När ta bort bältesstol?
Hej!
Är det någon som vet när man kan ta bort ryggen från bilstolen samt när man kan ta bort kudden helt och hållet?
Hej!
Är det någon som vet när man kan ta bort ryggen från bilstolen samt när man kan ta bort kudden helt och hållet?
Barnet måste enligt lag sitta på kudde tills de är 135 cm långa. Rekomendationen är också att de ska vara 10-12 år för att höfterna ska vara tillräckligt utvecklade för att säkerhetsbältet ska fungera optimalt.
Min 9-åring sitter fortfarande bra i sin Rallysport och kommer få fortsätta så länge han får plats.
Eftersom det är säkrare med bältesstol så har man väl ryggstödet kvar så länge det går?? Varför ta bort det annars?
Ryggstödet på en bältesstol behöver man inte ta bort alls, det finns egentligen ingen anledning.. om barnet absolut inte får plats dvs. Annars ska ryggstödet alltid sitta där, det är säkrare.
Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild skyddsanordning såsom bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Och upp till 10-12 år rekommenderas det (men minst 135cm alltså..)
Här kan du se skillnaden mellan bara bältesstol och bälteskudde www.which.co.uk/reviews/child-car-seats/page/how-we-test-child-car-seats
Så länge bältet sitter rätt så borde det väl inte göra något om han lutar sig lite framåt, men det beror såklart på HUR mycket han lutar sig.
Utan ryggen så finns det ju heller inget som styr bältet, så det sitter rätt över överkroppen. Så se till att bältet ligger rätt över halsen/axeln/bröstet om ni inte använder ryggen.
Tacl ska kolla länken.
Han har så lång rygg, så bältet sitter rätt utan ryggen.
Som svar på din fråga - så länge bältet sitter rätt så är det OK att ha utan ryggen, men det finns inget som säger att man varken ska eller bör ta bort ryggen över huvudtaget. Den gör ju ingen skada direkt, tvärtom Men det finns ingen "rekommenderad" ålder då man kan ta bort ryggen, det beror lite på barnets längd osv. Ett litet barn som sitter på enbart en kudde kan glida ur bältet. En bältesstol "låser" ju fast barnet lite bättre även om ett så litet barn såklart ska sitta bakåtvänt.
En sak får jagh inte ihop med filmen.
Nog satt bältet i rätt höjd på dockan med enbart kudde? HUR kunde den så lätt åka ur? Det borde ju gälla även vuxna att det är lätt att åka ur?
Vi har Britaxstolarna med djupa huvudskydd, så det blir ju ganska långt han lutar sig fram och då åker ju bältet lite på sne. *ryser*
Det är inte lätt. Just nu önskar jag att man inte åkte bil alls.
Vuxna har ju oftast liiite större överkropp än barn barn har så smala axlar så bältet har ju inte så mycket "yta" att sitta på, varför bältet nog lätt glider iväg eftersom en krock aldrig är helt "rak" dvs bilen, och passagerar, glider ju ofta åt något håll.
Min 7.5 åring (126cm) sitter jätte bra i sin akta rallysport o lär få sitta på den tills han vuxit ur den. Ser ingen anledning till att ta bort ryggen.
Jag svarar som de andra; det är säkrare att ha ryggstödet kvar så länge barnet inte har vuxit ur det. Men naturligvis KAN du ta bort det när du vill, likadant som man KAN använda bara bälteskudde redan från 4-5års åldern. Men det är bättre med en bältesstol med ryggstöd.
Lagen på 135cm ger jag inte mycket för...jag menar det går inte bara att följa lagen om man vill ha barnen säkra i bilen. Vi har långa barn så vår 6-åring är redan snart 130cm, men han sitter i en Britax bältesstol och kommer så att göra i 4-6år till. Dottern som snart är 8,5år är 145cm och även hon sitter i en Britax bältesstol. Hon är redan nu över maxvikten på stolen(vilket man får vara i en bältesstol) och ryggstödet på stolen är i sitt högsta läge. Men hon kommer att få sitta i den så länge det går att pressa ner henne dit. ;o) Jag hoppas att det går till 10-års åldern åtminstone. (hon har vuxit sååå mycket den senaste tiden så det måste ju stanna av snart...)
Nu har vi ryggen tillbaka.
Sonen vart besviken när vi föräldrar fattat det beslutet, men visade honom filmen det länkades till här och då bad han om att få den direkt.
Funderar lite på inlägget här ovan. Varför finns en maxvikt om den inte fyller någon funktion?
Jag vill tala om att när vår son var ca 9år gick det inte längre.
Han är en smal grabb utan minsta gram överskottsfett men höfterna breddades så pass att han fick riktigt ont av att sitta i stolen (kuddelen). Vi testade flera andra modeller men hittade ingen där måtten var tillräckligt breda.
Eftersom han har en insulinpump med en nål sittandes i det området vart det alldeles för grymt mot honom då den skavde runt och gjorde ont och vart infekterat.
