• merenwen

38 år...för sent?

Hej!
    Jag är 38 år (snart 39) och vill nu skaffa barn med min sambo. Ingen av oss har barn sen tidigare, så det är första gången.
    Vet att det kan vara för sent, men jag hade ju inte tänkt att det skulle ta sån tid innan jag träffade Mannen i mitt liv...

Vi försökte i alla fall för första gången i maj, och jag var ganska inställd på att det skulle vara för sent, eller att det i alla fall skulle vara svårt och ta tid.
    Döm om vår förvåning och chock när jag blev gravid med en gång, på första försöket! Blev så otroligt lycklig! Hade ju trott att det var kört och att vi aldrig skulle få bli föräldrar.
    Dock hann jag bara vara lycklig i tre dagar innan jag fick ett tidigt missfall. Blev helt knäckt. Upp som en sol och ner som en pannkaka...

Så nu undrar jag förstås om det, trots allt, är kört? Kanske jag fortfarande kan bli gravid, men att det alltid kommer att sluta med missfall...?

Är det någon annan i min ålder som har erfarenheter av detta? Kan det vara så att åldern spelar en ett spratt genom att man blir gravid men att fostret sen inte kan fästa och stanna kvar?

• Svar på tråden 38 år...för sent?
  • pussgurkan86

det är svårare att bli gravid ju äldre man är. bara för att man får ett missfall så betyder det inte att man kommer att få ett till.

hoppas det går vägen för er.

• cri

Jag är själv inte så gammal ännu, har inte försökt få barn heller.

Fysiskt så är det ett faktum att det är svårare att bli gravid eller kunna genomgå en graviditet "ju äldre man blir" som kvinna.

En bekant till mig fick första vid 33/34 och andra vid 37/38. Naturlig väg och inga komplikationer under graviditeten, förlossning eller efteråt. Båda barnen är friska. Dock är det individuellt.

Det är inte alla som avlar barn när kroppen är "mest lämpad" för det...eller som träffar en hyfsad man att avla med (vissa gör det ändå iofs.).

• Moncabang
    cri skrev 2009-07-19 18:09:17 följande:
    Jag är själv inte så gammal ännu, har inte försökt få barn heller.
    Tror inte att 38 räknas som gammalt! Det är efter 40 som man får mycket mindre chans att bli gravid. Och då är man ändå inte gammal.
    Det fertila maskineriet minskar ju äldre man blir. Men snälla, kalla inte en 38-åring för gammal. =)
  • annie 77

när min lillebror föddes så var min mamma 41 år gammal, så visst går det

• cri
    Moncabang skrev 2009-07-19 18:28:57 följande:
    Tror inte att 38 räknas som gammalt! Det är efter 40 som man får mycket mindre chans att bli gravid. Och då är man ändå inte gammal. Det fertila maskineriet minskar ju äldre man blir. Men snälla, kalla inte en 38-åring för gammal. =)
    Nej, jag menar inte att 38 år är gammalt.

Jag är själv inte 38 år ännu- det var det jag menade.
  • merenwen
    cri skrev 2009-07-19 18:09:17 följande:
    Fysiskt så är det ett faktum att det är svårare att bli gravid eller kunna genomgå en graviditet "ju äldre man blir" som kvinna.iofs.).
    Jo, visst vet jag att det är så... jag undrade mest om det är vanligt att man "bara" blir gravid, men aldrig lyckas fullfölja en graviditet när man närmar sig 40. Men naturligtvis vet jag ju att det är individuellt.
  • merenwen
    Moncabang skrev 2009-07-19 18:28:57 följande:
    Tror inte att 38 räknas som gammalt! Det är efter 40 som man får mycket mindre chans att bli gravid. Och då är man ändå inte gammal. Det fertila maskineriet minskar ju äldre man blir. Men snälla, kalla inte en 38-åring för gammal. =)
    Håller med där! Jag känner mig absolut inte gammal...är bara orolig att äggen ska vara för gamla och att det inte ska funka. Fast mensen är ju regelbunden som en klocka och allt ser bra ut inuti, så det är väl bara att försöka igen!
  • relan

Det är vanligare att få missfall när man är äldre.
    Jag började försöka bli gravid vid 38 jag också, och fick först 2 missfall. Har nu en son på 1 1/2.
    Generellt kan man väl säga att det troligtvis inte är för sent, men att det snart blir det. Det brinner lite i knutarna, så jobba på!

• carina1

Hallå här,det e int e försent,jag e 44 år o gravid i o fö sig med fjärde barnet men ändå.

• merenwen
    relan skrev 2009-07-19 20:43:17 följande:
    Det brinner lite i knutarna, så jobba på!
    Precis...det är just det. Vet att det är vanligare med missfall om man är äldre...samtidigt som man har så lite tid kvar så att man inte "har tid" med missfall, om du förstår vad jag menar.
  • allinuggunilla

hej
    själva försöker vi med vårat fjärde efter ett missfall men vi har ochså fött tre jätte söta o goa barn,och är 37 år,inte gammalt.
    I min värld är det vårt femte , men väljer att prata tyst om det, pga folks olika inställningar,kan bli jobbigt o förklara sig och försvara sig ...
    Pratar bara m dom absolut närmaste om sånt,och med er...
    som har historier bakom er oxå...

• Mjau83

En släkting till mig fick missfall för några år sedan, tror att hon var 38 eller 39 då. Något halvår senare blev de gravida igen och den ungen är nu snart 2 år och hur frisk och pigg som helst! Dessutom väntar de ett syskon inom ett par veckor... så ge inte upp! :)

• drakvinge

Se det såhär, du kan bli gravid. Det är ju jättebra.
    Sen att det inte gick vägen första gången du blev gravid är ju jättetråkigt, men det är inget som säger att det inte kommer att gå vägen nästa gång du blir gravid!

Svar på tråden 38 år...för sent?