• NochA

Styv, bonus eller plast?

Vad är det för skillnad på styv-, bonus-, plast förälder? Vad säger ni? Eller lägger ni till nån av dessa överhuvudtaget eller kallas den "icke biologiska föräldern" helt enkelt mamma, pappa eller personens namn? Undrar oxå vad ni kallar extra förälderns föräldrar?

Barnets biologiska mamma, pappa, mor o far föräldrar är närvarande i vår situation. Antar att det är lite annorlunda om t.ex inte den biologiska pappan har nån kontakt med barnet.

• Svar på tråden Styv, bonus eller plast?
  • AnnanAnna

Min man har en dotter sedan tidigare. Hon kallar mig vid mitt namn, jag kallar mig inte styvmamma eller något annat med mamma till henne i vår familj. När jag pratar om henne säger jag vanligtvis "min mans dotter", ibland för att förenkla säger jag styv- eller bonusmamma, men det är väldigt sällan.
    Mina föräldrar är också deras namn, inget "plastmorfar" eller något sånt.
    Jag tycker inte man behöver kalla familjemedlemmar för just mamma, pappa, mormor, morfar när de inte är det, och särskilt om barnet har den delen av släkten närvarande. Men det gör man ju som man vill förstås

• Skruttensmamma

Jag har en bonusdotter på snart 14 år. Jag benämner henne ofta "bonusdotter" när jag pratar med andra. Men hon kallar mig vid namn och det är det som känns mest naturligt. Jag är inte hennes mamma och kommer aldrig göra anspråk på att vara det. Jag kan kalla mig bonusförälder, men säger mycket sällan bonusmamma, för mamma tycker jag att det har man bara en.
    Styv har negativ klang för mig. Och plast låter inte heller bra. Varken jag eller bonusdottern är av plast.
    Jag och min sambo har en gemensam son oxå och jag säger ogärna att de är halvsyskon, för ingen av dem är halv.... De är syskon helt enkelt.
    Bonus låter positivt och för mig är hon en bonus. Jag är glad att hon finns! Och så har jag sett det från början.

• en blev två

Jag har en gummi mamma och tre gummi systrar

• Mittilvet

Min sambo har ett barn sedan innan så vårat barn har ett halvsyskon som är hemma hos oss varannan vecka.

Lyckligtvis har det barnet slutat treva efter bekräftande respons med inlärda ord som "bonusmamma" och kallar mig sedan ett bra tag tillbaka vid namn, precis som andra gör.

Att sätta låtsasord framför äkta är ett påfund jag aldrig förstått, det finns mamma, pappa, barn, syskon, halvsyskon osv, förstår inte hur svårt det kan vara?

Rätt hemskt att det finns de som verkar tro att man inte kan ha en relation ifall man inte låtsas vara något tycker jag, har folk sådant bekräftelsebehov så finns det annan hjälp att få, det räcker nog inte med ett litet låtsasnamn, problemet är djupare än så.
    Enligt min mening.

• jelena2

Jag har vuxit upp i en rörig familj och har alltid kallat min styvmamma och styvpappa vid namn. När jag har pratat om dem så har jag alltid refererat till dem som styvföräldrar för att andra ska veta vilka jag pratar om. Låtsas- eller plast tyckte jag var jättefult och bonus fanns inte på den tiden. Det uttrycket verkar ha kommit på senare år och det tycker jag låter fint.
    Jag har även haft en styvmormor, men har oftast kallat henne för min halvsysters mormor. Jag har aldrig haft problem med allt detta, men min omgivning har ofta baxnat!

• Fiia85

Min bonusdotter kallar mig för mitt namn men om hon ska
    förklara vem jag är för tex sina kompisar 
    då säger hon bonus eller plastmamma...

Jag själv ser mig som en bonusmamma...
    Styvmamma har en sådan negativ klang i mina öron..
    Det för tankarna till snövit,askungen o törnrosa...

Det är ju faktiskt så att det är en bonus att få en "mamma" till..
    och med bonusen kommer ju en bonus mormor o morfar å massa bonus kusiner o bonus syskon m.m... listan kan göras lång men allt blir ju en bonus för barnet..

*Saknaden,Tomheten och Längtan är smärtsam*
  • TessaS

jag kallas vid mitt namn av min mans barn, men vi använder plast, bonus eller styvmamma för att förklara min "roll" i deras familj.

Jag har försökt få dom att kalla mig elaka styvmamman, men de jäkla ungarna bara skrattar och säger att jag inte är elak...

• Impertiff

Jag kallas vid namn av bonusbarnen. När de berättar om mig för andra är jag deras styvmamma - de har själva kommit på det. Skulle kanske själv föredra bonus eftersom det har lite "bättre" klang än styv med tanke på den elaka styvmodern *S*

Jag ser mig själv som en vuxen i deras liv. Bonusmamma är hm... kanske rätt, men ändå är jag inte mamma till dem, de har ju en mamma och en pappa som är toppen för dem. Men jag tar iofs samma ansvar som en förälder gör... så en bonusmamma eller helt enkelt en vuxen i deras liv är jag.

• Impertiff

Just ja, TS frågade ju också vad extraförälderns föräldrar kallades.
    I vårt fall är det mina föräldrar och de kallas alltid vid namn.
    För vår gemensamma dotter är det mormor och morfar, men för bonusbarnen är det bara förnamnen.

Svar på tråden Styv, bonus eller plast?