• Singha01

Hur hanterar ni det psykiska måendet under IVF-behandlingarna??

Vissa mår ju bra genom hela IVF-behandlingen och reagerar inte alls på de förändringarna i kroppen som hormonerna medför. Andra mår riktigt dåligt.

Själv tillhör jag kategorin som mår sisådär. Under förra behandlingen mådde jag inte särskilt bra under sista delen av spray-perioden. Var sur, tvär, ledsen...och ibland riktigt elak. Under sprut-perioden gick det mycket bättre och ruvningen var ju sedermera både glädjefylld och en riktig psykisk pina !! Denna gång har jag inlett behandlingen med p-piller och jag mår som...ja, jag vet inte vad. Ena stunden har jag lust att slå ihjäl alla i min omgivning som är så oförstående och rent "dumma i huvudet" (enligt min åsikt då), nästa stund gråter jag, jag har täta migränattacker och känner mig konstant trött. Trots att jag vet att detta mående är övergående och att jag snart slipper pillren så kan jag inte låta bli att fundera över hur jag överreagerar på allt!!

Hur gör ni andra för att ta hand om er själva under behandlingstiden? Hur hanterar ni dåligt mående?

• Svar på tråden Hur hanterar ni det psykiska måendet under IVF-behandlingarna??
  • Analuna

Hej!
    Jag är inne på mitt tredje IVF-försök nu och har mått rätt så uselt under såväl sprayningen som sprutorna. Den psykiska biten tycker jag var svårast de två första gångerna. Jag kände en sådan press på mig själv att lyckas och kunde inte tänka på något annat. När jag blev gravid vid mitt första försök kände jag en stor glädje men samtidigt en otrolig stress - en stress som jag misstänker bara var till ondo. Den graviditeten slutade i MF och efter den andra gången (som misslyckades) har insikten att det som jag faktiskt har gått och går igenom faktiskt inte är så vanligt hjälpt mig i allt mitt illamående och usla humör.

• fröken fru

Jag kan inte hantera stressen alls, jag funderar på om jag kan gå i genom detta igen,
    jag mår skit dåligt idag är missfallet ett faktum och allt känns som en grym lek. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att detta skulle vara så hemskt att gå igenom hur klarar ni andra det
    Analuna jag känner precis som dig , jag skiter snart i det här orkar inte känna så här en gång till
    förlåt för fröken negativ men i dag är en skit dag

• pemi

Tja, vet knappt hur jag hanterar det. Förra behandlingen gick jag på akupunktur, det "jämnade ut" humöret och jag slapp att ha den hemska huvudvärken under sprayningen. Det kommar jag helt klart gå på igen inför nästa behandling. Går även nu inför FET om någon vecka. Den övriga berg och dalbanan som ett MA/MF innebär får man nog hantera som en "vanlig" sorg. Dvs gråta, rasa, vara arg, ledsen osv. För oss tog det lite tid. Vi gjorde iofs ett FET efter men tog sedan en 9 mån paus med ivf för att "hitta rätt" igen. Kände att vi inte orkade med pressen direkt igen. Tycker det är så orättvist att man ska behöva få MF också efter allt annat strul.

Kram på er!

pemi

• Analuna

Fröken fru: Jag satt hemma och störtgrät i över en vecka efter mitt MF och inga tröstande ord kunde ha lindrat min sorg. Ge dig själv och din man den tid du/ni behöver för att sörja - det är ju trots allt en stor sorg som ni går igenom. Även om du känner att du inte orkar just nu så kan jag nästan lova dig att den kommer tillbaka.
    *kram*

• SEVAS

Hur har ni mått kroppsligt efetr återinföring? Jag mår illa och magen är jätte svullen och öm sedan ett par dagar. Tacksam för de svar jag kan få. 

Svar på tråden Hur hanterar ni det psykiska måendet under IVF-behandlingarna??