• emelia

Blandras bc med dansksvensk gårdshund.

Hej jag har en blandras av border collie och danska svensk gårdshund. Underbar liten varelse. Nu skulle det vara kul att dela åsikter om denna blandning. Har hört mycket ris om denna blandning även lite ros ...
    kram

• Svar på tråden Blandras bc med dansksvensk gårdshund.
  • janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 14:22:05 följande:
    Då säger man enkelt och korrekt att det är en blandning mellan engelsk springer spaniel, labrador och irländsk setter
    anger fortfarnde i procent eftersom jag faktiskt vet och att han fått utseende från alla hundraserna. du får gärna skriva utan procent om du vill det och du får nog acceptera att andra gör det. :)
  • lilletrille

Min spontana tanke är: "varför blanda raser överhuvudtaget, och framföralt, varför blanda en vallhund med en gårdshund/sällskapshund?"

När man blandar två raser vet man aldrig vilken egenskaper den får, och det är ren lottning som avgör om det är en hund som passar dig.
    Tant Agda 75 kan med andra ord riskera att få ett litet monster som begöver jaga eller valla när hon egentligen ville ha en liten sällskapshund.
    Kollar man på blocket så är det väldigt ofta blandisar mellen två eller flera totalt olika raser som placeras bort. Just för att det blev mer hund än vad köparen hade tänkt sig..
    Sen det här med hälsa, där kan jag skriva en hel bibel med åsikter så jag tänker inte ge mig in på det.

Dock finns det många trevliga blandisar, och med rätt hantering är det säkert en kanonhund du har där hemma :)

Jag har inget i mot blandraser, bara just fenomenet blandrasavel, eller oseriös avel över huvud taget. Även renrasavel med extrema och ohälsosamma exteriörkrav.

• janniahlholm
    lilletrille skrev 2009-07-20 15:01:18 följande:
    Min spontana tanke är: "varför blanda raser överhuvudtaget, och framföralt, varför blanda en vallhund med en gårdshund/sällskapshund?" När man blandar två raser vet man aldrig vilken egenskaper den får, och det är ren lottning som avgör om det är en hund som passar dig. Tant Agda 75 kan med andra ord riskera att få ett litet monster som begöver jaga eller valla när hon egentligen ville ha en liten sällskapshund. Kollar man på blocket så är det väldigt ofta blandisar mellen två eller flera totalt olika raser som placeras bort. Just för att det blev mer hund än vad köparen hade tänkt sig.. Sen det här med hälsa, där kan jag skriva en hel bibel med åsikter så jag tänker inte ge mig in på det. Dock finns det många trevliga blandisar, och med rätt hantering är det säkert en kanonhund du har där hemma :) Jag har inget i mot blandraser, bara just fenomenet blandrasavel, eller oseriös avel över huvud taget. Även renrasavel med extrema och ohälsosamma exteriörkrav.
    du har helt korrekta åsikter. att köpa en blandrashund är ALLTID en chansning! dock vill jag tro att anledningen till att det är mycket blandrashundar som ligger ute för omplacering oftast är för att;

folk som bestämmer sig för att skaffa hund utan att tänka igenom det ordentligt oftast köper blandras eftersom de är billigare. de har aldrig haft hund förut och bryr sig inte om raserna som finns i hunden utan tittar om de är söta eller inte..
    sedan får de hem en hund som (faktum är ju faktiskt är blandisar ofta kan vara lite svåra..) inte är lika lätt att ta hand om som de trodde så då ska den omplaceras.. BLÄ! för sånt.

En renrasig hund tänker man sig både 1 och 2 gånger för innan man köper just pga att de kostar mer tror jag..
  • enlitenbitkaka

men om man är seriös OCH har pengarna - varför gör man inte sig själv och hunden en tjänst och köper renras?

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Bemidii

Nu kan jag inte så mycket om Dansk-Svensk Gårdshund, men är inte de en jakt hund?
    Isåfall vore det inge höjdare att blanda en jakt hund och en vallhund.

