• kardemummakrydda

Vad bör man ha planerat innan man flyttar utomlands till tex. Asien?

Vad bör man ha planerat innan man flyttar utomlands till tex. Asien?

Min sambo kan engelska halvdant medan jag kan det flytande efter att ha studerat en kortare utbildning i London och rest mycket som yngre.

Är det ovanligt att mamman jobbar istället för pappan och då jag funderar på att skola om mig undrar jag vad för yrke med kortare utbildning (görna KY) jag bör satsa på som är lätt att få jobb inom utomlands?

• Svar på tråden Vad bör man ha planerat innan man flyttar utomlands till tex. Asien?
  • Lundby87

Tror att språket kommer kommma för hans del med efter ett tag borta. Men kanske han skall ta lite kvällskurser nu innan er resa bär av. Kanske skall kolla vad dem behöver inom landet ni skall komma till och där efter utbilda sig.

• kardemummakrydda

Det bästa för oss är nog att vi har jobb direkt då hyra osv måste betalas samt alla levnadskostnader.

Lundby87 skrev 2009-07-25 12:02:30 följande:
    Tror att språket kommer kommma för hans del med efter ett tag borta. Men kanske han skall ta lite kvällskurser nu innan er resa bär av. Kanske skall kolla vad dem behöver inom landet ni skall komma till och där efter utbilda sig.
  • kardemummakrydda

Planen är att jag först utbildar mig under max två år och sedan flyttar vi.

• Mrs Cykel

Vart har ni tänkt flytta? Har ni barn?

• kardemummakrydda

Funderar på Asien och vi har en liten plutt. :)

Mrs Cykel skrev 2009-07-25 12:06:09 följande:

Vart har ni tänkt flytta? Har ni barn?
  • Lundby87

men då har ni u två år på er båda att utbilda er kan ju han plugga extra engelska för att förbättra sina färdigheter

• Mrs Cykel
    kardemummakrydda skrev 2009-07-25 12:07:30 följande:
    Funderar på Asien och vi har en liten plutt. :)Mrs Cykel skrev 2009-07-25 12:06:09 följande:
    Var bor ni nu? I många städer i Sverige så finns ju bra utbildningar, både språk och vad du nu skulle vilja plugga. Om ni bor "på landet" så finns det ju även distansutbildningar.

Hur gammalt är er "plutt"? Kommer han/hon att kunna gå i någon form av förskola när ni flyttar? I vissa länder kan ju sådant kosta väldigt mkt, men jag har ingen koll alls på Asien.
  • Ulf Harrys Farsa

Tänk på att det är mycket svårt att få arbetstillstånd och visum längre än 3 månader i dom flesta asiatiska länderna.
    kolla upp hos dom intressanta ländernas ambassader eller konsulat innan.
    Risken finns att ni är hemma igen inom 3månader.

Svar på tråden Vad bör man ha planerat innan man flyttar utomlands till tex. Asien?