Lillmorsan skrev 2009-07-15 02:16:45 följande:
har inga sånna barn men vet en del som har å jag fattar inte hur man kan särbehandla andra barn som tex en pappa en mamma har 1 barn i hop å pappan har en sedan innan. som är där kanske varranan v eller helg å att mamman inte bryr sig lika mycket om de tidigare barnet å att tex säger bara till gemensama barnet att de är mat eller barafrågar den va den vill hitta på i dag å bara handlar till den å struntar i tidigare barnets kännslor hur kan man..
Kanske för att man inte är mamma till barnet, barnet är hos sin pappa och redan har en mamma?
En med erfarenhet kan säkert svara på det
...som jag har t.ex och jag ser till mitt och sambons gemensamma barn först och främst, precis som pappan ser till sina barn innan andras.
Pappan har en rätt taskig mittemellanposition men det hoppas jag att han förstod innan att det inte är en dans på rosor att blanda ihop två familjer, han har det kämpigare än andra kärnfamiljspappor men det är ett val han själv tagit.
Att inte säga till alla när det är mat är taskigt, vill man av någon märklig anledning inte ta det direkt med barnet kan man säga till pappan så kan han säga till sitt barn iaf.
Att fråga sitt barn vad han eller hon vill hitta på är fullständigt normalt, sedan kan man höra med resten vad de vill göra och efter det kan man ta beslutet ifall man vill göra nåt gemensamt eller var för sig.
Sedan brukar det väl ofta vara åldersskillad på "bonus"barn som gör den största skillnaden, och har man bägge barn sedan innan så finns inga större problem, de sitter i samma båt.