• Finesse

Bonusföräldrar: Behandlar ni ALLA barn lika?

Blir förvånad över hur många här på fl som tycker att sina bonusbarn är jobbiga och i vägen..

Så helt ärligt: Behandlar ni ALLA (dvs, dina och din sambos barn) barnen lika? Eller är DINA egna barn mkt mer värda?

(jag svarar inte själv eftersom jag inte är bonusförälder)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-30 22:20
    Nu undrar jag inte om ni älskar barnen på samma sätt.. utan om ni BEHANDLAR barnen lika.. Att bonusbarnen får lika mkt kärlek och omsorg.. Att ni kan stå över era känslor och vara vuxna människor så barnen kan få kärlek från er.
  • Svar på tråden Bonusföräldrar: Behandlar ni ALLA barn lika?
  • Kössen

jag har två bonusbarn, en på 12 och en på 8, dom behandlar jag lika.
    sen har jag en dotter på fyra månader...och än så länge är det svårt o säga eftersom man inte börjat "uppfostra" henne ännu.
    men jag tror inte jag kommer behandla de lika, faktiskt.
    jagtycker jättemycket om min mans barn, men det går absolut inte att jämföra med vår dotter..en helt annorlunda kärlek..
    te.x kommer jag förmodligen säga varje dag hur mycket jag älskar min dotter osv osv..men det kan jag inte med dom...än...
    men att vi sen är en toppenfamilj, som har kanonfin relation med deras mamma och sambo, att vi mår bra tillsammans, och att jag trivs jättebra med livet jag har med dom, ändrar ju inte på skillnaden man KÄNNER för sitt biobarn o bonusbarn

• Impertiff

Jag kan ärligen säga att jag behandlar barnen lika och jag tror att de håller med.
    däremot ÄR det en skillnad, men inte av annan orsak än att det skiljer 10 år mellan barnen.
    Jag kan inte bete mig exakt mot 4-åringen som med 14- och 15-åringen.

Däremot engagerar jag mig, fostrar, lyssnar, ställer krav osv. på alla 3 barnen.
    Vi är en familj, om än varierande familj.
    Ena veckan är vi 3 personer och andra veckan 5 personer.

Barnen fostras i grunden lika, men med åldersanpassning kan man säga.
    För mig känns det självklart, även om det går upp och ner.
    Det jag kan uppleva som jobbigast är inte barnen utan att jag som bonusmamma inte har något att säga till om så att säga.
    Jag engagerar mig osv. men i slutändan är det upp till biologiska föräldrarna att ta beslut...

• Kössen
    Impertiff skrev 2009-07-04 18:10:25 följande:
    Jag kan ärligen säga att jag behandlar barnen lika och jag tror att de håller med. däremot ÄR det en skillnad, men inte av annan orsak än att det skiljer 10 år mellan barnen. Jag kan inte bete mig exakt mot 4-åringen som med 14- och 15-åringen. Däremot engagerar jag mig, fostrar, lyssnar, ställer krav osv. på alla 3 barnen. Vi är en familj, om än varierande familj. Ena veckan är vi 3 personer och andra veckan 5 personer. Barnen fostras i grunden lika, men med åldersanpassning kan man säga. För mig känns det självklart, även om det går upp och ner. Det jag kan uppleva som jobbigast är inte barnen utan att jag som bonusmamma inte har något att säga till om så att säga. Jag engagerar mig osv. men i slutändan är det upp till biologiska föräldrarna att ta beslut...
    ja precis så gör vi med, hade kunnat vara jag som skrev.

skillnaden jag menar när jag skriver är känslomässig, vilket inte är så konstig..tycker jag
  • Impertiff
    Kössen skrev 2009-07-04 19:07:00 följande:
    ja precis så gör vi med, hade kunnat vara jag som skrev.skillnaden jag menar när jag skriver är känslomässig, vilket inte är så konstig..tycker jag
    Det är sant.
    Jag förstår vad du menar om känslomässigheten... även om det många gånger är "hårfin".
    Jag har insett, faktiskt, efter jag fick eget barn att jag nog känner väldigt mycket mer för bonusbarnen än jag trott...
  • Impertiff
    Kössen skrev 2009-07-03 21:52:56 följande:
    jag har två bonusbarn, en på 12 och en på 8, dom behandlar jag lika.sen har jag en dotter på fyra månader...och än så länge är det svårt o säga eftersom man inte börjat "uppfostra" henne ännu.men jag tror inte jag kommer behandla de lika, faktiskt.jagtycker jättemycket om min mans barn, men det går absolut inte att jämföra med vår dotter..en helt annorlunda kärlek..te.x kommer jag förmodligen säga varje dag hur mycket jag älskar min dotter osv osv..men det kan jag inte med dom...än...men att vi sen är en toppenfamilj, som har kanonfin relation med deras mamma och sambo, att vi mår bra tillsammans, och att jag trivs jättebra med livet jag har med dom, ändrar ju inte på skillnaden man KÄNNER för sitt biobarn o bonusbarn
    NU först läser jag igenom ordentligt vad du skrivit!
    Och jag håller med dig i detta.
    Jag har nog aldrig sagt att jag älskar mina bonusbarn, vilket jag gör till dottern varje dag...
    Resten är ju så som du beskriver! Vi är en toppenfamilj med bra relation till deras mamma och sambo också!