Men vi har klarat oss utan olyckor och även axlarna breddades ju så han sitter ändå bra. Men det var VÄLDIGT svårt som förälder första tiden då han såg så pluttliten ut och dessa filmerna har spelas upp i mitt huvud många, många gånger.
Detta var väldigt svårt men vet inte vad vi annat kunde göra. Längden var inte riktigt framme, men han kommer aldrig bli särskillt lång och eftersom kroppen breddades kändes det som det mest rimliga alternativet.
Jag kom och tänka på den här tråden när jag letade efter filmerna utan att hitta dom.
Lillebror vill gärna sitta i sin stol men tjatet handlar där om att sitta fram. Han har fått det några gånger då han hade en period när han var ruskigt bilsjuk och hade en hemsk kräkfobi. Nu är han inte längre bilsjuk på det sättet och förstår inte varför han inte får sitta fram då han fått det ibland förut. Tänkte visa honom filmerna.
^ Jag förstår dig nog. Man kan inte göra mer än sitt bästa.
Vår dotter växte ur våra största bältesstolar när hon fyllde 10 år och var lite över 150 cm lång. Stolarna blev både för korta i ryggen och för smala för hennes rumpa. Jag sökte då efter en bälteskudde som skulle vara bredare, utan resultat. Hon började då åka helt utan stol, vilket sved väldigt mycket i mina bilstolsfrälsta ögon... Hon hade längden för att diagonalbältet skulle hamna rätt, men midjebältet hölls inte alls ner på hennes höfter utan gled upp över magen... Så satt hon i ett par månader tills jag nu helt nyligen hittade en bälteskudde som passar henne, så nu använder hon den och jag är glad igen...
Hon är nu 153 cm och minst 45 kg, men sitter ändå inte bra utan kudde, så jag håller nog fast vid att man inte kan ge mycket för lagen på 135 cm...
Anledningen till att man kan strunta i maxgränsen på bältesstolar är att de bara är till för att lyfta upp barnet så att bilbältet kan hamna rätt och göra sitt jobb när det ska skydda barnet. Det är inte själva stolen som skyddar och tar emot barnet när det flyger framåt vid en olycka (tvärtom- stolen kastas i ryggen på barnet), det är bilbältet som fångar upp och skyddar barnet bara det sitter på rätt plats. Jämför med bakåtvända bilbarnstolar eller babyskydd där det är själva stolen som ska fånga upp och skydda hela barnet samtidigt.
Här finns lite att läsa om bältesstolar och bälteskuddar om du vill veta mer; www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/r6448.pdf/$FILE/r6448.pdf Jag ska se om jag hittar ännu en broschyr åt dig också som jag vet att jag har sparat någonstans....
Tack
Vilken tur ni haft som hittat en kudde!
Vi har testat alla vi stött på men inte lyckats hitta någon som fungerar. Därimot är många kuddar stora på utsidan! Så det inte är möjligt att ha tre i bredd och ändå är de mer trånga innuti.
Tycker det är svårt att förstå tillverkarna faktiskt. De rek. att sitta upp till 12år är det va?
Våra barn är varken långa eller minsta mulliga, snarare för smala och att den äldsta inte kunde sitta längre i den? Han måste ha bredare höfter än genomsnittet för det är verkligen bäckenet som inte går att trycka ner.
Jag tycker detta med höfterna är VÄLDIGT svårt.
Har blivit helt galen på detta och stirrar mig tokig på varenda människa nuförtiden... Då har jag upptäckt att väldigt många vuxna inte heller har kropp för höftbältet!
Tycker det är så himla supersvårt!
Här där vi bor är det få barn som sitter i bilstol längre än ca 6-7år vilket jag tycker är konstigt. Vanlig kudde sitter för sjutton de flesta 4-åringar på!
t.o.m min yngsta som bara börjar 1:an har flera kompisar som sitter helt utan och de blir riktigt förnärmade när vi plockar fram extrastolar då de inte får åka i vår bil utan. han har endast EN kompis som sitter i en riktig stol och det är det största barnet i klassen.
Lyckligtvis, i detta fall har vår lilleman enormt svårt att skilljas från sina grejer så för honom spelar det ingen roll vad kompisarna säger för han ska ändå sitta i sin stol .
Men jag tycker det är rysligt svårt att förstå att det är så många som inte använder bilstolar. Varför? Samma människor har tidigare använt riktiga bra märkesstolar men helt plötsligt bara slutat använda dom! Varför ska de ligga i garaget och skrota?
Jobbigast tycker jag det är när vårt barn någon gång ska åka med någon av dessa kompisar då föräldrarna nästan skrattar när man kommer med bilstol.
Jag tror det kommer dröja länge innan han kan åka utan då han inte ens har några höfter och hoppas att han länge än inte ska förstå vad dessa småskratt och blickar betyder.