• lilla mej

Nu ska ni fa veta sanningen om hur ont det gor!!

Hej

jag ar/var nog en av de raddaste for forlossningen..... och vet nu med facit i hand hur det verkligen ar.
    Jag vet att alla forlossningar ar olika och allt det dar.... men en sak vet jag och det ar att epidurual en ar forevigt min basta vann.....

jag har i 33 ar lidigt av otrolig sjukhus och sprutsckrack..... men sager NO MORE!! efter att ha fa lara kanna froken epidurual.....

Vattnet gick fre 06.00, varkarna kom med det fast bara jakliga forvarkar vilka var jobbiga men inte outlidliga...runt 12 satte det riktiga varkarbetet igang och ajaj ja det gor ont fast min bm var direkt pa mig med olika smartlindringar och hon tykte att epidurualen var nog bast for mig...sa jag behovde inte ga med varkar lange.

mitt varkarbete holl pa i nastan 15 timmar(inkl forvarkar).... men jag blev erbjuden epidurualen nar jag var oppen 1cm och allt var som en drom....

extra inlagg: har ni trampat pa en vass sten eller dyl nagon gang, DET GOR ONDARE AN ATT TA LOKAL BEDOVNINGEN innan epidurualen och sen har ni fatt ett kompis nyp i skinkan nagon gang??? det gor typ 100 ganger ondare an att fa epiduralen efter lokal bedoving, alltsa sammanfattat det ondaste ni har ar som att sticka sig pa en nal nar ni far epiduralen.... INGET ATT VARA ENS NERVOS FOR!!!! jag lovar och svar...

efter det tar det typ 10 min och man kanner ABSOLUT INGENTING!!! man ser bara att magen har varkar men man kanner inget. Man kan ta det hur lungt som helst och bara vanta pa att man ska oppna sig....tyvarr fick jag smaka pa det riktiga varkarbetet i en timma for min epidurual slutade funka ett tag, sa de fick kalla in dr igen for att lagga in en ny...och den timman onskade jag nog typ 20 ganer att de skulle avliva mig istallet...men fick min alskade epidurual igen och allt var som en fin rosa drom...

och sa kommer krystvarkarna..... varfor de kallas varkar vet jag inte for varker det gor det inte!!!
    jag satt dar och borjade kanna dessa och blev livradd att NEEEEEJ nu kor varkaran igang, och jag borjade panik andas och stanka och sta i tills jag tankte efter .... hmmm det kanns som jag ska skita ner mig... men gor det verkligen ont??? sa nar jag tog mig i kragen och borjade kanna efter sa gorde det inte alls ont utan var bara fruktansvart obehgligt vilket gar att sta ut med... det ar ett enormt tryck pa bajseriet kan man saga.... fast vill da till lagga att forstoppning ar varre an dessa varkar.

och sen helt plotsligt sager de (efter 15 timmar) att NU KOMMER HON DAGS ATT KRYSTA!!! ehhe va... men vanta lite jag har ju inte haft javulskt ont an det kan inte stamma!!! men visst upp med knana hakan mot brostet och KRYYYYYYYSTAAAAA ropar bm och hej och ha allt jag kan gora ar att lysna pa henne... och tar i allt jag kan... ja min damer detta med att ta i ar jobbigt for det kanns om ogonen ska poppa ut ur huvet.... hehe och man kanner inget ont alls sa man tror inte det funkar....
    men bm sager hogt att nu ger jag dig en lokalbedovning och ett litet snitt for huvut ar pa vag.... och min mardrom har blivit sann.... jag maste klippas!!! och jag sager bara nej klipp inte!!! jag vagar inte... men bm sager bara toooo late redan gjort... och jag bara ehhe vaa men ....ahha ok... sen sager hon bara en kryst till .... och nu kanner jag spanningen i musen 10 sek och plopp sa det och hon var ute....jag var som MEEEEN va halla nu fattar jag inget.... nar ska det gora ont da??? sen ligger hon dar mitt lilla mirakel och jag fattar fortfarande inte hur hon kom dit for jag vantar fortfarnade pa alla smartor som de sager man har nar man foder barn....men min sambo och lilla tjej gosar och haller pa ... sa jag marker inte ens att jag har fatt 3 sprutor och sen sager bm ge mig en ordentlig krystning nu...sa allt kommer ut... och da tankte jag ahhhha nu kommer smartorna.... men jag han knappt krysta och ploppp sa kom resterna ut.... jag och min sabo tittar och skrattar och flamsar at hur det ser ut kandes inte varre an att bajsa(fast i ett annat hal)

