• Mrs Bura

Städa med klorin?

Någon gång i början på min graviditet grovstädade jag bastun och duchen med både klorin och rengöringsmedel men hade i alla fall handskar på mig men fick nog en hel den på fötterna i alla fall. Nu läste jag någonstans att det kan bli starka ångor om man blandar klorin och andra rengöringsmedel som är farliga att andas in och blev ju naturligtvis supernojig..hur kunde jag vara så dum att jag inte tänkte på det??

Är det någon som vet hur farligt det är att andas in kloringas? Kan inte sluta tänka på om det skadat barnet...jag är nu i v 27..

• Svar på tråden Städa med klorin?
  • Harlow

Mådde du dåligt av ångorna?
    Om du inte reagerade på det så tror jag inte att bebis påverkades heller, hade det varit så farligt så hade du garanterat mått piss själv.

Jag var precis sådär under hela min graviditet, fast jag oroade mig för ALLT.
    Använde blekningsmedel i tvättstugan en gång, och läste sen på förpackningen att ångorna kunde vara farliga att inandas (de stack i näsan, så starkt var det). Blev såklart jätteorolig, men bebis ligger här brevid mig i soffan och verkar inte ha påverkats nämnvärt av ångorna under graviditeten.

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • Mrs Bura

Nä, jag mådde inte dåligt...men min man kom in och sa att det luktade starkt..ja usch, och så börjar man fundera på i vilken vecka det nu var..och om det skulle kunna bli skador på fostret just då mm mm...jag minns inte alls när det var nämligen.. Samtidigt så vet man ju de som rökt under hela sin graviditet och gifterna från cigaretter är ju inte nådiga heller. Jag brukar inte vara så himla nojig i vanliga fall men detta kändes inte så bra... Tack för ditt svar och ha det så mysigt med din bebis!

• Röda

Nog inget som påverkat. Men varför inte passa på att tänka på miljön och skippa klorin m m?

• Storkfröken

Jag jobbar på ett sjukhus och är gravid. Där städar jag dagligen med klorin! Visserligen alltid med handskar, men ändå. Borde inte mitt jobb ha sagt till om klorinet är farligt? Redan när man började där borde man ha fått information om någonting är farligt tycker man ju.

• Andrea71

Om klorinet blir varmare än 40 grader bildar det klorgas som är livsfarlig att få i sig.
    Men det är ju självklart inget att oroa sig för att du tvättat med klorin. Det är INTE bra att du känner så. det kan tyda på tryhhetsnarkomani som verkligen är betydligt värre.

• Mrs Bura

Trygghetsnarkomani? Det var ett nytt begrepp! Jag förstår vad du menar med det..men det var just det jag läste om, att det inte är bra att andas in klor om det är över 40 grader, vilket vattnet oftast är när man städar..sen beror det kanske på hur mycket klorin man hällt i vattnet också.... tror egentligen det är mycket värre att andas in avgaser varje dag t ex.

• Röda

Hm.
    En arbetsgivare har inte det intresset.

En vän jobbade med cellgifter, efter de föreskrifter som då rådde och som ansågs riktiga. Fick barn med missbildning.
    Men (TS!); cytostatika är INTE klorin!

Storkfröken skrev 2009-06-28 20:52:33 följande:
    Jag jobbar på ett sjukhus och är gravid. Där städar jag dagligen med klorin! Visserligen alltid med handskar, men ändå. Borde inte mitt jobb ha sagt till om klorinet är farligt? Redan när man började där borde man ha fått information om någonting är farligt tycker man ju.
  • rois

hur gick det för TS? blev det något fel på barnet?

Svar på tråden Städa med klorin?