte kan fatta mina egna åsikter så kan jag helt enkelt inte acceptera att det är en korrekt uppfattning som personen i fråga har. Jag vill bilda min egna och sedan finns det inget som säger att min uppfattning inte kan förändras med tiden. När jag var liten så var den finaste färgmönster jag visste rosa med gula prickar idag så är det nog bland det vidrigaste jag kan tänka mig, jag gillar blåa nyanser nu och gärna blått mot vitt.