• Linnika

    Nån som ätit Provera??

    Hej!

    Jag har precis fått ett läkemedel, Provera, som ska få min mens att komma igång.

    Undrar om det är nån som ätit sånna å har nåra erfarenheter av dom??

    Kom mensen igång första gången?
    Kom den igång under det att ni åt kuren?

    Jag har fått direktiven att äta en tablett om dagen i 2 veckor, sen göra uppehåll å då ska mensen komma efter 1-3 dagar.

    Nu är de så att jag började äta idag.
    Tog tabletten vid två-tiden, men vid sex-tiden så var de "redan" lite rött på pappret.
    Skumt enligt mig då jag trodde att de inte skulle komma nån mens alls förrän om 2 veckor, om ens då.

    Kan tillägga att jag inte haft min mens alls sedan vi fick ett X i slutet på februari -09
    Innan de hade ja mens 3 gånger från slutet av april -08 tills vi fick vårt plus i början av februari, de är alltså därför jag äter den här kuren. Ingen regelbunden mens.

    Så erfarenheter av Provera nån??


    ღ Pojkvännen ღ
  • Svar på tråden Nån som ätit Provera??
  • Embla82

    hallå! jag har ätit provera några gånger. Du kan nog inte få mens på 4 timmar med provera, så om du har mens nu så har den kommit spontant. Så kommer den igång kan du sluta med tabletterna.

    jag brukar äta tabletterna i 10 dagar och ca 3-4 dagar efter det får jag mens. Några gånger har jag bara behövt äta i 7 dagar och så har mensen kommit igång direkt typ på dag sju. Det blir lite olika :) Jag tror det har att göra med hur tjock slemhinna man byggt upp också.

  • Linnika

    Hej!

    Nu verkar de "lilla röda på pappret", bara ha varit just lite rött på ett papper å ingen mens.. Bara att fortsätta ann knapra Provera lite mer då.

    Men om ja har förstått dig rätt så kommer alltså mensen igång medans du äter tabletterna. De är alltså inte så att du äter i 14 dagar å sen när du slutar att öta dom så kommer mensen.

    För som läkaren förklarade för mig så skulle inte mensen komma förrän efter att jag avslutat min 14-dagars kur.

    Hmm..skumt att de är så olika..

    Ja måste nog ringa å kolla imorn..
    Jag vart lite chockad när min läkare ringde, eftersom de inte fanns tid för mig å mina "problem" förrän till hösten, så ja hann inte riktigt me i allt som sades.
    Dessutom höll ja på att parkera bilen, vilket inte gjorde mig så fokuserad på varken de ena eller de andra =)

    Hur är det med ÄL då??

    Äl kommer har man ju innan mensen..

    Hur ska man räkna när man har ÄL då?

    Alltså medans man äter tabletterna då..eller??

    Du får ursäkta att jag är väldigt förrvirrad, de blev många frågor nu.. =)


    ღ Pojkvännen ღ
  • Embla82

    hallå igen! Jag har ätit provera för att få mens, eftersom jag sällan har egen ägglossning. Oftast har det varit för att kunna starta en pergokur (tabletter som gör att man förhoppningsvis får äl) eller för att jag misslyckats med sprutförsök (också för att få till äl) och därmed avsluta cykeln med mens.

    De gångerna jag tagit sprutor som resulterat i för många äggblåsor har jag fått äta provera i sju dagar och börjat blöda typ på sista tabletten eller någon dag efter. Dessa gånger har jag haft ganska tjock slemhinna att blöda ut.

    Andra gånger har jag ätit 10 tabletter och oftast har mensen kommit ca 3-5 dagar efter sista tabletten. Så man vet alltså inte riktigt när mensen kommer. Men de tabletterna gör är ju att det liknar det hormon (progesteron tror jag) som kroppen producerar direkt efter äl och gör att man får mens.

    Proverar påverkar alltså inte äl - har du egen äl? Jag vet att vissa äter provera trots att dom har egen äl (och därmed bör ha egen mens?) och då börjar dom på dag 14 i cykeln, dvs då kroppen efter äl normalt skulle producerat progesteronet. Sen syftet med det vet jag inte riktigt, kanske för att få en mer regelbunden cykel.

    Det är inte bra att äta provera om det finns en chans att du blivit med barn. Men du kanske bara skulle äta en kur nu för att "starta igång" kroppen?

  • Linnika

    Hej!

    Jag känner mig äldigt, väldigt förvirrad av alltihop just nu.

    Vet inte om jag har egen ÄL, har haft de en gång iaf eftersom vi lyckades få ett plus då..mend e va ju i januari nån gång.

