• JWN

Varför ska man tycka om att vara ensam med sin bäbis när man kan vara tre...?

Jag blev sårad av en vän i dag som hade uppfattade det att jag inte trivdes och hade vant mig att vara hemma ensam med min 2 månaders bäbis. Jag skulle tids nog när jag funnit rutiner skulle tycka att det vara skönt att vara bara vara han och jag hemma.....och lära känna min son bättre....som om jag inte skulle göra det om min man är hemma samtidigt.

Jag hade då sagt att jag trivdes bäst att när vi har hemma alla tre, vi hade förmånen att de två första månaderna vara hemma alla tre, vi hittade våra rutiner, hjälpes åt..blev en familj...

Det kändes som ett litet slag under bältet att jag trivdes bättre att vara hemma alla tre än nu när jag blev själv, ensam efter 2 månader...min man började jobba.

Det fattar väl jag med att det blir en omställning för mig, men det kändes som om jag inte hade rätt att känns så, jo nu i början men sen ska det bli gudomligt att vara hemma ensam.....

Och så fick jag en massa tips på vad jag kunde göra....och då hade jag ändå förklarat att ingenting är öppet på sommaren här, typ öppna förskolan och så fick jag en kommentar på att det viktigaste var en närvarande mamma än att mamma fick lite stimulans i en vuxen kontakt...hmmm.......
    Vad är det för syn, det är väl bättre med en mamma som trivs och får stimulans som hon kan föra över på barnet än en mamma som hela tiden fokuserar på sitt barn men känner sig ensam och olyckligt?!

Kommentera gärna, men behövde bara skriva av mig lite för hennes mail gjorde mig ledsen och kände mig som en dåligt mamma bara för att jag beskrev hur jag upplevde när min mam började jobba efter 2 månader och sa att jag trivdes bättre när vi alla var hemma....
    Men så får man tycka i början men sen ska det vara så härligt att vara själv.....

• Svar på tråden Varför ska man tycka om att vara ensam med sin bäbis när man kan vara tre...?
  • Teskedsmamman

Jag tycker också bäst om när min man är hemma och jag får hjälp med ungarna, men samtidigt vet jag att han måste jobba och jag får helt enkelt acceptera det, men inte nödvändigtvis att jag måste tycka det är härligt...

☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • JWN

jag har lite svårt för att förstå detta magiska i att vara ensam hemma...jag har hört flera som uttrycker nästan glädje eller lättnad över att pappan börjar jobba för då får man vara själv med bäbisen....

• Teskedsmamman

Men visst är det skönt att vara ensam också, men inte hela tiden kanske... Jag har t ex varit ensam hemma med 3 små barn i drygt 3 år då min man jobbade som fjärrchaufför (lastbilschaffis som ligger ute hela veckan), nu när han har sadlat om till lokförare så är det nästan tvärtom Han är hemma för mycket

☆ Mamma till 3 busiga killar ☆ Virkaholic ☆
  • Trulis78

Hm, konstigt resonemang av din väninna tycker jag. Men så tycker ju jag också att det är bäst när vi är hemma hela familjen! Jag har två barn och kan tycka att det är tungt att vara hemma själv med dem ibland och jag tycker inte det är fel att känna så. Klart att det är en stor omställning för dig nu när mannen börjar jobba och du behöver inte tycka det är underbart alls! Såsmåningom kommer det säkert dagar då du njuter av att vara själv med bebisen men kanske inte alla dagar och det är ok det med!

• Anne69

Lite förstår jag hur ni menar, både du o din väninna. Jag har också haft fördelen att ha båda situationerna - att mannen varit hemma en längre tid men också funnit en vardag då jag varit ensam med barnen. Egentligen tycker jag att det är övergångarna som är svåra, man behöver liksom finna sig i situationerna. Just nu har jag haft huvudansvaret för barnen så länge att jag blir förvirrad när min man kommer hem. Glömmer o byta blöjor osv i tron att han gör det. Om ett par veckor är vi hemma allihop igen o då kommer vi snabbt in i våra rutiner igen och då kommer jag att tycka det är härligt. Så....både och är bra! Och jag tror faktiskt att hon har rätt - du o sonen kommer att hitta en vardag som känns bra och spännande, men ge det lite tid.

• Meli

Det är ju inte alls säkert att du kommer att tycka som henne. Vissa har mer behov av vuxenkontakt tex. Det är inget fel med det, och knappast skadligt för din bebis om han är med dig och det finns någon mer person i rummet.

Svar på tråden Varför ska man tycka om att vara ensam med sin bäbis när man kan vara tre...?