Bonussonen är hemskt bortskämd , hur gör man ?
Jag älskar min pojkvän och jag gillar hans son. Men jag tycker det är väldigt jobbigt när hans son får allt han vill ha, allt som räcker är låtsas-tårar och orden "jag vill" så får han precis vad han vill ha. Jag har själv en son (som är något år äldre) som lever med lite strängare regler där man inte får allt man pekar på.
Några saker som skiljer våra barn åt :
*Dela med sig = min son vet att man ska dela med sig men detta behöver inte pojkvännens son. Har min son något som pojkvännens son vill ha, så vill pojkvännen att hans son ska ha den saken bara för att undvika att hans son blir ledsen.
*Hjälpa till = Min son får hjälpa till i den mån han klarar med enklare sysslor som tex att duka fram, duka av. Men nej nej, det kan jag bara glömma att be pojkvännens son om för han vill inte och då slipper han.
*Fråga personen ifråga direkt = Min son är upplärd med att om han vill smaka någons dricka eller godis så får han fråga den personen direkt och inte mig. Pojkvännens son frågar sin pappa som i sin tur frågar personen.
*Handla i affär = Min son vet att man får inte allt man vill ha, utan man frågar om man kan få och att ett nej är ett nej. Pojkvännens son är helt odräglig i affären för han skriker och gråter tills han får precis det han ville ha.
*Äta upp maten innan godis = Min son måste äta upp sin mat innan han får äta godis, äter han inte upp maten så blir det heller inget godis. Pojkvännens son skriker och gråter tills han bara behöver äta pyttelite mat för att få sitt godis.
Jag har tagit denna diskussion många gånger med min pojkvän som minsann hävdar att hans son inte alls är bortskämd och att inte bara inte orkar med bråk. Jag orkar snart inte träffa pojkvännen när han har sin son pga att det är för jobbigt för mig att lyssna på och hans son är ju en del av honom. Vilket innebär att om det inte fungerar med våra respektive barn så fungerar inte heller vårat förhållande.
Vissa saker kan jag gå med på för man gör olika med sina barn, men det är jobbigt för mig och min son när pojkvännens son är så bortskämd. Igår kom det lite framsteg som gjorde att min pojkvän sa ifrån till sin son några gånger vilket jag berättade för honom att jag tycker om när han sätter gränser till sin son.