• nasse81

är tredje förlossningen värst?

jag ska få mitt tredje barn i april-10 o jag har hört från jättemånga att med tredje barnet är det värst. Det gör ondare o det tar längre tid.. Är det så??
    Sen har jag såna fruktansvärda eftervärkar!! Dom gör nästan lika ont som förlossningsvärkarna.. Med det första barnet fick jag alvedon, med andra fick jag alvedon+pronaxen o ett frö fasttejpat på utsidan av örat. Det skulle jag sitta o massera när jag ammade så att värken skulle försvinna. Funkade INTE!!! Hade fruktansvärt ont. Nu när det är dax igen så känner jag att jag måste VETA att jag kommer att få nåt starkare än alvedon.. Finns det nån med samma problem, hör gärna av er i såna fall!!

• Svar på tråden är tredje förlossningen värst?
  • Mimpo

Min tredje förlossning tog fyra timmar mina två första tog 5 tim och en halvtimme. Ont gjorde det men det är inget jag har blivit skrämd av då jag väntar mitt fjärde barn i December. Jag hade också hemska eftervärkar helst när jag ammade men jag fick bara alvedon och en till medicin (kommer ej ihåg namnet) men det hjälpte inte mycket. Så tredje förlossningen behöver inte ta längre tid den kan gå fortare också.

• Valkyrian1

För mig var det så att den tredje förl. var den bästa, tog snabbast tid, gjorde minst ont och jag hade inte såå hemska eftervärkar. /Kram

• lövet2

Nja, min tredje tog visserligen längst tid, men det var inga större problem med det. Jag satt och såg på OS och hade det rätt trevligt!

Now you´ve crossed the line!
  • Pixy

För mig var den tredje den absolut snabbaste (tog inte fullt 1½ timme) och enklaste. Men jag hade eftervärkar som var det värsta jag varit med om. Fick först alvedon tillsammans med ibumetin men det funkade inte och fick sedan nåt annat som jag inte alls kommer ihåg vad det hette men det funkade jättebra.

Hoppas det går bra för dig och lycka till!:)

• Fröken Juni

Min tredje förlossning gick snabbast men eftervärkarna var inte att leka med. Fick alvedon + nåt annat jag inte minns namnet på som jag åt under den första dygnet.

• Lotta71

Min tredje var a walk in the park! Mindre än 1 timme på fl, o gjorde inte ont.
    Men som de andra säger blir ju eftervärkarna kraftigare för varje barn. O det gjorde rejält ont tycker jag.
    Men det är det värt

• Dr Mupp

min tredje var väldigt annorlunda från de andra två. Om man räknar med latentfasen så tog det 18 timmar. Tar man bara den aktiva fasen så tog det en timme.

Så först hade jag 17 timmar med relativt harmlösa värkar som inte var så farliga, mest uttröttande. Sen sparkade det hela igång med en störtförlosnsing med värkar i ett. På slutet gick de så snabbt att jag inte ens hann förflytta mig till förlossningsängen utan han kom i den mjuka sängen. Eftervärkarna mins jag inte, så de kan inte ha varit så hemska. (får mest efterverkar när jag ammar och amningen gör mig dåsig så jag nästan somnar)

• Bessie

Puffar!
    Låter ju lovande, väntar på min tredje förlossning inom några veckor !

• Pellinell

Jag är också stirrig över tredje förlossningen (november), alla säger att den är värst. Kan det handla om att man själv är för kaxig och tycker att man kan det hela nu, förväntningarna är fel ställda och så blir man chockad av hur tungt det är?

• lollipop25

jag kan snart berätta för er, har snart bf

• Asereht

Den tredje är lite av en joker har mina bm sagt. Med det har de menat att den inte brukar följa det mönster som tidigare haft. Har man tex haft två förlossningar som kommit igång tidigare än bf kan man gå över med trean eller om man har haft två snabba förlossningar kan det hända att det tar längre tid med trean. Därmed inte sagt att det måste eller kommer att ta längre tid eller att det kommer att göra ondare.

Jag har hittills fött fyra barn (är gravid med mitt femte) och jag har har haft snabba förlosssningar över lag. Mina två första startade båda med vattenavgång och sedan ett uppehåll innan värkarna kom igång sedan var det fullt ös.

Med trean var det helt tvärt om. Det startade med värkar tidig morgon. Ganska långt mellan värkarna. Hann ta det lungt och slappna av mellan värkarna. Åt frukost, grejade lite, ringde runt till dem som behövde informeras för barnvakt osv + in till förlossningen. Fyra timmar senare började värkarna komma tätt men det var fortfarande hanterbart. Barnvakten dök upp och vi åkte in till förlossningen i lungt tempo. Även inne på förlossningen gick allt lungt och smidigt trots att värkarna stegrade och kom tätare så kunde jag slappna av mellan dem. När krystvärkarna kom blev det fullt ös, bebis flög formligen ut och samtidigt gick vattnet. 1 minut tog det att krysta ut honom.

Detta var min längsta förlossning och den tog nästan 6 timmar från första värk till färdigt. men det var också min favoritförlossning då jag hann med psykiskt och fick slappna av mellan värkarna. De två första var det fullt ös hela tiden och knappt något uppehåll mellan värkarna alls vilket var väldigt påfrestande fysiskt och det var näst intill omöjligt att kommunicera under tiden.

Så trean behöver inte bli värre, tror att orsaken till att man benämner tredje som en joker är just för att förloppet kan bli helt olika än tidiggare. Det betyder ju inte att det per automatik blir värre än tidigare. Så koppla av!

