• Julibarn

"ansvar" för 8,5-åring

Min sambos dotter som är 8,5 år är här varannan helg, och nu på sommaren ca 2-3 veckor i sträck.
    Vad tycker ni hon ska behöva ta ansvar för när hon är här? hon får i princip hur mycket godis och sånt hon vill, det är jag som får säga till att hon inte ska proppa i sig hela tiden.
    Ska man kanske köra med att hon får en peng att köpa det hon vill för, mot att hon städar och plockar bort från bordet efter sig när vi ätit.
    Eller ska man låta henne få godis och sånt utan att behöva ta ansvar bara för att hon är här så sällan?

• Svar på tråden "ansvar" för 8,5-åring
  • milla   1982

att plocka bort från bordet efter sig själv när man är 8,5 år är en självklarghet tycker jag, inget som ska belönas.

men annars är det väl bra att hon får hjlpa till lite med städning odyl mot en liten peng. nyttigt för barn att lära sig att hjälpa till och att föräldrarna visar uppskattning för hjälpen, så barnen får känna sig lite duktiga 
    Felix - 20080618 ~*~ lillasyster - BF20090929
  • tre barn o hund

Jag tycker också att det är en självklarhet att man tar undan sin tallrik från bordet när man ätit klart och håller hyfsad ordning på sitt rum, knappast något som man behöver belöna?
    Däremot om man verkligen STÄDAR sitt rum t.ex det är en annan sak. Sedan vet jag inte om du tycker det stora problemet är att hon äter för mycket godis eller att hon inte tar undan efter sig ;)

• Julibarn

problemet är att hon får massa godis, får sitta vid datorn hur mycket hon vill och massa andra "previlegier" utan att behöva ta nåt ansvar.

jag tycker att min sambo ska sköta den uppfostringsdelen, men han verkar inte bry sig för hon är här så sällan. men jag känner att det borde vara samma regler för henne nu, som det skulle vara om hon bodde här jämt.

när mina barn är i den åldern ska de få veckopeng mot att de håller ordning och de ska inte få sitta framför varken dator eller tv flera flera timmar om dagen.

Svar på tråden "ansvar" för 8,5-åring