• karet

Någon där pappan arbetar i finland?

Vi ska ha barn nu i slutet på juli och vi bor bägge i Sverige. Dock jobbar min sambo i finland (eller ja, han jobbar på Viking Line men är finskflaggad och betalar finsk sjömannaskatt).

Jag har rätt till svensk föräldrapenning, det vet jag. Tyvärr har jag bara rätt till minimibeloppet. (180kr/dag)

Hur har ni gjort för att få ut pappans föräldrapenning i Finland? Den är ju bara på 18dagar.

Hur har ni gjort med "pappamånaden" som de erbjuder i Finland? Som jag lyckades förstå så har man bara rätt till den om pappan tar ut de två sista veckorna av mammans föräldrapenning, men förstår inte riktigt hur det ska gå till med tanke på att jag inte har finsk föräldrapenning.

Allt är bara krångligt och jag är på gränsen att bara gråta för jag inte fattar inte nåt och bara tycker allt är superjobbigt.

• Svar på tråden Någon där pappan arbetar i finland?
  • Cicci1984

Hej!
    vet inte hur det funkar för er nu, men jag är i liknande sits nu när sambos fartyg flaggade om till svensk flagg... eller problem o problem. Han har ju rätt att söja föräldrarledigt från sverige nu, fast vårt barn är 2½ nu. det är ju dels för att sverige har mer dagar att ta ut.. här i finland har man kanske 270 dagar TILLSAMMNS!

Så jag har ingen aning om hur det kommer bli..

Hoppas det löser sig!!

• HoneyJ

Om han är finsk medborgare så har han rätt att få ut sin föräldrapenning. På blanketten, som man kan fylla i online eller skriva ut och posta in till folkpensionsanstalten, kan man fylla i om man bor utomlands. Jag skulle råda er att kontakta folkpensionsanstalten, kolla deras hemsida fpa.fi eller ring och hör med dem.

Svar på tråden Någon där pappan arbetar i finland?