• Häxan surkart

Krav på mottagande av ägg?

Hej, jag har genomgått 2 IVF och tycker att hela processen är fruktansvärt jobbig. Jag hatar att plocka ägg då jag är rädd för sjukhus och smärtan. Jag har haft fruktansvärt ont vid båda tillfällena. Hursom helst mår jag såååå dåligt under en period ca. två veckor innan ÄP och fram till smärtan har lagt sig efter ÄP. Sist var det så illa att jag höll på att bli depprimerad. Nu undrar jag om man kan få ta emot ägg från en donator även om inte kliniken har sagt att man behöver det. Finns det krav på de som ställer sig i kön? Tex. man måste ha haft mindre än två ägg vid ÄP de sista två gångerna eller är det öppet för alla? Jag fick tre befruktade ägg första gången så två till frysen och ett ET, den andra gången fick jag åtta befruktade, sex fortsatte inte utveckla sig men ett ET och ett till frysen.

• Svar på tråden Krav på mottagande av ägg?
  • plupp06

Tror du fått "för" många ägg för att ens få en remiss för äggdonation. Så om inte läkaren rekommenderar dig äggdonation så kan du inte göra det i Sverige utan då får du vända dig utomlands om du vill gå vidare i den processen. Jag själv står i kö för äggdonation pga av att jag inte har några ägg alls, jag själv skulle göra allt för att ens få genomgå en IVF men tyvärr så får jag inte ens försöka då det är utdömt redan på förhand . Förstår att det är jobbigt med äggplock osv men det är definitivt ingen dans på röda rosor att genomgå en äggdonationsbehandling heller.

• Häxan surkart

Så fort man vill ta en annan väg, får man någon emot sig som säger: Jag skulle gjort allt i min väg om jag hade tur som du. Okej, det kanske du skulle, eller så skulle du tycka det var lika hemskt och jobbigt som jag. Det är inte bara att jag har ont, jag blir deppremerad och vill ta livet av mig för att göra saker mer klart för dig. Jag är ingen liten brud som tror att det ska vara smärtfritt men jag vill inte riskera mitt liv eller att aldrig få några barn under IVF-processerna.

• plupp06

Du behöver inte missupfatta, jag försökte bara säga för att man ska vara berättigad äggdonationsbehandling i Sverige så måste vissa kriterier vara uppfyllda och att jag tror att du fått ut för många ägg vid dina IVF för att läkarna ska anse att du är aktuell för ÄD i Sverige. Givetvis får du ta emot donerde ägg, men då tror jag du får du vända dig till någon klinik utomlands.

Svar på tråden Krav på mottagande av ägg?