• Pymsan

Ni som fick barn i v 34-35???

Jag är i vecka 34 nu ( 33+ 2 för att vara petig ) och har väl egentligen ingen anledning att tro att jag ska föda för tidigt, det är mest en oro jag har.

Ni som fick era barn häromkring, hur stora var de och hur gick det? Blev ni kvar länge på sjukhus och har det varit komplikationer efteråt?

• Svar på tråden Ni som fick barn i v 34-35???
  • Piff o Puff

Hej,

Jag fick tvillingar vecka 34+5. De vägde 1818 respektive 2062g, men det var mindre än normalt i den veckan. Trots att de var lite små mådde de bra.
    Vi var på neo 10 dagar där de fick vattensäng för att hålla värmen och sond (slang genom näsan ner i magen) för att få hjälp med maten tills amningen fungerade bra. Efter 10 dagar åkte vi hem men hade hemsjukvård eftersom de hade sonden nästan en månad.
    Det fanns aldrig någon oro för att de inte skulle klara sig, i den veckan är man ganska stor på neo

• Pymsan

Tack för ditt svar och för att du delade med dig av din historia. Hur mår tvillingarna nu, är de "normalt" utvecklade och så för sin ålder?
    Jag hoppas ju att jag kommer gå några veckor till i alla fall men det är skönt att veta att liten troligen skulle klara sig finemang om h*n kommer ut nu.

• Chokladmums

Jag fick båda mina barn i vecka 35+6! Varför vet ingen! De vill väl inte vara därinne längre. Den stora är i dag 4,5 år och den lilla är snart 8 veckor. Dom vägde exakt lika mycket 2 455 g och var 44 cm långa! Nu har lilla killen (8 veckor) gått upp till närmare 4,5 kg och var 53 cm i onsdags. Så nog växer dom allt på sig! Med första barnet låg vi på vanliga BB i 5 dagar och så var tanken med nr 2 men han damp i blodsocker och då skickades vi ned till neo där vi blev kvar 1 vecka! Där var helt fantastiskt att vara, vilket vård! Han gick upp i blodsocker rätt snabbt men dom ville ha koll på att han gick upp i vikt som han skulle! Och det har han ju gjort med besked!
    Lycka till med din i magen!

• Piff o Puff

Hej,

Det har inte varit några problem. De har vuxit jättebra, de lyckades aldrig bli så där "bebistjocka" men nu ligger de strax under normalkurvan i vikt. När man tittar på utveckling använder man korrigerad ålder för tidigt födda barn, dvs ålder från den dag de skulle ha fötts. De har hela tiden varit "normalt" utvecklade för sin korrigerade ålder, det är ju ett ganska stort spann för vad som är normalt också.
    De är förresten drygt ett år nu och börjar ta sina första stapplande steg.

Lycka till med din bebis. Hoppas den stannar ett tag till, men skulle den ha bråttom så bör det inte vara några problem

Svar på tråden Ni som fick barn i v 34-35???