    Jag har dåligt koll på allt känner jag.

    LÄkaren förklarde lite konstigt för mig.. eller så räknar han me att ja har äl å att de löser sig själv bara jag äter den här kuren å sen hoppar de igång av sig själv.

    Fast han sa att ja skulle börja äta nu, å sen skulle ja köra igen i augusti den 20.

    Så ja vet inte jag.

    Men han sa ju ingenting om att de kan va dåligt att äta provera om man skulle bli gravid.

    Han sa däremot att dom ev. skulle kolla så ja har ÄL längre fram, men ja vet inte jag.

    Mycket förvirrande, måste prova få tag på nån på KK imorn.
    Ja lyckades ju sova bort telefontiden imorse =/

    Hmm.. De e ju dum att inte kroppen funkar som den ska, hade ju vare så mycke enklare..

    Äter du fortfarande Provera, eller har du fått regelbunden mens nu??


    ღ Pojkvännen ღ
  • Embla82

    det var inte meningen att göra dig mer förvirrad! Men mitt förslag är att du äter klart kuren provera, och sen får mens. Därefter kan du ju vänta och se, förhoppningsvis får du äl och sen egen mens. Men 20 augusti är ju inte långt borta, så har du inte fått mens igen då (vilket du inte borde eftersom det är för tidigt) så får ni ju hjälp då igen!

    Jag har pco och därför ingen egen äl (eller ca 2 per år). Så nej, provera har inte hjälpt mig att få igång min cykel. Jag ska börja äta provera om nån vecka för att få mens, och då ska jag påbörja vårt första ivf!

    Hoppas det går bra med proveran och att du får mens några dagar efter du slutat :)

  • Linnika
    Embla82 skrev 2009-07-21 14:37:25 följande:
    det var inte meningen att göra dig mer förvirrad! Men mitt förslag är att du äter klart kuren provera, och sen får mens. Därefter kan du ju vänta och se, förhoppningsvis får du äl och sen egen mens. Men 20 augusti är ju inte långt borta, så har du inte fått mens igen då (vilket du inte borde eftersom det är för tidigt) så får ni ju hjälp då igen! Jag har pco och därför ingen egen äl (eller ca 2 per år). Så nej, provera har inte hjälpt mig att få igång min cykel. Jag ska börja äta provera om nån vecka för att få mens, och då ska jag påbörja vårt första ivf! Hoppas det går bra med proveran och att du får mens några dagar efter du slutat :)
    =) De va inte menat så att de är DU som gör mig förvirrad, de e mer hela situationen som gör de.

    Men ja ska äta kuren, få mens.. Å sen hoppas på att min ÄL kommer när den ska. Sen ska ja börja äte tabletterna igen den 20 augusti.

    Sen får vi väl se då. Jag skulle få nån telefontid i september.
    Men ja hade hellre fårr komma in på ett besök å prata me dom.

    Hoppas iaf att allt kommer igång som de ska.

    Känns ju intre bättre när jag ALDRIG någonsin har haft koll på min ÄL tidigare heller.
    Jag vet ju inte ens när de är nomrlat att ha ÄL i en "normal" cykel.

    Jag trodde oxå att jag hade PCO, men dom kollade de i vintras å så va de inte.

    Hoppas att de går bra för er med IVF
    En annan fråga om de, bekostar man de själv?? Eller hjälper sjukvården till med de?
    ღ Pojkvännen ღ
  • Embla82

    Hmm, ok men då tycker jag nästan att du ska ringa om ett tag och fråga.
    Har man en 28 dagars cykel så har man äl ungefär på dag 14. Jag har aldrig haft äl så tidigt (trots tabletter för att framkalla äl).

    Du skulle ju kunna köpa äl-test och börja på dag 12 i cykeln och testa. Det konstiga tycker jag är att din läkare satt ett datum då du ska börja med tabletterna igen. För har du egen äl nu efter proverakuren så är det inte så bra att börja igen om du nu skulle bli gravid på den ägglossningen.
    Ring och fråga när det gått några dagar på den nya cykeln. Varför gör dom inte en utredning direkt om du inte har mens? (så ofta).

    Jag är ställd i landstingskön för ivf, men den är på ca 1,5 år. Min förra läkare ställde aldrig oss i kö så det är först när jag bytte läkare som vi blev placerade där. Men nu ska jag betala för privata försök eftersom jag inte har lust att vänta i 1,5 år. vi har i höst försökt i tre år så tanken på att vänta ytterligare känns inte så kul.

