Nr 2 var en drömförlossning jämfört med 1:an. Har en liten kortfattad berättelse här:
11:e mars 2008. Hade gått över 4 dagar och vaknade på morgonen av att det molade lite. Första barnet föddes på 3,5h så jag hade blivit lovad att få komma in för bedömning så fort jag behövde det. Vi har 45 min till BB plus att stora pojken skulle till barnvakt. Så när molande började kännas som förvärkar ringde jag in och frågade om vi fick komma. Jag fick komma in, de satte ctg, läste mitt brev och ställde de obl. frågorna. Sedan blev jag lämnad ifred, precis som jag ville. Vi lyssnade på musik och jag profylaxandades i 1h. Min bm kom bara in någon gång och kollade remsan och lämnade saft och nyponsoppa. När timmen gått kollade hon hur mycket öppen jag var eftersom jag bara hade 2 värkar/10 min. Öppen 3 cm. Jag fick frågan om smärtlindring, precis som jag ville att de skulle göra, men avböjde tills vidare och bad dem att fråga igen senare. Däremot så tackade jag ja till att ta ett bad, det kändes naturligare! Min man parkerade om bilen och sen gick vi till badet som låg längre ned i korridoren. Supermysigt rum med tända ljus! Tyvärr så hann jag bara ligga där i 10 min innan jag kände mig kissnödig och ringde på klockan. Precis då kände jag även den första krystvärken, hela kroppen böjde sig och jag började att stöna samt känna ett tryck nedåt som att jag skulle göra nr2. Min bm kom in och när hon hörde mig stöna så sa hon bara -oj, oj, oj, det här gick fort, nu får vi snabba oss till rummet! Hon hjälpte mig upp och torkade av mig lite snabbt, tog mig under armen och halvsprang till rummet igen. Var då öppen 7 cm och efter en liten stund gick vattnet. Det flög genom halva rummet och en bm och en uska fick förskräckta hoppa åt sidan. :) Krystade sen i 5 min och så var hon ute! Fick 2 små rispor som syddes med 2 stygn vardera. På 1h och 50min hade jag öppnat mig från 3cm till bebis på magen!
Fikade, kissade, duschade, klädde på mig, sminkade mig och åkte hem efter de obl. 6h. Drömförlossning!