Sen kommer nasta skrack scenario nu ska jag bara sy dig sager bm, ooohhh nej maste du sager jag... hon bara flinar ja det maste jag men kolla du forst vem din lilla tjej ar lik, och hon fragar vem jag tycker hennes ogon liknar och massa annat.... sen vart det bara ja du det ar svart att saga vem hon liknar.... men nu ar du klart GRATTIS!!!

OCH jag tappar hakan annu en gang... men skojar du med mig... har jag gatt igenom en hel forlossning utan smarta.....??? ar detta ett skamt eller..har jag blivit lurad...

saaaa vad jag vill saga ar att ta epidurualen och njut av att foda, varfor forstora nagot sa fint av att lida och pina sig??

visst manga kan av olika anledningar inte ta den och de lider jag med... men att sjalv valja att vara stark genom att valja bort den helloooo ar ni galna???

Sa nu samanfattar vi det hela.... att foda barn gor inte ont! om man tar bedovning, och bedovningen gor inte heller ont. Lycka till

• Svar på tråden Nu ska ni fa veta sanningen om hur ont det gor!!
  • Missalibabagirl

Kändes knappt nåt när jag fick EDA som förstföderska. Som att ta blodprov ungefär. Tyckte inte att det gjorde ont att föda barn. Andra gången födde jag med endast lustgas, det gick lika bra det också

Mamma till Moa & Max
  • piimii

Alla är vi olika. Vill man ta bedövning, då gör man det utan att man är svagare än någon annan. Vill man föda utan då gör man det, utan att man är starkare än någon annan. - alla förlossningar är olika, alla smärtgränser är olika.

- Jag födde utan bedövning och kommer utan tvekan göra det igen :)

• Myror i brallan

Har bara läst TS och nått enstaka inlägg...
    Jag födde båda mina barn nästan utan smärtlindring... använde endast TENS.
    På första barnet hann jag också sniffa lustgas under tre värkar sedan kom krystvärkarna och då använder man ju inte lustgasen...
    Så visst är alla förlossningar olika.
    Påstår inte att jag inte hade ont för det hade jag men inte så jag inte klarade av att hantera smärtan!

• Myror i brallan

Kan tillägga att båda mina förlossningar tog ca 12 timmar från första känning att det var på G till bebisarna var ute! Så tiden för förlossningar är ju också hemskt individuellt!

• sofieann

lilla mej skrev 2009-06-15 21:54:23 följande:

Sa nu samanfattar vi det hela.... att foda barn gor inte ont! om man tar bedovning, och bedovningen gor inte heller ont. Lycka till
    Inte sant!!!

Jag tog epiduralen och hade sjukt jävla ont ändå. Och att krysta var för mig det värsta jag gjort i hela mitt liv.

Jag förstår att du kanske vill peppa och få förlossningsrädda att må lite bättre, men tänk på dom som efter att ha läst detta kommer till förlossningen i tron att det ska vara nästan smärtfritt bara de tar eda, och så blir det inte så?
  • zilja

ah tog ingen bedövning alls på mina 2 förlossningar.. & jag vet att ja levde... om man säger så ... känndes som hela udnerdelen skulle spräckas i tusen bitar! men envis som jag e så ville ja känna smärtan hmm .. .. . ja MEN INGEN talar om hur ont man får efter att man ens kan skita kissa lr nå ... fyy faaan ! & amningen & alla hormoner huuaa... jaaa , hade snabba förlossningar ändå på krystvärkarna.. första gången tog det 21 min krystvärkar andra gången tog det 7 min.. förvä'rkarna tog längre tid med första... men andra kortare.. men fyy faan vad det gör onntt.. INTE är det SMÄRTFRITT inter!!!!!! :S

• pyretochbönan0809

Grattis till en superförlossning På mig hade dom inte hunnit lägga epidural även om jag kunnat få den (får inte) och jag hann va inne på förlossningen 2,5 timme. Öppen 8 cm när jag kom in så jag hade fixat mkt själv på vägen från landet-hem-till förlossningen.