Jag skulle nog egentligen kunna säga "jag älskar dig" till bonusbarnen, men där finn ingen "tradition" till det så att säga... Jag säger det till dottern och pappan säger det också till henne.. men inte till de stora barnen.
    Och det har han aldrig sagt. Så det är snarare så att han anpassat sig till hur jag gör och hur dottern gör - hon säger ju så till oss och syskonen nu!
  • ErikochOskar

Självklart!! Behandlar jag "våra" barn lika... I våran familj gör vi ingen skillnad på dina å mina barn...

• Puffpinglan

Oj, det här var en samvetsfråga i högsta grad. Min man har två pojkar sedan tidigare förhållande och jag har en son sedan tidigare. Vi har även en gemensam dotter som nu är 3 månader. Hans pojkar är 5 och 8 och min är 7. Jag kan inte räkna på fingrarna de gångerna vi har bråkat ang barnen, speciellt hans yngsta som är något av en bråkstake och djävlas gärna med de andra barnen. Jag har alltid haft ett ansträngt förhållande till honom för han är så fruktansvärt ouppfostrad tycker jag. Han har svårt med det sociala samspelet, vet inte att det sårar när man säger saker och förstår inte när man (läs jag) säger att han inte får säga vissa saker för man blir ledsen. Jag har tagit upp otaliga gånger med hans pappa att det är han som måste säga till - inte jag - annars blir ju jag den elaka häxan som bara gnäller. Det känns inte som att vi är riktigt där än. Men det har blivit bättre. Framför allt som ungarna har växt till sig och blivit äldre. Men fortfarande blir jag som en ilsken björnhona när bonusen behandlar min son orättvist; t ex idag när vi satt och spelade fia: Jag luktade på hans tuggummi som låg på bordet, en kompis till ungarna gjorde likadant, och min son ville också lukta men då var det stopp från bonusens sida. Varför håller han på så? Jag blir så jäkla förbannad. Det är som att han har något emot min son. Och det här har jag hur många exempel som helst på..
    Jag försöker behandla barnen lika, köper alltid 3 av allt t ex och sådana grejer, men när det kommer till sånt här som ovan så är det svårt... Jag har svårt att tycka om pojken när han är så elak mot allt och alla. Och skrattar åt det själv. Nej, det är en jävla unge rent ut sagt. Vi har haft ett uppsving här ett par månader men nu tycker jag att det börjar vända igen. De har tagit upp det här på dagis också att han är dum och skrattar åt att kompisarna gör sig illa och så. Än så länge är det bara jag som har försökt göra något åt det. Hans pappa verkar blind och döv. Måste nog ta upp det igen. Suck...

Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
  • AnnanAnna

Ja ditt inlägg visar ju om något att det här är en djupar fråga än att man bara kan svara rakt upp och ned ja eller nej...

Puffpinglan skrev 2009-07-07 13:53:51 följande:
    Oj, det här var en samvetsfråga i högsta grad. Min man har två pojkar sedan tidigare förhållande och jag har en son sedan tidigare. Vi har även en gemensam dotter som nu är 3 månader. Hans pojkar är 5 och 8 och min är 7. Jag kan inte räkna på fingrarna de gångerna vi har bråkat ang barnen, speciellt hans yngsta som är något av en bråkstake och djävlas gärna med de andra barnen. Jag har alltid haft ett ansträngt förhållande till honom för han är så fruktansvärt ouppfostrad tycker jag. Han har svårt med det sociala samspelet, vet inte att det sårar när man säger saker och förstår inte när man (läs jag) säger att han inte får säga vissa saker för man blir ledsen. Jag har tagit upp otaliga gånger med hans pappa att det är han som måste säga till - inte jag - annars blir ju jag den elaka häxan som bara gnäller. Det känns inte som att vi är riktigt där än. Men det har blivit bättre. Framför allt som ungarna har växt till sig och blivit äldre. Men fortfarande blir jag som en ilsken björnhona när bonusen behandlar min son orättvist; t ex idag när vi satt och spelade fia: Jag luktade på hans tuggummi som låg på bordet, en kompis till ungarna gjorde likadant, och min son ville också lukta men då var det stopp från bonusens sida. Varför håller han på så? Jag blir så jäkla förbannad. Det är som att han har något emot min son. Och det här har jag hur många exempel som helst på.. Jag försöker behandla barnen lika, köper alltid 3 av allt t ex och sådana grejer, men när det kommer till sånt här som ovan så är det svårt... Jag har svårt att tycka om pojken när han är så elak mot allt och alla. Och skrattar åt det själv. Nej, det är en jävla unge rent ut sagt. Vi har haft ett uppsving här ett par månader men nu tycker jag att det börjar vända igen. De har tagit upp det här på dagis också att han är dum och skrattar åt att kompisarna gör sig illa och så. Än så länge är det bara jag som har försökt göra något åt det. Hans pappa verkar blind och döv. Måste nog ta upp det igen. Suck...
  • Kisse666

