• Samsmamma

Hur göra med hårsäcksinflammation och inväxta hårstrån?

Hur gör ni som rakar/vaxar/epilerar, på något sätt avlägsnar hår mellan benen (oviktigt hur mycket) med hårsäcksinflammationer och inväxta hårstrån? Jag har massor av problem med detta, ständigt! Har från tonåren upp till 22 rakat, under perioder mer eller mindre allt, och under andra perioder bikinilinjen och kanske lite lite till. Under ett års tid vaxade jag mig, vilket till en början gjorde att jag fick mindre inflammationer, men efter ett tag blev det som vanligt igen. Nu vaxar jag inte längre (måste spara pengar och det är ju dyrt!) utan rakar.

Jag tvättar det rakade området (alltså inte inne i slidan eller innanför blygdläpparna utan bara huden utanpå) med en mild tvål när jag har duschat, försöker klämma ut alla "finnar" och inflammerade knallröda bucklor överallt... Har till och med fått börja använda Desivon att badda på efter dusch för att förhoppningsvis hålla nere inflammationen.

Just nu har jag 3 ordentliga inflammationer där det tydligt känns att det finns var och hår innanför huden, och ett flertal mindre röda prickar.

Vad ska jag göra? hur gör ni?

• Svar på tråden Hur göra med hårsäcksinflammation och inväxta hårstrån?
  • Fridapida

Alltså det låter illa. Jag har inte provat själv, men hört att silicinbaserat glidmedel tydligen ska hjälpa. Smörj in efter du rakat. Inåtväxande hårstrån kan man motverka genom att peela huden, men det skulle jag bara göra på benen inte bikinilinje. Där är nog huden för känslig.

Helt ärligt låter det helt fruktansvärt. Men försök kanske även tänka på vilka underkläder du har. Så att det inte blir för tätt och sov naken. Det blir nog inte bättre med inflamationerna om det blir för varmt.

Hmm jag har nog inga bättre råd att ge. Jag har (peppar peppar) klarat mig undan det där.

• Mitt hjärta är hemma

Tvätta innan, inte efter. Vissa blir hjälpta av aloe vera-gel. Regelbunden peeling på den hud som tål peeling.

Efter epilering är hårsäckarna "öppna" och som jag förstått är det då inte bra att röra eller smörja in, möjligen dutta försiktigt med typ klorhexidin eller liknande.

• Samsmamma

Mitt hjärta är hemma skrev 2009-07-06 21:53:52 följande:

Tvätta innan, inte efter. Vissa blir hjälpta av aloe vera-gel. Regelbunden peeling på den hud som tål peeling. Efter epilering är hårsäckarna "öppna" och som jag förstått är det då inte bra att röra eller smörja in, möjligen dutta försiktigt med typ klorhexidin eller liknande.
    Ja jo visst tvättar jag innan, men med tvål. Borde jag köra med desivon innan duschen och rakningen, menar du? De gånger jag duschar och inte rakar tvättar jag av med tvål och ibland desivon när jag är torr.

Ska testa aloe vera, eller silikonbaserad glidmedel som fridapida tipsade om.

Vilken hud tål peeling då? Jag pratar alltså om bikinilinjen och nån centimeter in ovanför blygdläpparna, samt precis under troslinningen (annars sticker det ju ut!). Det blir alltså kvar hår på blygdläppar och lite rakt ovanför, om ni förstår. Herregud så privat detta blev!! :D

Jag har peelat denna hud förut när jag vaxade... vet inte om det kanske var dumt?
  • Trill

Sluta raka?

Hellre mjukt hår än ständing stubb, inåtväxta hårstrån och inflammationer...

• Fridapida
    Ja jo visst tvättar jag innan, men med tvål. Borde jag köra med desivon innan duschen och rakningen, menar du? De gånger jag duschar och inte rakar tvättar jag av med tvål och ibland desivon när jag är torr.Ska testa aloe vera, eller silikonbaserad glidmedel som fridapida tipsade om.Vilken hud tål peeling då? Jag pratar alltså om bikinilinjen och nån centimeter in ovanför blygdläpparna, samt precis under troslinningen (annars sticker det ju ut!). Det blir alltså kvar hår på blygdläppar och lite rakt ovanför, om ni förstår. Herregud så privat detta blev!! :DJag har peelat denna hud förut när jag vaxade... vet inte om det kanske var dumt?
    Hud som går att peela - inte det du beskriver. Sorry... Jag menade typ benen.
  • notaclue

alovera kräm på apoteket för just intimrakning finns ju,finns säkert flera olika krämer/tvålar osv där som gör det bättre..
    jag vet hur ont det gör med inflammationer när man rakar sig "fel"...
    jag har inga direkta tips mer än att alovera krämen brukar dämpa det hela.

• Samsmamma
    Trill skrev 2009-07-07 15:54:44 följande:
    Sluta raka? Hellre mjukt hår än ständing stubb, inåtväxta hårstrån och inflammationer...
    ja jo men vem vill gå på stranden med en massa hår som sticker ut? Jag lovar, jag rakar inte mer än jag behöver.
  • mm m

Älskar att klämma plupparna med inåtväxt hår! JAg är inte som andra ja vet..

Förut fick jag någon då och då men lär säga att det blir värre och värre.

Även när jag epilerar blir det som när man rakat fel.. gör skitont och blir som finnar (vet inte omdet är för att maskinen klämmer skinner, gör ont fast man kör på ett ställe utan hår)
    Nu drar jag mig för att göra de tför ofta. Gör ingen skillnad nu mot då så vet inte vad det beror på.

Gillar fortfarande att klämma..

Men de andra röda plopparna är inte så snyggt. Först tar man bort håret för att kunna visa sig på stranden men då blir det pricksjukan istället, nästan lika illa..

• Samsmamma

mm m skrev 2009-07-08 09:49:36 följande:

Älskar att klämma plupparna med inåtväxt hår! JAg är inte som andra ja vet.. Förut fick jag någon då och då men lär säga att det blir värre och värre. Även när jag epilerar blir det som när man rakat fel.. gör skitont och blir som finnar (vet inte omdet är för att maskinen klämmer skinner, gör ont fast man kör på ett ställe utan hår) Nu drar jag mig för att göra de tför ofta. Gör ingen skillnad nu mot då så vet inte vad det beror på. Gillar fortfarande att klämma.. Men de andra röda plopparna är inte så snyggt. Först tar man bort håret för att kunna visa sig på stranden men då blir det pricksjukan istället, nästan lika illa..
    Du är inte den första som skrivit "rakat fel", vad menas med det? Jag förstår inte riktigt hur man kan raka fel?
  • Niklas89

Klart man kan raka fel. Man ska raka medhårs, ha en vass och ren hyvel och sen inte raka flera gånger på samma ställle. Jag googlade och läste att de beror på obalans i floran på huden. Så man ska väl bota själva huden om man vill få bort det för gott (hur man nu gör det). Annars får man sköta sin hygien och inte riva upp huden för mkt när man rakar sig och sen brukar jag faktiskt använda deo på ifall det börjar bli rött (A)

• Niklas89

länken blev bruten : ) här. Sen kan man vara varm när man rakar och sen duscha kallt så stängs porerna!!

• Joico

Och varför väcka liv i en tråd som är över 2år gammal.....

Svar på tråden Hur göra med hårsäcksinflammation och inväxta hårstrån?