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • lilla mej

ja det kan mycket val vara trednder men inget som ar fel att folja, visst vill man ha smarta som ett tecken pa att man ar en fodande kvinna go ahead men man ar inte en starkare kvinna for det. Skulle det vara en stor risk faktor med bedovningar skulle nog inte sjukvarden valja att erbjuda detta. Detta var en trad for kvinnor som ar livradda for forlossningen, som jag sjalv var. Jag vill bara beratta att det finns hjapl att fa och man ar inte en dalig manniska som valjer bort smarta, man har inte gjort ett mindre bra jobb for det. Jag ar psykiskt mer lungn nu for en kommande forlossning och hoppas detta kan hjalpa andra med. Sa snalla vill ni diskutera att epiduralen ar ett onodigt trend gor det nagon annanstans. Det ar inte sa att jag inte kan ta kritik men har vill jag inte diskutera det amnet, utan mer hur man kan gora allt for att fa en bra forlossning och slappna av innan folossningen. tack

lillajag82 skrev 2009-06-16 22:24:50 följande:
    Fru Grön skrev 2009-06-16 22:09:12 följande: amen..!! själv ska man snittas 22 juni och jag är inte så glad över det...snitt och epidural är trender..siffrorna stiger för varje år läste jag nånstans...
  • lilla mej

nej stackare, javla skit system att det ska vara sa underbemannat pa sjukvarden ar ju inte klokt. Tyvarr ar det ju inte personalens fel. Pa min avdelning var de helt galet de har en normal dag 10-15 forlossningar den dagen hade de 33 sa det lag kvinnor i koridorerna med varkar som vantade pa ett ledigt rum. Medans de stackars personalen sprang runt som myror over allt.

Rastafairy skrev 2009-06-16 22:33:43 följande:
    jag är heligt jävla besviken på att min förlossning blev helvetisk förutom sista timmen efter EDA:n o tills hon ploppa ut. De var underbemannat så ja hade ont alldedes i onödan!!! Jag dog fan av smärta. Hade jag fått EDA tidigare hade min förlossningsupplevelse upplevts som posetiv och dessutom hade jag inte behövt "stressa" narkosläkaren som hon påstog att jag gjorde med mina skrik o vrål av smärta och min okunnighet att ligga still mitt i ett TOK intensivt värkarbete med bara nån minut i mellan värkarna. Jag fick Durapunktion. Mitt livs helvete. huvudvärk i 3 veckor efteråt. Kunde inte stå upp. Åt starka värktabletter. Detta pgr av UNDERBEMMANNING. grrrrrrrrrrrrrrrr Dessutom fick jag höra av sambon att min "underbara" barnmorska hade sagt åt mig under tiden de skulle lägga EDAN att ja skulle slappna av och ligga still...med värsta TOK irriterade och arga rösten. Hur kul känns det. Brrr......
  • musli

Visst är Epiduralen bra och visst var det bekvämt att gå runt och öppna sig utan något ont direkt... MEN... Mitt förlossningsarbete förlängdes med flera timmar pga EDA samt att jag hade så lite ont och känningar av krystvärkarna att jag vart värksvag och bebisens huvud var för stort så hon fastnade och fick dras ut med sugklocka.
    Sätts igång med 2:an i september och jag troooor att jag ska klara det utan den här gången och få låta kroppen arbeta som den ska.

Men för en förstföderska som är rädd för att ha ont är EDA bra men det är nog trots allt bättre att låta kroppen sköta det den ska...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • maamje

Vad skönt för dig att det gick så bra. Grattis till en drömförlossning och grattis till bebisen. Passa på att njuta av bebisens första tid nu för den första tiden går så fort. plötsligt är det där lilla knytet 3år och har egen vilja. Jag har två barn födda helt utan bedövning. Jag hade inte ens lustgas eftersom jag kräkte av den. Skulle jag berätta hur det känns att föda barn helt utan bedövning så hade det varit mycket mer svordomar om du förstår vad jag menar. Mitt första barn gick på 5,5timme och mitt andra barn gick på 15timmar. Jag fick inte ta epidural eftersom första förlossningen kom jag in när jag var helt öppen och det var dags att börja krysta. vattnet hade inte gått så jag hade stannat hemma så länge som möjligt och klarat av att öppna mig själv helt på egen hand. Den andra förlossningen gick vattnet men sen kom aldrig dom riktiga värkarna som gjorde nytta så dom fick hålla på med en massa värkstimulerare och då kunde dom inte sätta epidural för då hade allt avstannat igen.

