• Anonym (mamma)

Skyldig at lämna ut pass?

Är jag som ensam vårdnadshavare sedan många år, skyldig att lämna ut banets pass till bio-pappan som inte haft mycket umgänge alls? Är orolig att jag inte kommer att få tillbaka passet...

• Svar på tråden Skyldig at lämna ut pass?
  • Anonym (12)

Hur gammalt är barnet i fråga?

• h8him

Är han från Sverige? Finns det risk för att han flyr med barnet?

• NadiaMi

Du är absolut inte skyldig att lämna ut passet.
    Speciellt inte med tanke på att du inte litar på pappan.

Säg att han är välkommen att kontakta dig när det är bestämt att de ska resa istället och att sista minuten tyvärr är uteslutet med barnet pga den pågående tvisten.
    Eller hälsa honom det via advokaten om han kräver det på "rättslig väg".

• Anonym (mamma)

Barnet är 9. Bio-pappan är svensk. Känns inte ok att lämna ut passet pga svår tvist som dock inte kommit till tinget ännu men det är bara en tidsfråga...

• Anonym (mamma)

Vi pratar inte, all kommunikation sker via advokaterna. Jag har försökt men han hänvisar till dem varje gång...

• h8him

Så finns ingen bra anledning för dig att inte lämna ut passet. Det har enskild vårdnad så får du inte tillbaka passet efter umgänget så kan du skaffa ett nytt utan problem.

• Anonym (Mamma M)

Jag fick ensam vårdnad om min son dels pga att pappan vägrade att skriva under en passansökan.
    Jag vet inte hur det ses av domstolen om det motsatta sker, dvs mamman (i detta fall) vägrar att lämna ut passet.
    Det gynnar ju liksom inte barnet, att inte få komma iväg på semester med sin pappa

Men som sagt, det är svårt att veta när man inte har all info.
    Men om pappan har sommarumgänge med barnet så ser inte jag någon anledning till varför de skulle nekas en utlandsresa - eller tänker jag fel??
    Hör efter med din advokat vad han/hon rekommenderar dig att göra, men TR såg iaf INTE med blida ögon på min sons fars vägran att skriva under passansökan...

• pegga

Vägran att lämna ut pass, och därmed försvåra legitimt resande, är en försvårande omständighet oavsett om man har ensam eller gemensam vårdnad.

• Anonym (Mamma M)
    pegga skrev 2009-06-19 07:41:32 följande:
    Vägran att lämna ut pass, och därmed försvåra legitimt resande, är en försvårande omständighet oavsett om man har ensam eller gemensam vårdnad.
    Det var det jag menade!
    Det finns ju ingen som helst anledning EGENTLIGEN att vägra pappan (som f.ö anses kapabel att ta hand om barnet iom umgänge) att resa på semester tillsammans med barnet.
    Varför skulle han anses som sämre lämpad till detta - är det skillnad på om han har umgänge innanför Sveriges gränser eller utanför? Vad säger barnet om mamman vägrar honom/henne en utlandsresa med pappan?
    Oavsett omständigheter och hur olämplig du än anser att pappan är så ses det som sagt inte med blida ögon ifall du vägrar att ge ut passet för att barnet ska kunna resa på semester tillsammans med fadern.
    Anser du att han är så pass opolitlig så att han ej "klarar av det" så borde du nog se över hur umgängesformen ser ut öht, och det inkluderar även sommarumgänget.
  • pegga

Jag förstod att du menade det Jag bara instämde i vad du sa

• Anonym (Mamma M)
    pegga skrev 2009-06-19 11:11:20 följande:
    Jag förstod att du menade det Jag bara instämde i vad du sa
    Ja jag menade detsamma, ville bara utveckla det jag själv skrev!
  • Anonym (insatt)

Har du ensam vårdnad förfogar du också ensam över passet!

• Anonym (insatt)

Anonym (insatt) skrev 2009-06-19 21:45:07 följande:

Såvida inte domstol beslutat annorlunda.... dvs att passet skall lämnas ut i samband med umgänget....
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (insatt) skrev 2009-06-19 21:45:07 följande:
    Jo visst kanske det är så, men å andra sidan så kan man ju fråga sig vem det gynnar att inte lämna ut passet för en semesterresa till den andre föräldern??
  • Anonym

Om du inte litar på pappan... Lämna aldrig passet... Du har ensam vårdnad... Du har rätt att neka...Lita på dina instinkter... Om du tycker att der är ok att lämna passet så gör du det... Barnet har rätt till sina föräldrar i alla fall även om du har ensamvård. Darför kan ditt barn få träffa också den andra föräldrar...

• Weezy

Lämna inte passet om du nte är 100% säker.. han kan ju faktiskt sticka med barnet för då har du trots allt "tillåtit" han de..
    Lite på magkänsla el ring polisens passmyndighet om du e orolig!

• Mia12456

Till alla som föreslår att mamman/pappan inte ska lämna ut passet. Har ni tänkt på att domstolarna numera tar väldigt allvarligt på att den förälder som inte lämnar ut passet försvårar umgänget och därmed löper en stor risk att förlora den ev. gemensamma vårdnaden om barnet pga. att de försvårar umgänget och saboterar för såväl ex-sambon som barnet?  Skulle den andra parten inte lämna tillbaka passet kan man ju enkelt bevisa att motparten försvårar medan man själv försöker uppfylla barnets bästa.

Svar på tråden Skyldig at lämna ut pass?