Intressant tråd. Jag svarade nej. Men jag är nog i minoritet här, de flesta skribenter verkar vara bonusmammor med typ tio år äldre bonusbarn är de egna, som är i dagisålder. Pappor (för att inte tala om bonusditon) finns det inte en enda bland skribenterna, som vanligt.
    Jag har två barn och två bonusbarn och vi har inga gemensamma. De tre äldsta är tonåringar, den yngste är just yngst, det skiljer tre år till närmaste äldre.
    NEJ, vi behandlar inte riktigt lika. Det handlar mycket om att bemöta individerna som barnen ju är, och de är olika! Har olika intressen, olika behov, olika svårigheter - och också olika historia innan vi blev familj... Våra respektive barn har varsin förälder att tillgå, och helt naturligt är relationen något tajtare med föräldern än med bonusföräldern. Samtidigt som föräldern får finna sig i att bli förbigången när barnen vänder sig till bonusföräldern med något som hör till den relationen. Det kan handla om förtroenden, problemlösning, hjälp med sånt som bioföräldern inte vet ett skvatt om osv osv.
    Men SJÄLVKLART så får alla mat och följer samma husregler, men det är inte säkert att alla får glass bara för att en får, för det kan ju finnas skäl till att just en får glass - typ att man är hemma just då, eller att man gick och köpte mjölk, eller att man dammsög vardagsrummet... det kan alltså variera. Och hos oss dammsuger man och handlar när behovet uppkommer och man blir ombedd att göra det. DET gäller alla.
    Jag skulle önska att pappor med självklarhet vore föräldrar, så att bonusmorsorna sluppe detta ok av att "göra rätt", inte förfördela någon, inte vara bitchar. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag har en pusselfamilj där vi gick in i jämlika förutsättningar: två barn var. Det har funkat i åtta år och blir bara bättre. Barnen väljer själva i vilken grad de ser sig som syskon, det varierar också, efter personlighet och över tid. Men att vi är ett team är alla överens om.

• Lillmorsan

har inga sånna barn men vet en del som har å jag fattar inte hur man kan särbehandla andra barn som tex en pappa en mamma har 1 barn i hop å pappan har en sedan innan. som är där kanske varranan v eller helg å att mamman inte bryr sig lika mycket om de tidigare barnet å att tex säger bara till gemensama barnet att de är mat eller barafrågar den va den vill hitta på i dag å bara handlar till den å struntar i tidigare barnets kännslor hur kan man..

• Mittilvet
    Lillmorsan skrev 2009-07-15 02:16:45 följande:
    har inga sånna barn men vet en del som har å jag fattar inte hur man kan särbehandla andra barn som tex en pappa en mamma har 1 barn i hop å pappan har en sedan innan. som är där kanske varranan v eller helg å att mamman inte bryr sig lika mycket om de tidigare barnet å att tex säger bara till gemensama barnet att de är mat eller barafrågar den va den vill hitta på i dag å bara handlar till den å struntar i tidigare barnets kännslor hur kan man..
    Kanske för att man inte är mamma till barnet, barnet är hos sin pappa och redan har en mamma?

En med erfarenhet kan säkert svara på det

...som jag har t.ex och jag ser till mitt och sambons gemensamma barn först och främst, precis som pappan ser till sina barn innan andras.
    Pappan har en rätt taskig mittemellanposition men det hoppas jag att han förstod innan att det inte är en dans på rosor att blanda ihop två familjer, han har det kämpigare än andra kärnfamiljspappor men det är ett val han själv tagit.

Att inte säga till alla när det är mat är taskigt, vill man av någon märklig anledning inte ta det direkt med barnet kan man säga till pappan så kan han säga till sitt barn iaf.
    Att fråga sitt barn vad han eller hon vill hitta på är fullständigt normalt, sedan kan man höra med resten vad de vill göra och efter det kan man ta beslutet ifall man vill göra nåt gemensamt eller var för sig.

Sedan brukar det väl ofta vara åldersskillad på "bonus"barn som gör den största skillnaden, och har man bägge barn sedan innan så finns inga större problem, de sitter i samma båt.
  • Finesse
    Mittilvet skrev 2009-07-15 14:33:16 följande:
    Kanske för att man inte är mamma till barnet, barnet är hos sin pappa och redan har en mamma? En med erfarenhet kan säkert svara på det ...som jag har t.ex och jag ser till mitt och sambons gemensamma barn först och främst, precis som pappan ser till sina barn innan andras. 
    Fast det är just den grejen jag inte förstår..

Om det är bråk mellan ditt barn och din sambos barn så tar du väl genast ditt barns parti.. även fast om det är ditt barns fel? Eftersom du alltid ser till det barnet först och främst.

Får din sambos barn röra ditt barn? Får din sambos barn leka med ditt barns leksaker?
Svar på tråden Bonusföräldrar: Behandlar ni ALLA barn lika?