• BlommyNess12
    musli skrev 2009-06-17 12:01:18 följande:
    Visst är Epiduralen bra och visst var det bekvämt att gå runt och öppna sig utan något ont direkt... MEN... Mitt förlossningsarbete förlängdes med flera timmar pga EDA samt att jag hade så lite ont och känningar av krystvärkarna att jag vart värksvag och bebisens huvud var för stort så hon fastnade och fick dras ut med sugklocka.Sätts igång med 2:an i september och jag troooor att jag ska klara det utan den här gången och få låta kroppen arbeta som den ska.Men för en förstföderska som är rädd för att ha ont är EDA bra men det är nog trots allt bättre att låta kroppen sköta det den ska...
    Oj, ja det är så olika. För mig underlättade det värkarbetet, jag låg i värkarbete i 57 timmar med bara lustgas som smärtlindring innan jag tog EDA, då hade jag öppnat mig till 3 cm på de 57 timmarna.. Efter att jag fick EDAN öppnade jag mig de kvarvarande 7 centimetrarna på 2 timmar och 44 minuter.
    Jag är grymt tacksam för EDAN, utan den hade jag blivit akutsnittad.
  • lyckospeja

Äh... Man kan inte säga "hur nåt ÄR". Verkligheten är olika för alla.

Läste inte igenom Ts hela inlägg då jag inte vill höra om hur andra haft det.
    Vill bara säga till dem, som nån gång ska föda och som läser alla dessa forumsinlägg, läs inte för mycket av denna sort!

Inget blir som nån annans upplevelse, man vet aldrig hur nåt går. Du kan planera hur mycket som helst men det är sällan det går som man tänkt ändå. Ta det lugnt, allt löser sig.

• Åsa

zilja: Jag hade inga särskilda problem med kiss o bajs efteråt. Däremot hade jag en genomsmärtsam amning i början med första barnet; tog två månader på sig att bli ok.

• Åsa
    zappo123 skrev 2009-06-16 10:30:39 följande:
    Är det vanligare att spricka om man är äldre?
    Somliga menar det, särskilt om kvinnan är förstföderska eller det är länge sedan förra barnet. Men med min personliga erfarenhet eller sådana jag hört i bekantskapskretsen stämmer det alltså inte.
  • WhiteAngels

no way epidural...hört för mycket skräckhistorier
    o sen är det en nål..det räcker för mig
    smärtan för vart barn man föder dessutom lär man sig hantera bättre o bättre

• Martina1

Låter finfint! Jag fick epidural men den tog inte. Jag hade öppnat mig för mycket tycket jag att de sa? Jag väntade länge med att åka in för jag hade först pinvärkar som inte gjorde någon nytta (var inne en sväng och blev hemskickad eftersom jag jag bara var öppen1,5 cm) och sen var det fullt och de bad mig att vänta med att komma. När jag till slut ringde och bara grät i luren så fick jag komma in och då var jag öppen 8 cm och hade haft värkar i två dygn och var väldigt smärtpåverkad. Jag var sååå arg och besviken på narkosläkaren när epiduralen inte tog! Men lustgasen gjorde mig på bättre humör.

• Rastafairy
    WhiteAngels skrev 2009-06-17 14:31:15 följande:
    no way epidural...hört för mycket skräckhistoriero sen är det en nål..det räcker för migsmärtan för vart barn man föder dessutom lär man sig hantera bättre o bättre
    berätta gjärna. Är de om durapunktion?

Jag delade med mig av en längre bak i tråden.

Fy fan. smärta as hell!
Svar på tråden Nu ska ni fa veta sanningen om hur ont det gor!!