  • Linnika
    Embla82 skrev 2009-07-21 14:53:40 följande:
    Hmm, ok men då tycker jag nästan att du ska ringa om ett tag och fråga. Har man en 28 dagars cykel så har man äl ungefär på dag 14. Jag har aldrig haft äl så tidigt (trots tabletter för att framkalla äl). Du skulle ju kunna köpa äl-test och börja på dag 12 i cykeln och testa. Det konstiga tycker jag är att din läkare satt ett datum då du ska börja med tabletterna igen. För har du egen äl nu efter proverakuren så är det inte så bra att börja igen om du nu skulle bli gravid på den ägglossningen. Ring och fråga när det gått några dagar på den nya cykeln. Varför gör dom inte en utredning direkt om du inte har mens? (så ofta). Jag är ställd i landstingskön för ivf, men den är på ca 1,5 år. Min förra läkare ställde aldrig oss i kö så det är först när jag bytte läkare som vi blev placerade där. Men nu ska jag betala för privata försök eftersom jag inte har lust att vänta i 1,5 år. vi har i höst försökt i tre år så tanken på att vänta ytterligare känns inte så kul.
    Om man har ÄL dag 14 när börjar man räkna, alltså när är dag 1
    Jag känner mig jättekorkad, man jag e kass på sånt här.

    De verkar ju skumt, att ja ska fortsätta äta nästa kur, eftersom han sa att vi kan ha sex oskyddat å se vad som händer.

    Jag fick en remiss till en utredning ang. min mens i november-december(tror jag de var) sen fick vi en kallelse till utredning 7 Januari, vi fick prata lite å dom gjorde ett VUL på mig. de va då dom sa att ja inte har PCO. Sen fick killen lämna spermatest å dom skulle höra av sig.
    Men den 9 februari så fick vi ett pluss, men som den 25 febrari-1 mars visade sif vara ett utomkvedshavandeskap(X).
    Så egentligen skulle vi få komma in på utredningen igen nu i sommar.
    Jag fick en cellgiftsspruta för att få bort X:et å sen skulle vi vänta tills HCG-värdet var nere på noll.
    Värdet vara nere på 0 runt 28 april.
    Efter det så skulle ja vänta 2 månader på mens, fick ja ingen mens så skulle ja höra av mig till KK å få komma in på utredningen igen, men när ja rinde så fanns de ingen tid för mig, skulle få vänta tills i höst innan vi kom in igen.

    Men så ringde läkaren igår för att säga att han skrivit ut Provera..

    Lite krångligt menja hoppas att du förstod allt.. =) 

    Va dumt att inte din första läkare ställde dig i den kön. Varför??
    Förstår att de inte känns så kul att vänta.
    Jag ska ju inte gnälla eftersom vi "bara" föröskt i 1,5 år, halva eran tid alltså.
    Men ja kan förstå hur de känns. Om ja dubblar våran försökstid så skulle ja bli galen tror ja.. =/

    Tänk att de skulle va så svårt att bli med barn.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Embla82

    Dag ett är alltså första dagen på mensen. Det finns lite att läsa här på fl, bland annat där man kan räkna ut sin ägglossning, men det funkar ju tyvärr inte om man inte har regelbunden mens.

    Vad jobbigt med utomkvedshavandeskap. Låter inte kul :( Jag tycker du ska försöka få till en ny läkartid. I vilken kommun bor du? du kan ju alltid byta läkare - så svårt ska det inte vara att få tid. Men du verkar i alla fall fått provera för att få en blödning då, och förhoppningsvis kickar det igång din vanliga cykel. Men provera är inte ägglossningssstimulerande vilket du behöver om du inte har mens så ofta. Så du borde kunna ringa dom och be om att få pergotime. Du kan ju googla lite på det för att kolla om det kan vara något för dig kanske. Annars är det ju bra att vänta och se vad som händer efter din proverakur.

    Min första läkare ställde inte mig i kö för att jag blev gravid i slutet på 2007, men fick missfall. Därför tyckte han att det skulle funka igen, och gjorde inget spermaprov på min sambo. Nu i januari när jag bytte klinik så gjorde han provet och det visade sig tyvärr vara nedsatt, så dom ställde oss i kö direkt. Dock så det ju 1,5 års väntetid i sthlm. Ja - jag kunde aldrig drömma om att det skulle vara så svårt att bli med barn.

  • Kairi

    Läser om Provera efter att ha fått det för att INTE ha mens! Men överallt jag läser nu så verkar det ju ha totalt motsatt effekt?! 😳😳 Jag fick det pga av rikliga blödningar som sänkte mitt hb rejält! Som en extra åtgärd om jag inte blev blödningsfri av p sprutan. 

Svar på tråden Nån som ätit Provera??