• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • Nala
    PikkuMyy skrev 2009-09-10 18:32:03 följande:
    Hur länge tog det för er andra?? Från att du beslöt att du vill bli OPad till OPdagen??
    4½ månad från det att remissen skickades till operationsdagen. Åberopade valfrihet i vården...
  • Moj Katile
    PikkuMyy skrev 2009-09-10 18:32:03 följande:
    Hur länge tog det för er andra?? Från att du beslöt att du vill bli OPad till OPdagen??
    Det tox nästan exakt15 månader (varberg)
  • patz
    Hej någon som vet vart bmi gränsen går om man bor i Västragötalands regionen. Har en remiss och ett bmi då på 36,7. Nu ligger den på 38 i Bmi. Men då fick jag tillbaka den från salgrenska att jag hade för lågt bmi. Dom andra länen i sverige har ju 35.
  • ELHU
    Nala skrev 2009-09-11 12:10:22 följande:
    4½ månad från det att remissen skickades till operationsdagen. Åberopade valfrihet i vården...

Nyfiken... men vad menas med att man "Åberopade valfrihet i vården"...?
  • Maddisen80
    ELHU skrev 2012-03-27 08:28:47 följande:
    Nyfiken... men vad menas med att man "Åberopade valfrihet i vården"...?
    Den här tråden är stängd, ska ge dig de nya forumet
  • Familjen01
    Glad
    OBS!!! GRAFT SYNFEL!!! RESPEKTERA!!!
  • Fampettersson

Hejsan, jag vill göra en gbp operation. Men jag vågar inte riktigt höra av mig till vårdcentralen. Jag är rädd, men jag vet inte vad jag är rädd för. Jag är 169cm och väger 120kg ungefär, jag är 20år och en son. Jag har alltid varit överviktig och jag har länge försökt gå ner i vikt men jag går alltid upp lika fort igen. :/

Svar på tråden Gastric bypass=Gbp