• lilletrille
    janniahlholm skrev 2009-07-20 15:31:33 följande:
    du har helt korrekta åsikter. att köpa en blandrashund är ALLTID en chansning! dock vill jag tro att anledningen till att det är mycket blandrashundar som ligger ute för omplacering oftast är för att;folk som bestämmer sig för att skaffa hund utan att tänka igenom det ordentligt oftast köper blandras eftersom de är billigare. de har aldrig haft hund förut och bryr sig inte om raserna som finns i hunden utan tittar om de är söta eller inte..sedan får de hem en hund som (faktum är ju faktiskt är blandisar ofta kan vara lite svåra..) inte är lika lätt att ta hand om som de trodde så då ska den omplaceras.. BLÄ! för sånt.En renrasig hund tänker man sig både 1 och 2 gånger för innan man köper just pga att de kostar mer tror jag..
    Det handlar inte om att blandisar kan vara lite svåra, utan att man aldrig vet vad man får. Du ser en sak och får en annan..
    Visst...pengar spelar också stor roll. Inte många som impulsköper en söt valp för 15-20000.
    Dock är det ett faktum att oseriösa uppfödare ofta är lika oseriösa på alla plan. En bra uppfödare säljer inte en hund till en person som han/hon inte anser vara lämplig, medan en "buskavlare" kanske säljer hur som helst.
  • janniahlholm
    lilletrille skrev 2009-07-20 16:17:11 följande:
    Det handlar inte om att blandisar kan vara lite svåra, utan att man aldrig vet vad man får. Du ser en sak och får en annan.. Visst...pengar spelar också stor roll. Inte många som impulsköper en söt valp för 15-20000. Dock är det ett faktum att oseriösa uppfödare ofta är lika oseriösa på alla plan. En bra uppfödare säljer inte en hund till en person som han/hon inte anser vara lämplig, medan en "buskavlare" kanske säljer hur som helst.
    absolut. ofta är kennlarna mer seriösa och vill ha ut sina hundar till folk som kommer meritera dem. detta är såklart mer önskvärt!

jag menade ju precis det, känns lite som att du förvränger allt jag säger.
    menade just det, att när man köper en blandras för att den är söt och man vet inte alls vilken mentalitet hunden får. är man då inte kunnig nog att kunna ta hand om en hund som inte "blev som man trodde" så säljer man nog.
  • janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 15:34:30 följande:
    men om man är seriös OCH har pengarna - varför gör man inte sig själv och hunden en tjänst och köper renras?
    absolut. det är helt klart önskvärt. jag skulle dock ALDRIG göra mitt köp ogjort. min blandis är den underbaraste hunden man kan tänka sig. jäkligt synd att man inte får tävla bruks med blandisar.. :(
  • enlitenbitkaka
    janniahlholm skrev 2009-07-20 16:33:50 följande:
    absolut. det är helt klart önskvärt. jag skulle dock ALDRIG göra mitt köp ogjort. min blandis är den underbaraste hunden man kan tänka sig. jäkligt synd att man inte får tävla bruks med blandisar.. :(
    Jo blandisar kan vara underbara hundar, är själv uppvuxen med två helt fantastiska blandishanar. Men förstår ändå inte varför man väljer blandras framför renras om man har möjlighet att köpa en renras?
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • emelia

ok skall se om jag kan samman fatta litta.. Min lilla blandis e dock bara 13 veckor . jag är uppvuxen med blandisar som renrasiga och varför det blev denna sort vet jag inte riktigt .. tanke var att jag ville ha en hund som är social lätt lärd och bra att tävla med som jag har tänkt att göra med detta lilla knyte.. Och båda sorterna är underbara att tävla agility med tex Jag vet att många tycker att det är en knepig blandning men men vilken hund renrasig som blandis kan bli knepig . finns det ingen som har en sådan här blandning nyfiken på att höra litta åsikter...

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Blandras bc med dansksvensk gårdshund.