När det gäller efterfärkar har jag haft måttligt av den sorten och klarat mig fint på alvedon så där har jag inget svar att ge.

För den som är nyfiken så finns tre av mina förlossningsberättelser i bloggen här på fl.

♥ Grabbarna Bus, Syrran & Bulans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Sunshine83
    Valkyrian1 skrev 2009-07-24 10:01:58 följande:
    För mig var det så att den tredje förl. var den bästa, tog snabbast tid, gjorde minst ont och jag hade inte såå hemska eftervärkar. /Kram
    Ja jag håller med dig, så var det för mig oxå..Det var den bästa av dom....
  • LitenBlomma
    6 Små Älsklingar skrev 2009-08-01 13:10:24 följande:
    Min tredje förlossning var den kortaste och bästa
    Det låter ju lovande! Min 3:e kommer (förhoppningsvis) snart!
    Ludwig -02, Meja -08 & Ida BF 28:e Augusti -09
  • Ia 70

Är nog väldigt olika, men jag har hört att eftervärkarna ofta blir värre efter varje barn. Med 2:an var de jättejobbiga o smärtsamma så jag räknar med att det kan bli värre med trean. Men sak definitivt se till att jag får ngt bra mot det (bara Alvedon hjälper mig inte speciellt tyvärr)

Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
  • Alina 76

Jag var jätterädd inför trean (födde för 2 veckor sedan), men det blev mycket bra! Min värsta var utan tvekan första förlossning. Andra och tredje var ganska likadana när det gäller smärtan - alltså hanterbart. Krystvärkarna var snällare tredje gången, jag hade klart mycket bättre kontroll över vad som hände. Skillnaden var säkert att med tredje hade jag mycket starkare förvärkar och att det började inte på samma sätt som andra två.. De första två började med plötsliga starka värkar (12, resp. 6 timmar), tredje gången var det mensvärkar som gradvis övergick till kraftfulla värkar. Så jag vet faktiskt inte hur många timmar den tog - 19 från första känningen eller 3,5 från när värkarna var tillräckligt starka för att förstå att det inte längre var förvärkar... Dessutom så hade jag en falsk larm en vecka innan förlossningen... trodde det var på gång och hade värkar var 5 minut i 7 timmar (över natten), men sen försvann de...

Eftervärkar var värsta med andra för mig. Tredje gången förväntade jag mig värre smärta men klarade mig på alvedon + nåt mer (glömde vad det heter), som jag fick EN ända gång precis efter förlossningen. Hemma tog jag ingenting. Efter 2,5 dagar var alla eftervärkar borta!

• lollipop25

Alina 76 skrev 2009-08-12 19:29:50 följande:

Jag var jätterädd inför trean (födde för 2 veckor sedan), men det blev mycket bra! Min värsta var utan tvekan första förlossning. Andra och tredje var ganska likadana när det gäller smärtan - alltså hanterbart. Krystvärkarna var snällare tredje gången, jag hade klart mycket bättre kontroll över vad som hände. Skillnaden var säkert att med tredje hade jag mycket starkare förvärkar och att det började inte på samma sätt som andra två.. De första två började med plötsliga starka värkar (12, resp. 6 timmar), tredje gången var det mensvärkar som gradvis övergick till kraftfulla värkar. Så jag vet faktiskt inte hur många timmar den tog - 19 från första känningen eller 3,5 från när värkarna var tillräckligt starka för att förstå att det inte längre var förvärkar... Dessutom så hade jag en falsk larm en vecka innan förlossningen... trodde det var på gång och hade värkar var 5 minut i 7 timmar (över natten), men sen försvann de... Eftervärkar var värsta med andra för mig. Tredje gången förväntade jag mig värre smärta men klarade mig på alvedon + nåt mer (glömde vad det heter), som jag fick EN ända gång precis efter förlossningen. Hemma tog jag ingenting. Efter 2,5 dagar var alla eftervärkar borta!
    Så härligt, här går jag på bf+2 och förhoppningsvis startar det snart, men jag kan redan säga nu att jag har mer sd och mensvärk det hade jagaldrig med de andra, då började det med att s-propp lossnade, får se hur detta tar sig
  • lollipop25

I torsdags 20/8 fick vi vår lilla Elin efter en snabb och helt fantastisk förlossning.

Vtn avgång på morgonen kl 5.30 fick åka in för kontroll av just vtn avgång och ctg 14.30 sen åka hem igen, vi fick en igångsättningstid till 21:e.

Vi åkte och handlade lite mat och åkte hem och grillade , kl 19 fick jag värkar som var helt hanterbara, kl 20.00 ca blev det plötsligt från ca var 7 min och inte så starka nu 4-5 min mellan och väldigt kraftfulla så jag fick andas genom dom, ringde fl och dom sa att jag kunde komma när jag ville.

Var där inne 20.40 , var öppen 4 cm, fick ligga med ctg och sen vara uppe i rummet och gå, jag stod och gungade till Heartache on the dancefloor med Janet ...

Sen la jag mig ett tag och då kände jag att det tryckte på och bad min man larma, då kom bm in och då var jag öppen 6-7 cm men hon sa att jag kunde trycka på. 22.10 började jag krysta aktivt och 22.17 ploppade vår söta lilla Elin ut 3610 g och 52 cm , den minsta av våra 3 sötnosar och den som jag gått längst med bf +10

Denna gången använde jag endast min egen andning vilket funkade kanonbra, de andra 2 har jag haft lustgas men kännt mig lite groogy.

Vi är såå lyckliga

• lollipop25

Tack , detta var helt klart den bästa

Svar på tråden är tredje förlossningen värst?